The Influence of Branding Communication Through Packaging on the Selection of Food Products in Spain: Analysis of Family Biscuit Packaging

Daniel Guerrero Navarro | Bio
Universidad de Málaga
Carmen Cristófol-Rodríguez | Bio
Universidad de Málaga
Miguel Ángel García-Muñoz | Bio
Universidad de Málaga

Abstract

Communication in the food industry builds brand value and is a determining factor transmitted, among other channels, by product packaging. Packaging is present in the final product selection process and has a major influence on the purchasing decision.All communication in the food industry is regulated by precise legislation, as messages alluding to health are very frequent and are used as a lure for the purchaser, forming the branding of brands. This research identifies and analyses different elements and factors that lead to the choice of one product over another, through a sample of seven brands of biscuits on the Spanish market, by means of an exhaustive content analysis of their packaging. The ingredients considered to be more natural, as well as the health benefits of the product, are the most important elements among those considered to be objective. The brand is the most relevant subjective element to persuade consumers. Children receive additional subjective stimuli, based on figures, shapes and colours adapted to their segment in order to attract their attention.

References

  1. Aguilar, S. y Barroso, O. J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88.
  2. Andreu A., J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces.
  3. Autoridad Europea de Seguridad Alimentaria (EFSA). (2008). The Setting of Nutrient Profiles for Foods Bearing Nutrition and Health Claims Pursuant to Article 4 of The Regulation EC No 1924/2006 Scientific Opinion of The Panel of Dietetic Products, Nutrition an Allergies. EFSA Journal, 644, 1-44.
  4. Baladiaa, E., Maneraa, M., Basultob, J., Olmosc, M. y Calbetd, D. (2009). Percepción, información, creencias y actitudes de la población femenina sobre la salud general, el cuidado del cuerpo, la alimentación y las dietas de adelgazamiento: resultados de una encuesta telefónica. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 13(4), 143-152.
  5. Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
  6. Bastos, A. A., González Boto, R., Molinero González, O. y Salguero del Valle, A. (2005). Obesidad, nutrición y Actividad Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(18),140-153.
  7. Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press.
  8. Braverman, V. (2001). Alimentos saludables: treinta años de su existencia en el mercado. Soya noticias, 1(259), 1-19.
  9. Campos, S., Doxey, J. y Hammond, D. (2011). Nutrition Labels on Pre-Packaged Foods: A Systematic Review. Public health nutrition, 14(8), 1496-1506.
  10. Casas, J., Repullo, J. R. y Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención primaria, 31(8), 527-538. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8
  11. Chávarry, H. E. (2016). Análisis de los atributos determinantes para la aceptación de un retail especializado en alimentación saludable en la ciudad de Trujillo [tesis de pregrado, Universidad Privada del Norte]. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/10013
  12. Ciravegna, E. (2017). Diseño de packaging. Una aproximación sistémica a un artefacto complejo. RChD: creación y pensamiento, 2(3).
  13. Comisión Europea. (2012, 16 de mayo). Reglamento (UE) 432 de 2012. Por el que se establece una lista de declaraciones autorizadas de propiedades saludables de los alimentos distintas de las relativas a la reducción del riesgo de enfermedad y al desarrollo y la salud de los niños. Diario Oficial de la Unión Europea L 136. https://bit.ly/3crgm3V
  14. Cuevas, I., Romero, M. D. M. y Royo, M. Á. (2012). Uso del marketing nutricional en productos anunciados por televisión en España. Nutrición hospitalaria, 27(5), 1569-1575.
  15. Devismes, P. (1995). Packaging: Manual de uso. Alfaomega.
  16. Fernández, E., Alameda, D. y Martín, I. (2011). Las estrategias publicitarias de las marcas en contextos de crisis. AdComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, 1, 119-138.
  17. Gómez, E. (2012). De la cultura Kodak a la imagen en red: una etnografía sobre fotografía digital. Editorial UOC.
  18. González-Díaz, C. (2013). Publicidad de alimentos y mensajes de salud: un estudio exploratorio. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 23, 1-14. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/34303
  19. González, C.; Rausell, C. y Iglesias, M. (2011). Características de la publicidad de alimentos: diferencias existentes entre los spots dirigidos a la infancia y los spots dirigidos a adultos. Actas III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social–Universidad de Alicante. http://www.revistalatinacs.org/11SLCS/actas_2011_IIICILCS/095.pdf
  20. González O. C. y Martínez S. A. (2020). Estrategia y comunicación en redes sociales: Un estudio sobre la influencia del movimiento RealFooding. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 48, 79-101. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i48.05
  21. Harrison, K. y Marske, A. L. (2005). Nutritional Content of Foods Advertised During the Television Programs Children Watch Most. American journal of public health, 95(9), 1568-1574.
  22. Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison Wesley.
  23. Huamani T. R. (2015). Estrategia de marketing de estiramiento de línea ascendente. El caso de la galleta “Paciencia”. Agronegocios y Alimentos.
  24. Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Editorial Paidós. Lichtenstein, D. R., Burton, S. y Niemeyer, R. G. (1997). An Examination of Deal Proneness Across
  25. Sales Promotion Types: A Consumer Segmentation Perspective. Journal of Retailing, 73(2), 283- 297. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90007-5
  26. López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. En-Clave Pedagógica, 4, 167-179. https://bit.ly/3ONX9rf
  27. Luquero García, M. (2015). Comunicación y diseño. La importancia del packaging como medio de comunicación [tesis de pregrado, Universidad de Valladoild]. Repositorio Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/13127/1/TFG-N.257.pdf
  28. Mariné, A. y Piqueras, M (2006). Alimentación y publicidad. Humanitas. Humanidades Médicas, (8), 1-22.
  29. Martín-Arribas, M. C. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas profesión, 5(17), 23-29.
  30. Ministerio de la Presidencia de España. (1999, 31 de julio). Real Decreto 1334 de 1999. Por el que se aprueba la Norma general de etiquetado, presentación y publicidad de los productos alimenticios. Boletín Oficial del Estado n. ° 202. https://bit.ly/3ThNX0O
  31. Ministerio de Relaciones con las Cortes y la Secretaría de Gobierno. (1992, 5 de agosto). Decreto 930 de 1992. Por el que se aprueba la norma de etiquetado sobre propiedades nutritivas de los productos alimenticios. Boletín Oficial del Estado n. ° 187. https://bit.ly/3TmsAeR
  32. Ministerio de la Presidencia de España. (1982, 4 de junio). Decreto 1124 de 1982. Por el que se aprueba la Reglamentación Técnico-Sanitaria para la Elaboración, Fabricación, Circulación y Comercio de Galletas. Diario Oficial del Estado 133. https://bit.ly/3PYiGgo
  33. Montero, A., Limia, A., Franco, E. y Belmonte, S. (2006). Estudio de declaraciones nutricionales y saludables en el etiquetado de leches fermentadas. Nutrición Hospitalaria, 21(3), 338-345. https://bit.ly/3alRgm3
  34. Murcia, J. L. (2016) La preocupación por la salud y la curiosidad marcan tendencia en la alimentación. Distribución y Consumo, 16(141), 16-21.
  35. Organización de Consumidores y Usuarios (OCU). (2013). Las etiquetas de los productos siguen sin cumplir. https://bit.ly/3KvMyzC
  36. Organización de Consumidores y Usuarios (OCU). (2020). Mejores galletas. https://bit.ly/3RpyV8u
  37. Organización Mundial de la Salud (ONU). (2018). Alimentación sana. https://bit.ly/3AuHoRy
  38. Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (2006, 20 de diciembre). Reglamento (ce) no 1924 de 2006. Relativo a las declaraciones nutricionales y de propiedades saludables en los alimentos. Diario Oficial de la Unión Europea. https://bit.ly/3KAoFqP
  39. Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (2011, 25 de octubre). Reglamento (UE) 1169 de 2011. Sobre la información alimentaria facilitada al consumidor. Diario Oficial de la Unión Europea. https://www.boe.es/doue/2011/304/L00018-00063.pdf
  40. Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (1994, 20 de diciembre). Directiva 94/62/ CE. Relativa a los envases y residuos de envases.
  41. Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el Análisis de contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa, 1-18.
  42. Raheem, A. R.; Vishnu, P. y Ahmed, A. M. (2014). Impact of product packaging on consumer’s buying behavior. European journal of scientific research, 122(2), 125-134.
  43. Trias de Bes, E. (2008). La publicidad emocional y su presencia en el sector de la alimentación [tesis de pregrado, Universitat Abat Oliba CEU]. Repositorio institucional CEU. https://bit.ly/3NNiAqQ
  44. Urrialde de A. R. (2018). Reducción del contenido de azúcar, grasa y sal en la cadena alimentaria: objetivo nutricional para la población española. Nutrición Hospitalaria, 35, 116-120.
  45. Zitterkopf, M. G. (2003). El packaging como vendedor silencioso y factor determinante de la compra. Universidad Abierta Interamericana.
How to Cite
Guerrero Navarro, D., Cristófol-Rodríguez, C., & García-Muñoz, M. Ángel. (2023). The Influence of Branding Communication Through Packaging on the Selection of Food Products in Spain: Analysis of Family Biscuit Packaging. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(42), 1-32. https://doi.org/10.22395/angr.v21n42a11

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in