Democratize education from Knowledge and practices of youth participation in educational institutions of Neiva 2018-2019

  • Articles
  • Submitted: October 31, 2022
  • Published: March 5, 2024

Abstract

 

The article presents the results of the doctoral thesis whose objective was to analyze the knowledge and participation practices of young people from the public institutions Inem Julián Motta Salas and Promoción Social de Neiva-Huila. These young individuals exercise their youth citizenship within the framework of school democracy during the period 2018-2019, in a local context marked by conflict and authoritarianism in schools in southern Colombia. The methodology employed was qualitative with a phenomenological and biographical approach. Eight workshops, 30 interviews, and participant observation were conducted with a sample of 20 students. The results indicate that these youths place greater value on the knowledge they have about themselves in terms of culture, symbols, and territory than on knowledge constructed amid prejudices and contexts of precariousness. Their knowledge of school democracy extends beyond the academic realm, where participation and communication form a “real” democracy. Transformative communicative practices in their daily lives stand out. They hold fragmented and limited perspectives on educational public policies. It is concluded that youth narratives expressed through knowledge and practices redefine the communicative aspect within the school as a setting for encounters, conversations, and the intersection of their subjectivities with participation and democracy. This configuration establishes a communicational map of possibilities for the exercise of these rights and oral, written, audiovisual, and digital communicative practices that build links and communicative networks as dimensions of social being.

References

  1. Aguilar, J. F., & Betancourt, J. (2000). Construcción de cultura democrática en instituciones educativas de Santa Fe de Bogotá. Bogotá: INNOVE-DEP
  2. Aguilar, S., & Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista Medios y Comunicación (47), 73-88. https://cutt.ly/bMZ3AqM
  3. Muñoz González, G., & Muñoz Gaviria, D. (2008). Ciudadanía juvenil como ciudadanía cultural: una aproximación teórica desde los estudios culturales. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 217-236. https://acortar.link/tgqyvJ
  4. Núñez, P., & Litichever, L. (2015). Radiografías de la experiencia escolar: ser joven(es) en la escuela. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
  5. Ordenanza 0020. (2020). [Asamblea del Huila]. Por el cual se adopta el Plan de Desarrollo departamental 2020-2023 “HUILA CRECE” y se dictan otras disposiciones. Neiva, 3 de Junio de 2020. https://www.huila.gov.co/documentos/1336/plan-de-desarrollo-2020-2023/
  6. Piedrahita, J., & Monroy, I. R. (2022). Las voces de la juventud y la democracia en la escuela colombiana. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 17(1), 135-152. https://doi.org/10.14198/OBETS2022.17.1.08
  7. Prieto, C. D. (1990). “La comunicación como proceso en totalidad”, en “Diagnóstico de Comunicación”, Manuales Didácticos CIESPAL. Quito: Editorial Quipus.
  8. Reguillo Cruz, R. (2015). Jóvenes en la encrucijada contemporánea: en busca de un relato de futuro. Cultura Juvenil, (10), 10-19. http://repositorio.iberopuebla.mx/handle/20.500.11777/619
  9. Schmuck, M. E. (2022). Somos estudiantes del campo»: identificaciones de jóvenes rurales en Entre Ríos (Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(1), 1-26.
  10. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.4865
  11. Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia. UNESCO. (2015). Declaración de Incheon: Educación 2030: Hacia una Educación Inclusiva y Equitativa de Calidad y un Aprendizaje a lo Largo de la Vida para Todos. Foro Mundial de la Educación, UNESCO. https://cutt.ly/aNbTeNP
  12. Alvarado García, A. M. (2007). Adquiriendo habilidad en el cuidado: “De la incertidumbre al nuevo compromiso”. Revista Aquichan, 7(1), 25-36. https://bit.ly/3e0DaZk
  13. Alvarado, S. V., Vommaro, P., Patiño, J. A., & Borelli, S. H. (2021). Estudios de juventudes: una revisión de investigaciones en Argentina, Brasil y Colombia, 2011-2019. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 146-170. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4545
  14. Amador-Baquiro, J. C., & Muñoz-González, G. (2021). Del alteractivismo al estallido social: acción juvenil colectiva y conectiva (2011 y 2019). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 176-203.
  15. Armijo-Cabrera, M. (2018). Deconstruyendo la noción de inclusión: Un análisis de investigaciones, políticas y prácticas en educación. Revista Electrónica Educare, 22(3), 151-176. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.8
  16. Benedicto, J. (2016). La ciudadanía juvenil: Un enfoque basado en las experiencias vitales de los jóvenes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 925-938
  17. Bruner, J. (1995). Actos de significado. Madrid: Alianza.
  18. Coma-Roselló, T., Blasco-Serrano, A., & Dieste, B. (2020). Sentido y significado de la Educación para la Ciudadanía Global. Percepciones del profesorado y retos actuales en centros educativos de la provincia de Zaragoza. Iberoamerican Journal of Development Stud, 9(2), 6-28. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.352
  19. Criado, E. M. (2010). La escuela sin funciones: crítica de la sociología de la educación crítica.
  20. Cuenca, R. (2020). Educación y democracia en América Latina: Un asunto de desarrollo sostenible. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(3), 27-47: DOI: 10.30827/ profesorado. v24i3.13213
  21. De Certeau, M. (2007). “Valerse de: usos y prácticas”. En: La invención de lo cotidiano.1: Artes de hacer. Ciudad de México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente de la Universidad Iberoamericana.
  22. Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas DANE. (Noviembre 2020). La información del DANE en la toma de decisiones regionales. Neiva - Huila. Sistema Estadístico Nacional - SEN. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/planes-departamentos-ciudades/201124-InfoDane-Neiva-Huila.pdf
  23. Dyson, A. (2010). Developing inclusive schools: three perspectives from England. DDS-Die Deutsche Schule, 102(2), 1-13. https://cutt.ly/wNbT3n4
  24. Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7(3), 93–99. http://dx.doi.org/10.1016/j.afjem.2017.08.001
  25. Foucault, M. (2010). La arqueología del saber. Siglo XXI.
  26. Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Ciudad de México: Siglo XXI.
  27. García Ramos, J. M., De La Calle Maldonado, C., Valbuena Martínez, M. C., & De Dios Alija, T. (2016). Hacia la Validación del Constructo “Responsabilidad Social del Estudiante Universitario”. Revista de pedagogía, 68(3), 41-58. 10.13042/Bordón.2016.68303
  28. Knowles, R. (2017). Teaching who you are: Connecting teachers’ civic education ideology to instructional strategies. Theory & Research in Social Education, 191(1), 1-42. https://doi.org/10. 1080/00933104.2017.1356776
  29. Lenzi, A. M., D’Avirro, M. J., & Pataro, M. A. (2008). Relaciones entre saberes políticos, participación y educación política. Aportes de la investigación psicológica. Anuario de Investigaciones, XV, 125-134. https://bit.ly/3fvhNzv
  30. Martín-Barbero, J. (2003). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista
  31. iberoamericana de educación, 32(2), 17-34.
  32. Martín-Barbero, J., & Feixa. (2018). Diálogos: Jesús Martín-Barbero y Carles Feixa Pàmpols conversan sobre comunicación, juventud y memoria: “Todo lo que sabemos lo sabemos entre todos”. Metamorfosis: revista del Centro Reina Sofía sobre adolescencia y juventud, (8), 2-28. https://goo.su/Zw9VgTi
  33. Muñoz, G. (2010). La comunicación en los mundos de vida juveniles. Disertaciones, 3(1), 299-323. https://bit.ly/3SxNgjl
How to Cite
García Páez, J. (2024). Democratize education from Knowledge and practices of youth participation in educational institutions of Neiva 2018-2019. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 22(44), 1-24. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/4335

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel