Digital Sports Newspapers in Colombia. New Trends in Journalism: Retos y tendencias de la profesión

Retos y tendencias de la profesión

William Ricardo Zambrano Ayala | Bio
Universidad Sergio Arboleda-Bogotá

Abstract

Journalism is being rethought due to the transformation of the media and the impact of new technologies in each of the phases of the journalistic process. These changes have also impacted sports journalism, for these reasons, the general objective of analyzing four Colombian digital sports newspapers with the highest consultation in the country is outlined: FutbolRed, Marca, AS and El Periódico Deportivo. To do this, qualitative and quantitative descriptive, analytical, correlational, and prospective research is carried out through interviews, focus groups, observation and surveys. The findings identify that the information update of these digital sports newspapers is carried out on average every three hours, the interactivity with the user is sporadic, the production of content is by aggregation with a tint of spectacularism and little depth, the news agenda is repeated, they do not distinguish what is significant from what is irrelevant, news and opinion prevail, information management is similar to that of the competition, subscription is open and distribution is automated on platforms, social networks and emails. It is concluded that these newspapers have modified the participation with the audiences, the journalistic routines in the newsrooms, the consumption of new contents, the circulation, and the rating; consequently, these digital media are implementing a novel informational ecology that is impacting the styles and practices of sports journalism.

 

References

  1. Alcoba, A. (1999). La prensa deportiva: tratamiento inédito sobre el género específico del deporte, y cómo hacer una publicación deportiva ideal. Madrid: Instituto Universitario Olímpico de Ciencias del Deporte.
  2. Alcoba, A. (1993). Cómo hacer periodismo deportivo. Madrid: Editorial Thomson Paraninfo.
  3. Alcoba, A. (1980). El periodismo deportivo en la sociedad moderna. Madrid.
  4. Alonso, B. (2007). Entre lo popular y lo masivo. Aproximaciones a la prensa moderna. Revista Latina de Comunicación Social, 62 (2007). Recuperado de http://www.ull.es/publicaciones/latina/200707Alonso_B.htm
  5. Álvarez, J. (1999). Tecnología para la Información Periodística. Sevilla
  6. Andreu-Vall, M., & Marcos, M. (2012). Evaluación de sitios web multilingües: metodología y herramienta heurística. El profesional de la información, 21(3), 254-260
  7. Basterra, F (2002). ¿Son necesarios los periodistas en el nuevo entorno multimedia? En: AA. VV. La tecnología de la información y sus d7esafíos. Madrid: Nuevo Milenio.
  8. Berasategui, M. (2000). Datos para la historia de la prensa deportiva en Cataluña. Universidad Complutense.
  9. Castells, M., & Kumar, M. (2014). A conversation with Manuel Castells. Berkeley Planning Journal, 27(1).
  10. Cook, T. & Reichardt, C. (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa.
  11. Cohen, L., & Manion, L. and Morrison, K. (2010). Research methods in education.
  12. Comscore (2021). Ranking de los periódicos digitales más leídos en Colombia. https://www.comscore.com/esl/Prensa-y-Eventos/Market-Rankings
  13. Cottle, S. (1999). From BBC newsroom to BBC newscentre: On changing technology and journalist practices. Convergence 5(3), p. 22-43
  14. De Baranda Andújar, C. (2013). Orígenes de la prensa diaria deportiva: El Mundo Deportivo= Origins of the spanish sport newspapers: El Mundo Deportivo. Materiales para la Historia del Deporte, (11), 7-27.
  15. García Avilés, J. y Salaverría, R. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, núm. 23
  16. García Avilés, J.; Salaverría, R.; Masip, P. (2008). Convergencia periodística en los medios de comunicación. Propuesta de definición conceptual y operativa. I Congreso de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación, Santiago de Compostela.
  17. González Ramallal, M. (2004). Sociedad y deporte: análisis del deporte en la sociedad y su reflejo en los medios de comunicación en España.
  18. González, S., Ibáñez, Feu, S., & Galatti, L. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio preliminar.
  19. Hassan, Y., & Martín, F. (2013). Propuesta de adaptación de la metodología de diseño centrado en el usuario para el desarrollo de sitios web accesibles.
  20. Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación (No. 316.7 (73). Paidós.
  21. Jones, D. (1994). Medios de comunicación deportivos. La situación española en el contexto internacional”. Telos, 38: 101-108. Recuperado de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/anteriores/num_038/c uaderno_central5.html
  22. Klinenberg, E. (2005). Convergence: News Production in a Digital Age. En: The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 597.
  23. Larrañaga, J. (2006). Aproximación al perfil profesional y laboral del periodista digital en el País Vasco. Comunicación presentada en el IX Congreso IBERCOM. Sevilla.
  24. Llobert, L. (2001). De currículos a imaginarios sobre la formación de comunicadores. Diálogos de la Comunicación.
  25. López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación.
  26. Martín Reyes, J. (2018). El periodismo deportivo digital en Tenerife: el caso de El Dorsal (2008-2018).
  27. Mendoza, M. (2018). Características de las portadas periodísticas del diario Líbero y el periodismo deportivo-eliminatorias al mundial Brasil 2014-participación de la selección peruana de fútbol.
  28. Molina, J. (2009). Periodismo deportivo 3.0. Razón y palabra, 69. Madrid.
  29. Moreno, I. (2015). Interactividad, interacción y accesibilidad en el museo transmedia.
  30. Nadría, I. (2007). La Web 2.0. El Usuario el Nuevo Rey Internet.
  31. Neuendorf, K., & Kumar, A. (2015). Content analysis. The international encyclopedia of political communication, 1-10.
  32. Palarea, F. (2012). Evolución del Periodismo en la era tecnológica: Creación de un medio digital en castellano. Universidad de La Laguna.
  33. Paniagua, P. (2003). Información deportiva. Especialización, géneros y entorno digital. Madrid.
  34. Pavlik, J. (2014). New media technology: Cultural and commercial perspectives. Needham.
  35. Pedraza, C. (2012). Mujeres en el periodismo deportivo: reflexiones para comprender la transgresión desde la práctica discursiva de las reporteras de deportes. Derecho a Comunicar, (4).
  36. Pérez Serrano, G. (2003). Pedagogía social. Educación Social. Construcción científica e intervención práctica.
  37. Rodríguez, J., López, L. & Gonzáles, L. (2015). La narrativa transmedia como experiencia de simulación de inteligencia colectiva.
  38. Rojas, J. (2011). Periodismo deportivo de calidad: propuesta de un modelo de libro de estilo panhispánico para informadores deportivos. Madrid: Fragua
  39. Rojas, J. (2014). Periodismo deportivo. Nuevas tendencias y perspectivas de futuro. Universidad de Sevilla.
  40. Rost, A., Bernardi, M. & Bergero, F. (2016). Periodismo transmedia, la narración distribuida de la noticia. Río Negro, Argentina: Publifadecs.
  41. Sainz de Baranda, C. (2014). Las mujeres en la prensa deportiva: dos perfiles. Cuadernos de psicología del deporte, 14(1), 91-102.
  42. Sainz de Baranda, C. (2013). Orígenes de la prensa diaria deportiva: El Mundo Deportivo= Origins of the spanish sport newspapers: El Mundo Deportivo. Materiales para la Historia del Deporte, (11), 7-27.
  43. Salaverría, R. (2005). Cibermedios: El impacto de Internet en los medios de comunicación en España. Zamora
  44. Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz: Diseño, ecología evolución, tecnología (Vol. 136). Editorial Gedisa.
  45. SimilarWeb. (2021). Periódicos deportivos digitales más leídos en Colombia. Recuperado de https://www.similarweb.com/
  46. Torres, N. (2010). Periodismo deportivo: ¿qué ha pasado en las dos últimas décadas? Bogotá.
  47. Túñez, M., & Martínez, M. (2014). Análisis del impacto de la función, las actitudes y las condiciones laborales del periodista en la producción de noticias: Hacia un periodismo de empresa. ZER: Revista de Estudios de Comunicación= Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 19(36).
  48. Vásquez, A. (2013). Prensa y deporte”. Comunicación y Medios, 7-8: 103-111. Recuperado de http://www.comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/viewFile/14 097/14401.
  49. Web Accessibility Evaluation Tools List. (2021). http://www.w3.org/WAI/ER/existingtools.html
  50. World Wide Consortium. (2020). Herramientas automáticas de evaluación. https://www.w3.org/
How to Cite
Zambrano Ayala, W. R. (2022). Digital Sports Newspapers in Colombia. New Trends in Journalism. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 20(40), 119-145. https://doi.org/10.22395/angr.v20n40a6

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in