Mass Media and Environment in Mexico

Francisco Javier Martínez Garza | Bio
Universidad de Sevilla

Abstract

Considering that mass media contribute to the participation of citizens in improving environmental conditions with a positive attitude, this work was developed to identify the features that distinguish information related to the environment, as it was broadcasted in Mexico, in five mass media during 2015, 2016 and 2017. The study, conducted with the quantitative content analysis technique, included news and reports related to the environment that were presented in the newspapers Excelsior and El Norte, and on the nightly news broadcasts of tv Azteca, Televisa, and Canal 11. The sample included the analysis of a randomly constructed week for every one of those years. The results refer to the fact that in Mexico, the mass media (especially the television media) have forgotten to participate in society with topics oriented to the conservation of the environment. However, they do tend to pay special attention to the subject in case of events that, due to its characteristics, can add a certain dose of spectacularity (fires, floods, deaths, etc.). In addition to being limited, the environmental content in the Mexican mass media lack diversity, both in the themes and actors or the sources they turn to. In addition to this, we should add the little commitment they show to promote among their readers or their public, a social culture oriented to conserve and preserve the environment.

References

  1. Aruguete, N. (2017). Agenda Building. Revisión de la literatura sobre el proceso de construcción de la agenda mediática. Signo y Pensamiento,36(70), 36-52.
  2. Carabaza, J. (2007). Apuntes para comprender la cultura ambiental desde la comunicación. Global Media Journal, 3(6), 1-10.
  3. Carabias, J. (2018). Los desafíos ambientales de México para el 2018 [entrevista]. En Hernández Mares, P. Mongabay Latam. Periodismo ambiental independiente. Recuperado de: https://es.mongabay.com/2018/01/los-desafios-ambientales-mexico-2018/
  4. Díaz Nosty, B. (2009). Cambio climático, consenso científico y construcción mediática. Los paradigmas de la comunicación para la sostenibilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 99-119.
  5. Díez Nicolás, J. (2004). El dilema de la supervivencia. Los españoles ante el medio ambiente. Caja de Madrid. Ecoosfera. México (2018). Elecciones México. Medio Ambiente, Sustentabilidad y Ecología. Ecoosfera. México. Recuperado de: https://ecoosfera.com/2018/04/mexico-candidatos-presidentes-ecologia-medioambiente-sustentabilidad/
  6. ED Unesco (2006). Decenio de la Naciones Unidas de la educación para el desarrollo sostenible (2005-2014). Plan de Aplicación Internacional. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654so.pdf
  7. Encinas Malagón, M. D. (2011). Medio ambiente y contaminación. Principios básicos.upv. Recuperado de: https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/16784/Medio%20Ambiente%20y%20Contaminaci%C3%B3n.%20Principios%20b%C3%A1sicos.pdf?sequence=6.
  8. Francescutti, L. P., Tucho Fernández, F., e Iñigo Jurado, A. I. (2013). El medio ambiente en la televisión española: análisis de un año de informativos. Estudios sobre el mensaje periodístico,19(2), 683-701. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43492
  9. González Alcaraz, L. (2012). Medio ambiente y agenda mediática. Oportunidades y barreras para la cobertura periodística de cuestiones ambientales en la prensa local. Oficios Terrestres: revista electrónica sobre ciencias sociales desde la comunicación y la cultura, 1(28). Recuperado de: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/oficiosterrestres/article/view/1612
  10. González Cruz, E. (2007). Los medios de comunicación y la ecología en México. El Cotidiano, 146, 43-51. Recuperado de: http://www.elcotidianoenlinea.com.mx/pdf/14606.pdf
  11. Hernández Mares, P. (2018, enero). Los desafíos ambientales de México para el 2018 [entrevista con Caravias, J.] Mongabay Latam. Periodismo ambiental independiente. Recuperado de: https://es.mongabay.com/2018/01/los-desafios-ambientales-mexico-2018/
  12. Holsti, O. R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Addison-Wesley.Instituto Federal de Telecomunicaciones (ift) (2017). Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales 2016. ift . Recuperado de: http://www.ift.org.mx/sites/default/files/encca2016_vf-compressed.pdf.
  13. Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (Inecc) (2013). Desarrollo de la Estrategia Nacional de Adaptación al Cambio Climático. Gestión de Riesgos ante el Cambio Climático y Diagnóstico de Vulnerabilidad. México: Inecc, Qbic, Global Green Growth Institute. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/41978/Estrategia-Nacional-Cambio-Climatico-2013.pdf
  14. Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of behavioral research (3º ed.). Holt, Rinehart y Winston.León, B. (2007). El Medio Ambiente en las televisiones españolas. Un análisis de contenido de los informativos nacionales. En F. R. Contreras, Cultura Verde. Ecología, Cultura y Comunicación (pp. 361-373). Consejería del Medio Ambiente.
  15. Lozano, J. C. (1994). Hacia la reconsideración del análisis de contenido en la investigación de los mensajes comunicacionales. En C. Cervantes y E. Sánchez Ruiz (coords.), Investigar la comunicación: propuestas iberoamericanas (pp. 135-158). Universidad de Guadalajara.
  16. Lozano, J. C. (2007). Teoría e investigación de la Comunicación de masas (2º ed.). Pearson Prentice Hall.
  17. Lozano, J. C., y Carabaza, J. (2009). La televisión y su impacto en la cultura ambiental en audiencias de Monterrey, Guadalajara y Cd. De México. En Comunicación y Medio Ambiente. Reflexiones, análisis y propuestas (pp. 46-97). Tecnológico de Monterrey.
  18. McCombs, M., López-Escobar, E., y Llamas, J. P. (2003). Establecimiento de la agenda de atributos. En M. McCombs e I. Luna Pla (eds.), Agenda Setting de los medios de comunicación (pp. 57-82). Universidad de Occidente.
  19. McCombs, M., y Shaw, D. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. PublicOpinion Quarterly,36, 176-187.Organización de Naciones Unidas (onu) (1992). Convención marco de las Naciones Unidas sobre el cambio climático. onu. Recuperado de: https://unfccc.int/resource/docs/convkp/convsp.pdf
  20. Organización de Naciones Unidas (onu) (2014). La onuy el cambio climático. Recuperado de: http://www.un.org/climatechange/esOrganización de Naciones Unidas (onu) (2018). La onuy el cambio climático. Hacia un acuerdo sobre el clima. Recuperado de: http://www.un.org/climatechange/es/hacia-un-acuerdo-sobre-el-clima/index.html
  21. Piñuel Raigada, J. L. (2013). El discurso hegemónico de los Media sobre el “Cambio Climático” (Riesgo, Incertidumbre y Conflicto) y estrategias de intervención. En R. Mancinas Chávez y R. Fernández Reyes (coords), Medios de comunicación y cambio climático. Actas de las Jornadas Internacionales (pp. 27-44). Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/36858
  22. Rodríguez Cruz, I., y Bezunartea Valencia, M. J. (2015). El medio ambiente, supeditado a la conveniencia de la economía y la política. Diagnóstico de la información a partir de sus fuentes. Revista Zer,20(39), 85-100. Recuperado de: http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/15523/14500
  23. Sánchez, J. A. (2018, mayo 30). Candidatos ignoran a medio ambiente, acusan activistas. Milenio.Recuperado de: https://www.milenio.com/elecciones-mexico-2018/candidatos-ignoran-medio-ambiente-acusan-activistas
  24. Wimmer, R. D., y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: Una introducción a sus métodos. Bosch Comunicación.
  25. Wolf, M. (1991). Tendencias actuales del estudio de medios. Diálogos de la comunicación, (30), 26-30.
  26. Zamora Sáenz, I. (2018). Valoraciones sociales sobre el cambio climático en México. Visor Ciudadano, 57. Instituto Belisario Domingo, Saneado de la República. Recuperado de http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/bitstream/handle/123456789/3888/VC_57.pdf?sequence=1&isAllowed=y
How to Cite
Martínez Garza, F. J. (2019). Mass Media and Environment in Mexico. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 18(35), 57-73. https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a4

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in