Building Citizenship from Communication. A Look from Two Young Collectives in Bogota

Main Article Content

Delsar Roberto Gayón Tavera
Sandra Ximena Gallego Galvis
José Aladier Salinas Herrera

Abstract

This article displays the results of the research project Construcción de cultura política propias y ciudadanía en las prácticas comunicativas de dos colectivos de jóvenes de la localidad 18 Rafael Uribe (Construction of own cultural policies and in the communicative practices of two young collectives from the Rafael Uribe 18th locality) to contribute to the current debate on the relationship between communication and education. Theresearch is aided by a political and cultural approach of communication thatstudies the social practices and production of sense by articulating two concepts: citizenship and communication. Methodologically, this study was based in reflexive ethnography that allowed the description of the social and cultural context and the analysis of communication practices of the two collectives in tension with the school formation in matters of citizenship and peace. The main finding is that two collectives have different bets for the production of sense. In one hand, Colectivo Sin Fronteras (Without Borders Collective) interpellates with its practices the classroom formative processes, interrogating the masculinity paradigms through the resignification of the body which allows them to be open to other ways of living citizenship. In the other hand, Colectivo Somos (We are Collective) centres its practice of peace culture through the production of radio programs that associate contents with a citizenship that defends women’s and LGBTQ rights, policy rupture with prejudices and awareness on the day to day treatment in the school scenario.


How to Cite
Gayón Tavera, D. R. ., Gallego Galvis, S. X. ., & Salinas Herrera, J. A. . (2020). Building Citizenship from Communication. A Look from Two Young Collectives in Bogota. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 19(37), 213–229. https://doi.org/10.22395/angr.v19n37a11

Article Details

References

Alcaldía Local de Rafael Uribe. (2018, 15 de noviembre). Portal web. Consultado el 22 de febrero de 2019.http://www.rafaeluribe.gov.co/

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2017). Caracterización general de escenarios de riesgo. Localidad Rafael Uribe. Consejo de gestión de riesgo y cambio climático.

Alcaldía Mayor de Bogotá y Secretaría de Salud de Bogotá. (2011). Localidad Rafael Uribe (2009-2010). Diagnóstico local con participación social. Alcaldía Mayor de Bogotá. http://www.saludcapital.gov.co/sitios/VigilanciaSaludPublica/Diagnosticos%20Locales/18-RAFAEL%20URIBE%20URIBE.pdf

Buenrostro Sanchez, I. (2012) La ciudadanía de T.H. Marshall. Apuntes sobre un concepto sociológico olvidado. En S. Gallego y E. Díaz (coords.), X Premio de Ensayo Breve 'Fermín Caballero' (pp. 59-84). Asociación Castellano Manchenga de Sociología.

Colectivo Familia Sin Fronteras. (2018). Presentación del colectivo. Colegio Clemencia Holguín de Urdaneta.

Colectivo Sin Fronteras. (2014). Símbolo de afecto con un verdadero significado de hermandad, apoyo y amor entre las nuevas masculinidades y las nuevas feminidades. [Publicación de estado]. Facebook. https://web.facebook.com/ColectiivoFFDF/photos/a.262673243913936/264621230385804/?type=3&theater&_rdc=1&_rdr

Colectivo Somos. (2018). Taller: la comunicación, prácticas y productos comunicativos. Liceo Femenino Mercedes Nariño.

Cortina, A. (2001). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Cubides, H. y Forero, G.(2018). Experiencia, saber-hacer y la construcción práctica de redes de colectivos sociales. Nómadas (49), 69-85.

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: Fondo de cultura económica.

Guber, R. (2006). La etnografía: método, campo y reflexividad. Norma. Herrera, M., Pinilla, A., Díaz, C. e Infante, R. (2005). La construcción de cultura política en Colombia. Proyectos hegemónicos y resistencias culturales. Universidad Pedagógica Nacional.

Huergo, J. (1998). Las alfabetizaciones posmodernas, las pugnas culturales y los nuevos significados de la ciudadanía. Nómadas (9), 49-60.

Instituto Distrital para la Protección de la Niñez y la Juventud, Idipron(s.f.). Directorio de unidades de protección integral. Alcaldía Mayor.

Lechner, N. (1990). Los patios interiores de la democracia. Subjetividad y política. Fondo de Cultura Económica.

Lechner, N. (2000). Nuevas ciudadanías. Revista de Estudios Sociales, (5), 25-31.

Moreno, E. (2018). Aproximación al estado del arte sobre comunicación y educación en Colombia. Anagramas. Rumbos y sentidos de la comunicación, 17(33), 251-274.

Martínez, R. y Burgos, P. (2014). Ciudadanías comunicativas y construcción de paz: la Agenda de Paz de Nariño. Signo y Pensamiento, 33(65), 32-46.

Narváez, A. (2004). Cultura mediática y educación formal: un punto de vista comunicacional. Revista Colombiana de Educación (46), 80-115.

Quesada, F. (2008). Ciudad y ciudadanía Senderos contemporáneos de la filosofía política. Trotta.

Reguillo, R. (1991). En la calle otra vez. Las bandas: identidad urbana y usos de la comunicación. Iteso. Rueda, R. (2008). Ciberculturas: metáforas, prácticas sociales y colectivos en red. Nómadas, (28), 8-20.

Salazar, R. (2013). La construcción del nuevo sujeto político en América Latina. Estrategia para buscar la emancipación de lo popular en el siglo XXI. Espiral, XX(57), 155-173.

Sánchez, J. R. (2017). La comunicación participativa como herramienta generadora de ciudadanía activa en la niñez [tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Universidad Complutense.

Sartori, G (1994). ¿Qué es la democracia? Anagrama. Secretaría de Educación de Bogotá (2016). Plan Sectorial de Educación. Alcaldía Mayor de Bogotá. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/Plan_sectorial_2016-2020-.pdf

Tamayo, C. y Navarro, D. (2018). Cuando la razón no lo explica todo: acciones de ciudadanías comunicativas en contexto de conflicto armado o violencia desde una mirada transnacional. En Palabra Clave, 21(4), 1107-1136.

Torrico, E. (2004). Abordajes y períodos de la teoría de la comunicación. Norma.

Valderrama, H. Rojas, C., Castellanos, S. y Melo, A. (2003). Comunicación, educación y ciudadanía. Discursos de actores escolares. Nómadas (18), 239-241.

Author Biographies

Delsar Roberto Gayón Tavera, Universidad Santo Tomás

Estudiante de doctorado en Teoría Crítica en, Instituto de Estudios Críticos, Ciudad de México, México.
Docente de la Facultad de Comunicación Social, Universidad Santo Tomás, Bogotá, Bogotá.

Sandra Ximena Gallego Galvis, Universidad Santo Tomás

Doctora en Ciencias Humanas y Sociales, Universidad Nacional de Colombia, Colombia. Docente de la Facultad
de Comunicación Social, Universidad Santo Tomás, Colombia.

José Aladier Salinas Herrera, Universidad Santo Tomás

Doctor en Cultura y Educación, Universidad de Artes y Ciencias Sociales, Santiago, Chile. Docente de la Facultad
de Comunicación de la Universidad Santo Tomás, Colombia.

Most read articles by the same author(s)