Capitalism and Technological Archaeology: Analysis on the Use of Digital Devices

Keywords: economic systems, communication industry, consumer, technological change, information society, data analysis

Abstract

The global economic crisis that started in 2008 has generated a decrease in purchasing power, reduced consumption and a contraction in the economy. However, in the midst of the crisis, a technological maelstrom develops, which goes hand in hand with a new capitalism through the increase in the use of digital devices. The objective of this work is to analyze the new keys to a technological capitalism generated by the democratization of the consumption of digital goods and services and a technological archeology with increasingly shorter periods of obsolescence. The understanding of these types of changes is relevant since they allow us to observe the relationship between man and technology and its usesthe uses made of it, with a focus on improving their quality of life and closing gaps, such as the digital one. This work uses a documentary type methodology of secondary worldwide data on technological consumption and its use through data from ITU, Cepal, Eurostat and others. In addition, a temporal analysis of the Smartphone was carried out since 2008 to establish its growth, since it is one of the most widely used technologies. Among the most notorious findings, it is evidenced that more than 75 % of the world population has a mobile phone, concluding that this technology facilitates the management of daily life in all aspects: work, family, educational, social, etc. This is how the Smartphone becomes a “Swiss Army knife” that facilitates the daily life of human beings.

  • References

    Alonso, L. E. (2004). Las políticas del consumo: transformaciones en el proceso de trabajo y fragmentación de los estilos de vida. Revista Española de Sociología, 4(1), 7-50.

    Alonso, L. E. (2007). Las nuevas culturas del consumo y la sociedad fragmentada/New consumption culture and fragmented society. Pensar La Publicidad, 1(2), 13.

    Alonso, L. E. y Fernández, C. J. (2013). Los discursos del presente. Un análisis de los imaginarios sociales contemporáneos. Madrid: Siglo XXI Editores.

    Apple. (s.f.). iPhone. https://www.apple.com/iphone/

    Baker, A. (2009). The market and the masses in Latin America: Policy reform and consumption in liberalizing economies. Cambridge University Press.

    Ballesteros Doncel, E. (2016). Circulación de memes en WhatsApp: ambivalencias del humor desde la perspectiva de género. Empiria, Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (35), 21-45. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17167

    Bauman, Z. (2006). Vida de consumo. Fondo de cultura económica.

    Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Paidós.

    Beck, U., Lash, S. y Giddens, A. (1997). Modernización reflexiva: política, tradición y estética en el orden social moderno. Alianza Editorial.

    Bermejo Berros, J. (2013). Nuevas estrategias retóricas en la sociedad de la neopublicidad. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 11(1), 99-124. https://doi.org/10.7195/ri14.v11i1.528

    Betz, F. (2002). Strategic Business Models. Engineering Management Journal, 14(1), 21-28. https://doi.org/10.1080/10429247.2002.11415145

    Boiko, I. (2019). Technological Reconstruction of the Global Economy. In Globalization. 2-22

    Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). WhatsApp Goes to School: Mobile Instant Messaging between Teachers and Students. Journal of Information Technology Education: Research, 13(1), 217-231. https://doi.org/10.28945/2051

    Bourdieu, P. (1988). La Distinción : criterios y bases sociales del gusto. Taurus.

    Bourdieu, P. (2003). Las estructuras sociales de la economía. Anagrama.

    Calderón Gómez, D. (2019). Una aproximación a la evolución de la brecha digital entre la población joven en España (2006-2015). Revista Española de Sociología, 28(1), 27-44. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.16

    Carnoy, M. y Castells, M. (2001). Globalization, the knowledge society, and the Network State: Poulantzas at the millennium. Global Networks, 1(1), 1-18.

    Castells, M. (1997). La sociedad red. Vol II: El poder de a identidad. Vol III. Fin de Milenio. Alianza Editorial.

    Castells, M. (2007). Comunicación móvil y sociedad: una perspectiva global. Editorial Ariel y Fundación Telefónica.

    Cepal. (2014). Cepalstat: Objetivos de Desarrollo del Milenio en América Latina y El Caribe. https://cepalstat-prod.cepal.org/cepalstat/tabulador/ConsultaIntegradaProc_HTML.asp#1

    European Commision. (2019). The Digital Economy and Society Index. https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-economy-and-society-index-desi

    Eurostat. (2019). Individuals - mobile internet access. https://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do

    Fisher, E. (2010). Media and new capitalism in the digital age: The spirit of networks. United States: Springer.

    Fleming, P. (2017). The Human Capital Hoax: Work, Debt and Insecurity in the Era of Uberization. Organization Studies, 38(5), 691-709. https://doi.org/10.1177/0170840616686129

    Fundación Telefónica. (2019). Sociedad Digital en España 2018. Taurus.

    Gee, J. (2018). The new work order. Routledge.

    Giddens, A. (1993). Consecuencias de la modernidad.Alianza Editorial.

    Goggin, G. y Hjorth, L. (2009). Mobile Technologies: From Telecommunications to Media. London: Taylor y Francis. https://books.google.es/books?id=mHeQAgAAQBAJ

    Goggin, G. (2006). Cell phone culture: Mobile technology in everyday life. Routledge.

    Goggin, G. y Hjorth, L. (2009). The question of mobile media. In Mobile Technologies, from Telecommunications to Media. Routledge.

    GSMA. (2019). La Economía Móvil, América Latina 2019. https://www.gsma.com/r/mobileeconomy/latam-es/International Telecommunication Union. (2018). Measuring the Information Society Report. Volume 1.

    Geneva. https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2018/MISR-2018-Vol-1-E.pdf

    Johnston, M. J., King, D., Arora, S., Behar, N., Athanasiou, T., Sevdalis, N. y Darzi, A. (2015). Smartphones let surgeons know WhatsApp: an analysis of communication in emergency surgical teams. The American Journal of Surgery, 209(1), 45-51. https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2014.08.030

    Katz, J. E. (2006). Magic in the air: Mobile communication and the transformation of social life. New Brunswick.

    Katz, J. E. y Aakhus, M. (2002). Perpetual contact: Mobile communication, private talk, public performance. Cambridge University Press.

    Kimble, C. y Bourdon, I. (2013). The Link Among Information Technology, Business Models, and Strategic Breakthroughs: Examples from Amazon, Dell, and eBay. Global Business and Organizational Excellence, 33(1), 58-68. https://doi.org/10.1002/joe.21523

    Kotler, P. (2010). The Prosumer Movement. In H. K. Blättel-Mink B. (Ed.), Prosumer Revisited (pp. 51-60). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91998-0_2

    Lipovetsky, G. (2007). La felicidad paradójica: ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo. Anagrama. Marchetti, M. A. y Martínez, C. (2013). Un análisis del endeudamiento de las familias a partir de la encuesta del Eurosistema sobre la situación financiera y el consumo de los hogares de 2010. En Boletín Económico/Banco de España, Diciembre 2013, p. 29-40.

    Márquez, R. (2006). El diseño de índices sintéticos a partir de datos secundarios: Metodologías y estrategias para el análisis social. In M. Canales Cerón (Ed.), Metodologías de la investigación social (pp. 115-140). LOM ediciones.

    Martínez Carrascal, C. y Del Río, A. (2004). Las implicaciones del endeudamiento de los hogares sobre el consumo privado. Boletín Económico/Banco de España, Diciembre 2004, p. 49-54.

    Mumford, L. (1969). El mito de la máquina. Emecé.

    Mumford, L. (1971). Técnica y civilización (Vol. 360). Alianza Editorial.

    O’Hara, K. P., Massimi, M., Harper, R., Rubens, S. y Morris, J. (2014). Everyday dwelling with WhatsApp. In Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing - CSCW ’14 (pp. 1131-1143). New York, USA: ACM Press. https://doi.org/10.1145/2531602.2531679

    Prensky, M. (2001). Nativos digitales, inmigrantes digitales. On the Horizon, 9(5),1-7.

    Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press.

    Ritala, P., Golnam, A. y Wegmann, A. (2014). Coopetition-based business models: The case of Amazon.com. Industrial Marketing Management, 43(2), 236-249. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2013.11.005

    Ritzer, G. (2000). El encanto de un mundo desencantado: revolución en los medios de consumo. Ariel.

    Ritzer, G. y Jurgenson, N. (2010). Production, Consumption, Prosumption The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer.’ Journal of Consumer Culture, 10(1), 13-36.

    Rubio Romero, J. y Perlado Lamo de Espinosa, M. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios.

    Revista ICONO14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 13(2), 73-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818

    Samsung. (n.d.). Mobile.

    Schiller, D. (2014). Digital depression: Information technology and economic crisis. University of Illinois Press.

    Sharma, A. y Grant, D. (2011). Narrgative, drama and charismatic leadership: The case of Apple’s Steve Jobs. Leadership, 7(1), 3-26. https://doi.org/10.1177/1742715010386777

    Simmel, G. (2002). Sobre la aventura: ensayos filosóficos. Barcelona: Editorial Península.

    Simmel, G. (1988). El individuo y la libertad. Ensayos de critica de la cultura. Peninsula, Madrid. Península.

    Soengas, X., Vivar, H. y Abuín, N. (2015). Nuevas estrategias de publicidad y marketing para una sociedad hiperconectada. In A. Rodríguez de las Heras y A. Tiana (Eds.), Educación superior: Mutación digital Comunicación, Tecnología y Sociedad (pp. 115-124). Fundación Telefónica.

    Toffler, A. y Martín, A. (1990). La Tercera ola. Plaza y Janés.

    Tsetsi, E. y Rains, S. A. (2017). Smartphone Internet access and use: Extending the digital divide and usage gap. Mobile Media & Communication, 5(3), 239-255. https://doi.org/10.1177/2050157917708329

    Yarad Jeada, V. (2017). Procesos de uso y consumo de nuevas tecnologías digitales: un análisis específico sobre las prácticas en torno a dispositivos de reproducción móvil digital. Universidad Complutense de Madrid.

  • Author Biography

    Valeria Yarad Jeada, Investigadora independiente y Senior Data Analyst en Alto Data Analytics

    Doctora en Sociología y Antropología y máster en Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales por la Universidad Complutense de Madrid, licenciada en Comunicación Social por la Universidad Central del Ecuador. Investigadora independiente y Senior Data Analyst en Alto Data Analytics. Quito, Ecuador.

Published
2021-02-16
How to Cite
Yarad Jeada, V. (2021). Capitalism and Technological Archaeology: Analysis on the Use of Digital Devices. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 19(38), 109-128. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a6

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Articles