Political Language on Twitter during the Runoff Voting in the 2018 Presidential Election

Sandra Ximena Gallego Galvis | Bio
Universidad Santo Tomás
Delsar Roberto Gayón Tavera | Bio
Universidad Santo Tomás
Juan Felipe Alzate Pongutá | Bio
Universidad Santo Tomás

Abstract

The second round of elections for the presidency of Colombia, May 28th-June 16th, 2018, was characterized by the absence of a debate between Humane Colombia and the Democratic Center candidates. The electoral contest focused on social networks and the two candidates used, through the Twitter social network, language strategies of opposition, resistance, cover-up, legitimization, and delegitimization that sharpened
the polarization between the call to nationalism, the safeguarding of the institutions, and a new country project. This article aims to demonstrate these strategies used by presidential candidates during the second round of elections that circulated on Twitter to capture potential voters.

The research uses a mixed methodology composed of two approaches. The descriptive analysis of quantitative type to recover the 391 trills issued from the Twitter accounts of Humane Colombia and the Democratic Center during the three weeks of the campaign. Subsequently, a critical analysis of the political discourse was carried out to establish the articulation of the relations between politics, social networks, and language. The findings indicate continuity in political practices concerning the two previous electoral
periods characterized by confrontation and hostility between two ideologically opposed blocs: right and left.

References

  1. Alonso Muñoz, L. y Casero Ripollés, A. (2018). Political Agenda on Twitter During the 2016 Spanish Elections: Issues, Strategies, and Users’ Responses. Communication & Society, 31(3), 7-25.
  2. Arrieta, L. y Avendaño, G. (2018). El discurso del tuit: un análisis lingüístico, sociodiscursivo y sociopragmático. Cuadernos de Lingüística Hispánica (32), 107-113. https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8123
  3. Bossetta, M. (2018). The Digital Architectures of social media: Comparing Political Campaigning on Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat in the 2016 U.S. Election. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(2), 471-496. https://doi.org/10.1177/1077699018763307
  4. Boyadjian, J. (2016). Les usages politiques différenciés de Twitter: Esquisse d’une typologie des “twittos politiques”. Politiques de communication, 6(1), 31-58.
  5. Campos Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. El Profesional de la Información, 26(5), 785-793.
  6. Carrasco Polaino, R., Villar Cirujano, E. y Tejedor Fuentes, L. (2018). Twitter como herramienta de comunicación política en el contexto del referéndum independentista catalán: asociaciones ciudadanas frente a instituciones públicas. Icono14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 16(1), 64-85. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1134
  7. Centro Democrático. (2018, 9 de junio). No podemos dejar el futuro de la Patria en manos del socialismo que tiene a la hermana Venezuela hundida en la miseria. [tuit]. https://twitter.com/CeDemocratico/status/1005504905430388736.
  8. Centro Democrático (2018,15 de junio). Reafirmó su compromiso con la reinserción de la base guerrillera. [tuit] https://twitter.com/CeDemocratico/status/1007642740383985666
  9. Centro Democrático. (2018, 16 de junio). Gerente de campaña de @IvanDuque denuncia información falsa en redes sociales. [tuit] https://twitter.com/CeDemocratico/status/1008093791985852416
  10. Chilton, P. y Schaffner, C. (2005). Discurso y política. El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Una introducción multidisciplinaria. Gedisa.
  11. Cifuentes, C. y Pino, J. (2018). Conmigo o contra mí: análisis de la concordancia y las estrategias temáticas del Centro Democrático en Twitter. Palabra Clave, 21(3), 885-916.
  12. Colombia Humana. (2018, 28 de mayo). Cuando no hay argumentos la estrategia es el ataque y el desprestigio. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1001293167570903040
  13. Colombia Humana. (2018, 6 de junio). Hoy el voto en Blanco lleva a la victoria a Duque. Mi invitación es a decidir. Yo estoy convencido de que el voto en blanco se decidirá por Petro y ganaremos. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1004366957188182016
  14. Colombia Humana. (2018, 8 de junio). A un cambio con reconciliación en el que los ciudadanos podemos pensar distinto sin ser enemigos. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1005128305471877120
  15. Colombia Humana (2018,12 de junio). La mafia porque el Estado está al servicio del latifundio. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1006688524928765952
  16. Colombia Humana. (2018, 12 junio). #DuqueTemeAlDebate ¿Les negará a los ciudadanos su derecho a elegir según el libre debate de las ideas? [tuit]. Twitter. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1006560682895081472
  17. Colombia Humana. (2018, 13 de junio). El mensaje de Jesús es el de la verdad, es el de la vida, es el de la luz. “Yo soy el camino, la verdad y la vida”, decía. Miren donde está la mentira, allá, en la otra campaña. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1006963182668271617
  18. Colombia Humana. (2018, 13 de junio). Duque propone una campaña limpia ante las cámaras, pero pagan miles de millones de pesos en campaña negra contra @petrogustavo. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1001293167570903040
  19. Colombia Humana. (2018,14 de junio). Tenemos tres aliados: el aguacate, la abeja obrera y la papaya. [tuit]. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1007315035406905345
  20. Colombia Humana. (2018, 15 de junio). #DuqueEsCorrupción cuando permite que una persona condenada por robar el alimento de los niños en la Guajira le haga campaña [imagen] [tuit]. Twitter. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1007730138187030530
  21. Colombia Humana. (2018, 15 de junio). #DuqueEsCorrupción en el César nos reporta que los siguientes clanes están trabajando en la campaña de @IvanDuque Clan Gneco: parapolítica y corrupción Didier Lobo: Corrupción Ape Cuello: parapolítica y corrupción. Clan Araujo: Parapolítica y Corrupción [imagen] [tuit]. Twitter. https://twitter.com/ColombiaHumana_/status/1007736544806006785
  22. Domínguez, N. (2015). Política 2.0. La comunicación política mediada por Twitter: ¿alternativa o complemento de los medios de comunicación masiva tradicionales? Estudio de la comunicación política y de sus repercusiones mediáticas centrado en la figura de la presidenta Cristina Fernández de Kirchner, en el período agosto-octubre de 2011 [tesis de doctorado, Universidad Nacional de la Plata]. http://hdl.handle.net/10915/46845
  23. García Carretero, L., y Pérez Altable, L. (2017). Barcelona En Comú on Twitter. Analyzing the Electoral Communication of the Confluence During the 2015 Council Election. El Profesional de la Información, 26(5), 871-883. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.09
  24. Graham, T., Jackson, D. y Broersma, M. (2016). New Platform, Old Habits? Candidates’ Use of Twitter During the 2010 British and Dutch General Election Campaigns. New Media & Society, 18(5), 765-783. https://doi.org/10.1177/1461444814546728
  25. Guerrero Solé, F. y Mas Manchón, L. (2017). Estructura de los tweets políticos durante las campañas electorales de 2015 y 2016 en España. El profesional de la información, 26(5), 805-815.
  26. Jungherr, A. (2016). Twitter Use in Election Campaigns: A Systematic Literature Review. Journal of Information Technology & Politics, 13(1), 72-91. https://doi.org/10.1080/19331681.2015.1132401
  27. Kreiss, D. y Mcgregor, S. C. (2018). Technology Firms Shape Political Communication: The Work of Microsoft, Facebook, Twitter, and Google With Campaigns During the 2016 U.S. Presidential Cycle. Political Communication, 35(2), 155-177. https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1364814
  28. Longhi, J. (2013). Essai de caractérisation du tweet politique. L’information grammaticale, Peeters Publishers (13), 25-32.
  29. López- Londoño, L. (2018). La campaña a la Alcaldía de Manizales (Colombia) en Twitter: Un caso para comprender la interacción en línea entre candidatos y ciudadanos. Palabra Clave, 21(3), 798-830. https://doi.org/10.5294/pacla.2018.21.3.7
  30. Orhuela, J. (2011). Mundo Twitter. Alienta.
  31. Ramos-Serrano, M. (2018). “Follow the Closing of the Campaign on Streaming”: The Use of Twitter by Spanish Political Parties During the 2014 European Elections. New Media & Society, 20(1), 122-140. https://doi.org/10.1177/1461444816660730
  32. Paveau, M.-A. (2012). Genre de discours et technologie discursive. Tweet, twittécriture et twittérature. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00824817/document#page=1&zoom=auto,-158,848.
  33. Rieder, B. S., N. (2012). Pluralisme et infomédiation sociale de l’actualité: le cas de Twitter. Réseaux, 176(6), 105-139.
  34. Rodríguez, A. y Ureña, D. (2011). Diez razones para el uso de Twitter como herramienta en la comunicación política y electoral. Comunicación y Pluralismo (10), 89-116.
  35. Roginsky, S. y Cock, L. B. D. (2015). Faire campagne sur Twitter. Modalités d’énonciation et mises en récit des candidats à l’élection européenne. Les Cahiers du numérique, 11(4), 119-144.
  36. Severo, M. y Lamarche-Perrin, R. (2018). L’analyse des opinions politiques sur Twitter: Défis et opportunités d’une approche multi-échelle. Revue française de sociologie, 59, 505-532. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02188391/document
  37. Schroder, K. (2014). Realidades discursivas. La comunicación y los medios metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. Fondo de Cultura Económica.
  38. Slimovich, A. (2016). Política y redes sociales en Argentina. El caso de los candidatos presidenciales de 2011 en Twitter. Signo y Pensamiento, XXXV, 86-100. http://www.scielo.org.co/pdf/signo/v35n68/v35n68a05.pdf
  39. Stier, S., Bleier, A., Lietz, H. y Strohmaier, M. (2018). Election Campaigning on Social Media: Politicians, Audiences, and the Mediation of Political Communication on Facebook and Twitter. Political Communication, 35(1), 50-74. https://doi.org/10.1080/10584609.2017.1334728
  40. Vallejo, A. (2018). Comunicar emociones en el discurso metapolítico de twitter: El caso de #MADURO versus @NICOLASMADURO. Observatorio (OBS*), 12(3), 175-194.
  41. Welp, Y., Freidenberg, F. y Capra, P. (2018). Nuevos medios, vieja política en las elecciones ecuatorianas de 2014. Revista Mexicana de Sociología, 80(4), 827-853.
  42. Zugasti, R. y Sabés, F. (2015). Los issues de los candidatos en Twitter durante la campaña de las elecciones generales de 2011. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 20(38), 161-178. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/14792
How to Cite
Gallego Galvis, S. X., Gayón Tavera, D. R., & Alzate Pongutá, J. F. (2021). Political Language on Twitter during the Runoff Voting in the 2018 Presidential Election. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 20(39), 107-127. https://doi.org/10.22395/angr.v20n39a5

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in