Cinema, Diversity and Childhood: Project Cineduka in Chilean Elementary Schools

Jose Mela-Contreras | Bio
Universidad de O’Higgins
Josep Torelló | Bio
Universitat Politècnica de Catalunya
Daniela Cobos | Bio
Universidad de Chile

Abstract

The project “Cineduka: diversity and childhood” was implemented in five public schools in the O’Higgins regions in Chile as an initiative of qualitative character that had as its purpose contributing to the dialogue and reflection between teachers and students in the 7th grade of elementary school regarding topics such as respect and value of the ethnic and cultural diversity. For that reason. An educational and intercultural intervention program was executed with the teaching staff of these institutions with the objective of envisioning and establishing a dialogue on cinema and interculturality in the classroom.

The execution of Cineduka incorporated several activities of analysis of movies, beside pedagogic and creative activities for representing the students’ learnings through the creation of student’s cinema shorts. Thus, the project aimed towards sensitizing and promoting learning of intercultural nature such as empathy towards difference, respect and no-discrimination among peers, as well as the questioning of the reproductions of negative stereotypes linked to migration.

Among the results of the project, the following is highlighted: fourteen cinema shorts made by the students, which are productions that display the interests, reflections, and problems of the students regarding diversity. For this, this article contains a document and narrative analysis of the film language and the meanings that are evoked by film creations, linked to a deep reflection on the importance of promoting a non-discriminatory and dialogued teaching.

References

  1. Aaltonen, J. (2017). Script as a Hypothesis: Scriptwriting for Documentary Film. Journal of Screenwriting, 8(1), 55-65. https://doi.org/10.1386/josc.8.1.55_1
  2. Barthes, R. (1998). La cámara lúcida: notas sobre fotografía. Editorial Paidós.
  3. Bazin, A. (2012). ¿Qué es el cine? Rialp.
  4. Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Laertes.
  5. Besalú-Casademont R., Schena, J. y Sánchez-Sánchez, C. (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 1536-1553. http://dx.doi.org/10.4185/ RLCS-2017-1233
  6. Blanchard, M. y Muzás, E. (2007). Acoso escolar. Desarrollo, prevención y herramientas de trabajo. Ediciones Narcea.
  7. Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Editorial Paidós.
  8. Cineduka. (s.f.a). Recursos audiovisuales. https://sites.google.com/uoh.cl/cineduka/recursos- audiovisuales
  9. Cineduka. (s.f.b). Resultados: películas creadas por estudiantes. https://sites.google.com/uoh.cl/cineduka/ resultados
  10. Clarembeaux, M. (2010). Film education: Memory and heritage. Comunicar, 35, 25-32. https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02
  11. Colmenares, A. y Piñeiro, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006
  12. Comparato, D. (2005). De la creación al guión: Arte y técnica de escribir para cine y televisión. La Crujía.
  13. Deleuze, G. (1986). Le cerveau, c’est l’écran. Entretien avec Gilles Deleuze. Cahiers du Cinéma,
  14. , 24-32.
  15. Elduque, A. (2016). The Necessary Amateur. Cinema, Education and Politics. Interview with Cezar Migliorin. Cinema Comparat/ive Cinema, (9), 36-42. https://bit.ly/3ipZcRp
  16. Gause, C. (2011). Diversity, Equity, and Inclusive Education. University of North Carolina at Greensboro.
  17. Gispert, E. (2009). Cine, ficción y educación. Laertes.
  18. Gómez, N. (2018). Nueva mirada de la pedagogía del cine en educación infantil. International Journal of Humanities and Social Science, 8(5), 13-24. https://doi.org/10.30845/ijhss.v8n5a3
  19. González, D. (2012). Re-encuadrar dentro del encuadre: Miradas a un encuentro cine-educación.
  20. Revista Colombiana de Educación, (63), 131-152. https://doi.org/10.17227/01203916.1690
  21. Guerrero-Pico M. y Lugo N. (2018). Competencias narrativas y estéticas. En C.A. Scolari, (ed.), Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/34qr96G
  22. Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2018). Síntesis de resultados CENSO 2017. Recuperado de: http://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf
  23. Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2021). Migración interna en la región de O’Higgins. CENSO de población y vivienda 2017. Recuperado de: https://regiones.ine.cl/documentos/default-source/region-vi/banco-datos-r6/2.--banco-de-datos/migración-interna/migración- interna---región-de-ohiggins.pdf?Status=Temp&sfvrsn=7a312460_2
  24. Kaufman, B. (2010). Childhood and Cinema. Projections, 4(1), 112-119. https://doi.org/10.3167/ proj.2010.040109
  25. López Ligero, M. (2015). El falso documental. Evolución, estructura y argumentos del fake. Editorial UOC.
  26. McIntyre, A. (2008). Participatory action research. Los Ángeles, EE. UU.: Sage.
  27. Marimón, J. (2014). El montaje cinematográfico: del guion a la pantalla. Edicions de la Universitat de Barcelona.
  28. Martínez-Cano, F. J., Ivars-Nicolás, B. y Roselló-Tormo, E. (2020). Cine memoria. Intersecciones entre documental y ficción en la práctica cinematográfica latinoamericana contemporánea: estudio de caso de Roma. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 20, 111-136.
  29. Martínez-Salanova-Sánchez, E. (2003). Cinema Resources to Teach and Learn. Comunicar, 20, 45-52. https://doi.org/10.3916/C20-2003-07
  30. Masson, E. (2012). Watch and learn: Rethorical devices in classroom films after 1940. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.26530/oapen_439100
  31. Mela-Contreras, J. (2020). Educación en competencias interculturales para la diversidad cultural, étnica y sexual. La experiencia del proyecto “Cineduka” en escuelas básicas chilenas. Modulema: Revista Científica sobre Diversidad Cultural, 4, 24-41. https://doi.org/10.30827/modulema. v4i0.15156
  32. Migliorin, C. y Barroso, E. (2016). Pedagogies do cinema: Montagem. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, (43)46, 15-28. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.115323
  33. Ministerio de Educación de la República de Chile. (2017). Orientaciones técnicas para la inclusión educativa de estudiantes extranjeros. https://bit.ly/3nkOMWE
  34. Montero, M. (2006). Hacer para transformar: el método en la psicología comunitaria. Buenos Aires: Paidós.
  35. Monterrubio, L. (2018). On the beginnings of contemporary cinema: Close-up by Abbas Kiarostami and Dream of Light by Víctor Erice –The fraternity between documentary and fiction as a synthesis of early cinema and cinematic modernity. L’Atalante. Revista De Estudios Cinematográficos, (25), 165-180. https://bit.ly/2HUXH13
  36. Nolasco-Hernández, A. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(22), 35-54. https://bit.ly/3jyaPad
  37. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2017). Competencias interculturales: marco conceptual y operativo. Universidad Nacional de Colombia. https://bit.ly/2SmRUmA
  38. Peters, J. (1961). La educación cinematográfica. Unesco. https://bit.ly/36w7kxd
  39. Peñuela, D. y Pulido, O. (2012). Cine, pensamiento y estética: reflexiones filosóficas y educativas.
  40. Revista Colombiana de Educación, (63), 89-109. https://doi.org/10.17227/01203916.1688
  41. Potter, W.J. (2010). The State of Media Literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), 675- 696. https://doi.org/10.1080/08838151.2011.521462
  42. Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Revista Electrónica Sinéctica,
  43. (24), 30-39. https://bit.ly/2EUzpmt
  44. Sánchez-Navarro, J. (2006). Narrativa audiovisual. Editorial UOC.
  45. Santaella, J. y Santaella, J.I. (2007). Manual de acoso escolar o bullying para docentes y educadores. Gestión Orientación y Formación.
  46. Scolari, C.A. (ed.). (2018). Teens, media and collaborative cultures: exploiting teens’ transmedia skills in the classroom. Universitat Pompeu Fabra. https://bit.ly/34qr96G
  47. Sharma, S. (2006). Teaching diversity — Im/possible pedagogy. Policy Futures in Education, 4(2), 203-216. https://doi.org/10.2304/pfie.2006.4.2.203
  48. Vila, E. (2012). Un juego de espejos: pensar la diferencia desde la pedagogía intercultural. Educación XX1, 15(2), 119-135. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.129
  49. Williamson, G. y Montecinos, C. (2011). Educación Multicultural. Práctica de la equidad y diversidad para un mundo que demanda esperanza. Universidad de la Frontera.
How to Cite
Mela-Contreras, J., Torelló, J., & Cobos, D. (2022). Cinema, Diversity and Childhood: Project Cineduka in Chilean Elementary Schools. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(41), 1-21. https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a6

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in