Learning Methodology of Binary Number System Based on Discovery Learning Theory

Omar Ivan Trejos Buriticá | Bio
Universidad Tecnológica de Pereira

Abstract

This article examines the possible changes in the autonomous learning of first academic term students of Computer Science Engineering from the application of the theory of learning by discovery, specifically in the assimilation, appropriation, application and feedback of the binary numerical system. The methodology used corresponds to the framework of qualitative educational research, articulated with a simple, individual and multiple case study. The research begins with the announcement of the learning theory to be used and ends with the evaluation and feedback between teacher and students based on the quality-quantitative results obtained. The Excel spreadsheet was used as a support tool and the group was segmented so that comparative criteria could be established between the traditional teaching methodology of the binary system and the methodology based on learning by discovery. The results show a more significant and meaningful learning on the part of the group to which the theory of learning by discovery was applied. In the same way, it was noted greater academic independence on the part of this subgroup of students and a greater confidence in relation to the approach of unknown topics but framed within the disciplinary knowledge proper to Computer Science Engineering.

References

  1. [1] B, Joyce, M. Weil, y E. Calhoun, (2014). Models of Teaching 9 ed., Nueva York: Pearson.

  2. [2] I. Milne, y G. Rowe, “Difficulties in learning and teaching programming- Views of students and tutors,” Educationa and Information technologies, vol. 7, N.° 1, 55-66, 2002.

  3. [3] A. Vega Escobar y A. Espinel Ortega, “Aspectos fundamentales para la enseñanza de la programación básica en ingeniería,” Revista Avances en Sistemas e Informática, vol. 7, N.° 1, 7-13, 2010.

  4. [4] D. Jackson, D. y R.Miller, [En línea], acceso 2 de febrero, 2009: Disponible: http://people.csail.mit.edu/dnj/articles/teaching-6005.pdf

  5. [5] J. Kaasboll, Exploring didacti models for programming. Oslo: Universidad de Oslo. 1999.

  6. [6] H. Paz Penagos, “Aprendizaje autónomo y estilo cognitivo: diseño didáctico, metodología y evaluación,” Revista Educación en Ingeniería, vol. 9, N.° 17, pp. 53-65, 2014

  7. [7] F. Sally, “What are we doing when we teach programming?” presentado en FIE’99: Frontiers in Education. 29th Annual Frontiers in Education Conference. Designing the Future of Science and Engineering Education, Sesión 12a sesión. San Juan de Puerto Rico, Puerto Rico, 1999.

  8. [8] T. Koulouri, S. Lauria y R. Macredie, “Teaching introductory programming: a quantitative evaluation of differets approaches,” ACM Transactions on Computing Education, 14, N.°4, 2015

  9. [9] C. Romero Chaves y M. Rosero Sosa, “Modelo de enseñanza y su relación con los procesos metacognitivos en programación de sistemas,” Revista Educación en Ingeniería, vol. 3, 2014

  10. [10] O. Trejos Buriticá, Significado y competencias, Pereira: Papiro, 2013.

  11. [11] J. Bruner, Actos de significado: mas allá de la revolución cognitiva, Boston:Alianza Editorial, 2009.

  12. [12] M. Guerrero Sánchez, Metodologías activas y aprendizaje por descubrimiento: las TIC y la educación, Boston: Amazon Digital Services, 2014.

  13. [13] D. Ausubel,Psychology of meaningful verbal learning: an introduction to school learning, Nueva York: Grune & Straton, 1963.

  14. [14] Unesco, “Estándares de competencia en TIC para docentes,” [En línea], acceso junio, 2016: Disponible: http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php

  15. [15] E, Piza, Los números reales y sus principales subconjuntos: construcciones y axiomatización de los sistemas numéricos. Madrid: Editorial Académica Española, 2012.

  16. [16] J. Coronado Padilla, Sistemas numéricos residuales: fundamentos lógicomatemáticos. Bogotá: Universidad de la Salle, 2012.

  17. [17] R. Ziveri, R. y P. Galassi, Sistema binario (Edición italiana)), Roma: Abel Books, 2013.

  18. [18] J. Jiménez Murillo, Matemáticas para la computación. Ciudad de México: Alfaomega, 2014.

  19. [19] J. S. Bruner, El proceso de la educación, Ciudad de México: Editorial Hispanoamericana, 1963.

  20. [20] S. Campillay y S. Meléndez, “Análisis de impacto de metodología activa y aprendizaje en asignaturas de Ingeniería,” Actividades Investigativas en Educación, vol. 15, N.° 2, 2015

  21. [21] R. Bisquerra Alcina, Metodología de la investigación educativa. Madrid: Editorial La Muralla S. A., 2004.

  22. [22] A. Díaz-Barriga, et al., Metodología de la investigación educativa. Ciudad de México: Editorial Diaz de Santos, 2014.

  23. [23] D. Begoña García, et al., Fundamentos Básicos de Metodología de la Investigación Educativa. Bogotá: Editorial CCS, 2012.

How to Cite
Trejos Buriticá, O. I. (2018). Learning Methodology of Binary Number System Based on Discovery Learning Theory. Revista Ingenierías Universidad De Medellín, 17(33), 139-155. https://doi.org/10.22395/rium.v17n33a7

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in