ICTs use since an interdisciplinary approach for support the training on ophidism a public health problem

Jimmy Alexander Guerrero Vargas | Bio
Universidad del Cauca
Angie Marcela Rengifo Rios | Bio
Universidad del Cauca
Mary Luz Bueno Ospina | Bio
Universidad del Cauca
Santiago Ayerbe González | Bio
Universidad del Cauca
Luis Alejandro Cruz Ordóñez | Bio
Universidad del Cauca

Abstract

The present research and development work focuses on ophidism or ophidic accident
that is a forgotten public health problem, which is normally focused on antiophidic serum
application. Complications are sometimes caused by the patients; delay to go to a
medical centre and the health professionals lacking knowledge of the ophidism
treatment. In this work, we design under canvas model a Massive Open Online Course
(MOOC) on introduction to ophidic accident giving a new accessible, massive and
dynamic training strategy. It is nourished by the students’ contribution; unlike traditional
training programmes. For this reason, it is intended to promote other forms of training on
prevention and knowledge of the ophidic accident, which are priority activities in the
Colombian territory. To end, we highlight that there exist a considerable number of
underestimated cases due to the inadequate registration of the notification forms.

References

  1. [1] Ministerio de Educación Nacional de Colombia, Revisión de políticas nacionales de educación: La educación en Colombia. Bogotá- Colombia: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), París. Versión, 2016.
  2. [2] Organización Mundial de la Salud, “Mordeduras de serpientes venenosas,” 2015. [Online]. Available: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs337/es/. [Accessed: 20-Feb-2018].
  3. [3] L. J. León-Nuñez, “INFORME DEL EVENTO ACCIDENTE OFÍDICO HASTA EL PERIODO EPIDEMIOLÓGICO XI Colombia, 2017,” Bogotá, Colombia, 2017.
  4. [4] J. P. Gómez-Cardona, C. Gómez-Cabal, and M. L. Gómez-Cabal, “Anti-Ophidic Sera in Colombia: Analysis of Production, Supply, and Recommendations for the Improvement of the Production Network,” Biosalud, vol. 16, no. 2, pp. 96–116, 2017. DOI: 10.17151/biosa.2017.16.2.9
  5. [5] MINSALUD and SUPERSALUD, PLAN INSTITUCIONAL DE FORMACIÓN Y CAPACITACIÓN PIC 2016. Colombia, 2016, pp. 1–39.
  6. [6] El Congreso de la Republica de Colombia, LEY NÚMERO 1122 DE 2007.Colombia, 2007, pp. 1–18.
  7. [7] L. J. León-Nuñez, “INFORME DEL EVENTO ACCIDENTE OFIDICO, COLOMBIA, 2016.,” Bogota, Colombia, 2016.
  8. [8] R. Otero et al., “Accidente ofídico en Antioquia y Chocó,” Acta Médica Colombiana., vol. 14, pp. 229–249, 1992.
  9. [9] R. Otero et al., “Complications of Bothrops , Porthidium , and Bothriechis snakebites in Colombia . A clinical and epidemiological study of 39 cases attended in a university hospital,” Toxicon, vol. 40, 2002. DOI: 10.1016/s0041-0101(02)00104-6
  10. [10] D. Walteros, A. Paredes, and L. J. León-Núñez, “Protocolo de Vigilancia en Salud Pública: ACCIDENTE OFÍDICO,” Bogota, Colombia, 2014.
  11. [11]L. C. Cuellar-Gordo, B. Amador-Orozco, G. Olivares-Goenaga, Y. M. Borré-Ortiz, and J. Pinedo-Otálvaro, “Comportamiento epidemiológico del accidente ofídico en el Departamento del Magdalena, Colombia (2009-2013),” Rev Cienc Salud, vol. 14, no. 2, pp. 161–177, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.12804/revsalud14.02.2016.02
  12. [12]L. F. R. Villegas and C. A. L. Alzate, “INFORME COMPORTAMIENTO DE ACCIDENTE OFIDICO EN EL DEPARTAMENTO DE CALDAS HASTA SEMANA 24 PERIODO EPIDEMIOLOGICO VI 2016,” Salud de Caldas, pp. 1–23, 2016.
  13. [13] D. Walteros, A. Paredes, and L. J. L. Núñez, “Protocolo de Vigilancia en Salud Pública: Accidente Ofídico,” Bogotá, Colombia, 2017.
  14. [14]R. Otero, V. Núñez, J. Barona, A. Díaz, and M. Saldarriaga, “Características bioquímicas y capacidad neutralizante de cuatro antivenenos polivalentes frente a los efectos farmacológicos y enzimáticos del veneno de Bothrops asper y Porthidium nasutum de Antioquia y Chocó,” Iatreia, vol. 15, no. 1, pp. 5–15, 2002.
  15. [15]S. Ayerbe González and J. R. Rodríguez Buitrago, “Accidentes por Animales Venenosos y Plantas Tóxicas,” in Guías para el manejo de Urgencias Toxicológicas, M. de la P. Social, Ed. Bogota, Colombia: Imprenta Nacional de Colombia, 2008, pp.1–348.
  16. [16] R. Otero-Patiño, “Epidemiological, clinical and therapeutic aspects of Bothrops asper bites,” Toxicon, vol. 54, pp. 998–1011, 2009. doi:10.1016/j.toxicon.2009.07.001
  17. [17]S. Ayerbe González and J. P. Latorre Ledezma, Manual para la prevención y mejoramiento en la atencion del paciente con accidente ofídico, Secretaría. Popayán, 2010.
  18. [18] J. P. Gómez, “Accidente por animales ponzoñosos y venenosos: su impacto en la salud ocupacional en Colombia,” Rev. Fac. Nac. Salud Pública, vol. 29, pp. 419–431, 2011.
  19. [19] A. M. Restrepo-Hamid and L. M. Peña-Acevedo, “Accidente ofídico. Actualizacion y manejo,” New Association Academic, Journal Public Global of Medicine, Colombia, pp. 1–19, 2011.
  20. [20] R. Otero-patiño et al., “Comparative study of the efficacy and safety of two polyvalent, caprylic acid fractionated [IgG and F(ab´)2] antivenoms, in Bothrops asper bites in Colombia,” Toxicon, vol. 59, pp. 344–355, 2012.doi: 10.1016/j.toxicon.2011.11.017.
  21. [21]K. Sarmiento-Acuña, “Aspectos biomédicos del accidente ofídico,” Univ. Méd. Bogotá, vol. 53, pp. 68–85, 2012.
  22. [22]B. Barraviera and R. S. Ferreira Junior, “Acidentes Ofídicos,” em Acidentes por animais peçonhentos, Centro de., Botucatu, Brasil: Gráfica e Editora Lar Anália Franco, 2007, pp. 9–52.
  23. [23]Instituto Nacional de Salud, “Curso virtual prevención y manejo de accidentes causados por animales venenosos,” 2013. [Online]. Available: http://aulavirtual.ins.gov.co/.
  24. [24]S. Ayerbe-González, “Programa de prevención y mejoramiento de la atención del paciente con accidente ofídico en 27 Municipios del Cauca.” Secretaria Departamental de Salud del Cauca, Popayán, 2008.
  25. [25]Centro de Investigaciones Biomedicas de la Universidad del Cauca y Grupo de Investigaciones Herpetológicas y Toxinológicas, “Curso de Cría y Manejo de animales Experimentales y de Interes Toxinológico,” 2016.
  26. [26]C. Straumsheim, “Tempered Expectations,” 2014. [Online]. Available: http://www.insidehighered.com/news/2014/01/15/after-two-years-mooc-mania-enthusiasm-online-education-dips#ixzz2qft1P4du.
  27. [27] G. Siemens, “Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age.,” Int. J. Instr. Technol. Distance Learn., vol. 2, no. 1, 2005.
  28. [28]M. C. H. Castro, “Gestión de estrategias digital learning para el éxito de un MOOC : Experiencia de cinco ediciones consecutivas,” Virtual Educ., pp. 1–17, 2018.
  29. [29]E. Vázquez Cano, E. López Meneses, and J. L. Sarasola Sánchez-Serrano, La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC., Octaedro-I. Barcelona, 2013. doi: http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v12i1.2296
  30. [30]MOOC-Maker, “Deserción y permanencia en entornos MOOC. Construction of Management Capacities of MOOCs in Higher Education.,” 2016.
How to Cite
Guerrero Vargas, J. A., Rengifo Rios , A. M., Bueno Ospina, M. L., Ayerbe González, S., & Cruz Ordóñez, L. A. (2021). ICTs use since an interdisciplinary approach for support the training on ophidism a public health problem. Revista Ingenierías Universidad De Medellín, 20(39), 13-34. https://doi.org/10.22395/rium.v20n39a1

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in