Improvisación, JE Zapata Garcés

Neuroscience in social-human sciences: a transdisciplinary outlook

Martha Elena Álvarez Duque | Bio
Universidad de Medellín

Abstract

This article is intended to show neuroscience as a new paradigm which involves a wide field of knowledge; a paradigm that has not only studied structuring and functioning of brain mechanisms, cognitive processes, and mind-brain relationship, but has also proposed all kind of explanations for complex social and cultural interactions executed through education as a transforming and facilitating tool for learning achieved thanks to brain plasticity which, in turn, allows adjustment of human beings to new circumstances and permanently acquiring information about the environment and all other human beings to incorporate them again into their “human actions.” From a transdisciplinary point of view, the intention of neuroscience is to gather issues inherent to its relationship to social and human sciences such as communication, philosophy, anthropology, criminology, sociology, as well as those areas related to society, education, culture, politics, ethics, aesthetics, ecology, among others. However, social neuroscience, neuro-culture, neuro education, and neuro-ethics make emphasis on this proposal. Reflections, from this innovative perspective, open new doors which allow approaching the significant progress in relation to explanations about the brain, more specifically about human “actions” within a social-cultural context.

References

Álvarez-Duque, M. E. (2002). Neurociencia y desarrollo humano (Inédito). En Especialización en Cognición y Desarrollo Humano. Barranquilla: orporación Educativa Mayor del Desarrollo Simón Bolívar.

Azcoaga, J. E., (1971, 1978). Aprendizaje fisiológico y aprendizaje pedagógico. Rosario, Argentina: Editorial Biblioteca.

Bechara A, Damasio H, Tranel D, Anderson SW (1998) Dissociation of working memory from decision making within the human prefrontal cortex. J Neurosci 18:428–437.

Bonilla E. Héctor A. (2012). Reflexiones sobre la ética universal fundamentada en el cerebro (Inédito). En Seminario de Filosofía Moral y Política. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana – Instituto de Bioética.

Cacioppo, J. T. y Berntson, G. G. (1992). Social psychological contributions to the decade of the brain: the doctrine of multilevel analysis. American Psychologist, 47, 1019- 1028.

Carta de la transdisciplinariedad. Convento de La Rábida, Noviembre de 1994. En: http://www.filosofia.org/cod/c1994tra.htm

Churchland, P. (1986). Neurophilosophy. Toward a Unifited Science of the Mind-Brain. Cambridge, Mass: MIT Press.

Churchland, P. (2011) Braintrust: What Neuroscience Tells Us About Morality. Princeton Univ. Press.

Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass: MIT Press.

Cortina, A. (2011). Neuroética y neuropolítica. Sugerencias para la educación moral. Madrid: Tecnos.

Damasio, A. (2004). El error de Descartes. Barcelona: Crítica.

Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. ¿Cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el Yo? Barcelona: Ediciones Destino. Colección Imago Mundial. Volumen 182.

Dana Foundation (2002). Neuroethics: Mapping the Field. New York: The Danna Press.

Decety, J. (2006), “Mirrored Emotion”, Interview, The University of Chicago Magazine, 94, 4, pp. 1-9.

Decety, J.; Ickes, W. (Eds.) (2009). The social neuroscience of empathy. Cambridge, Mass: MIT Press.

Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Unesco. (2005).

Gámez, E. y Marrero, H. (2005). Bases cognitivas y motivacionales de la capacidad humana para las relaciones interpersonales. Anuario de Psicología, vol. 36, n. º 3, 239-260.

Gazzaniga, M. S. (1985) El cerebro social. Madrid: Alianza Editorial.

Gazzaniga, M. S. (2006). El cerebro ético. Barcelona: Ediciones Paidós.

Gerhard, Preiss (1998). Neurodidaktik. Theorische und praktische Beiträge. Herbolzheim: Centaurus.

Gerhard, F. y Gerhard, P. (2003). Neurodidáctica. Mente y Cerebro, 4,39-45.

Giraldo, J. D. (2012). Aspectos psicosociales y jurídicos de riesgo asociados a la corrupción política latinoamericana. Trabajo de Grado para optar por el título de Magíster en Relaciones Internacionales Iberoamericanas. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.

Giordano J. (2005). Neurobiology of nociceptive and anti-nociceptive systems. Pain Physician 8: 3: 277-291.

Goleman, D. (1997). La inteligencia emocional. Bogotá: Ed. Javier Vergara.

Goleman, D. (2006). Inteligencia Social: La nueva ciencia para mejorar las relaciones humanas. Barcelona: Editorial Kairos, S.A.

Humer, Z. (2008). Atravesando disciplinas: la institucionalización de los estudios culturales en Colombia. En Revista de Estudios Sociales, Número 1, Bogotá: Universidad Javeriana.

Ibáñez, A. (2012). Introducción a la neurociencia social en neuropsiquiatría. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. Volumen 12, suplemento, agosto.

Juan Pablo II (2003). Discurso a los miembros de la Academia Pontificia de las Ciencias en Noviembre 10. Librería Editrice Vaticana, En: http://www.vatican.va/holy _ father/john _ paul _ii/speeches/2003/november/documents/hf _ jpii _ spe _ 20031110 _ academy-sciences _ sp.htm

Kandel, E. R., Schwartz, J.H.; Jessell, T. M (2000). Principios de neurociencia. McGraw Hill. Interamericana.

Könneker, C. (2003). La visión materialista de la neuroética. Entrevista a Wolf Singer y a Thomas Metzinger, «Mente y Cerebro» 4 pp. 56-59.

Mikhail, J. (2007). Universal Moral Grammar: Theory, Evidence, and the Future. Trends in Cognitive Sciences, 11, 143–152.

Mora, F. y Sanguinetti, A. (1994). Diccionario de Neurociencias. Madrid: Alianza Editorial.

Mora Teruel, F. (2007). Neurocultura: Una cultura basada en el cerebro. Madrid: Editorial Alianza.

Mora Teruel, F. (2009). Neurocultura: Un nuevo marco que engloba las diferentes implicaciones de la Neurociencia en disciplinas como la Filosofía, Ética, Sociología y Derecho. Ponencia presentada en el Marco del Proyecto de Investigación Avances en Neurociencias y Responsabilidad Jurídicopenal, Ref. DER2008-0182.

Moya-Albiol, L., Herrero Neus y Bernal, C. (2010). Bases neuronales de la empatía. Revista de Neurología, 50: 89-100.

Neumann, R. y Strack, F. (2010). Mood Contagion: The Automatic Transfer of Mood Between Persons (El contagio del estado de ánimo: la transferencia automática de estado de ánimo entre las personas). Journal of Personality and Social Psychology 79, No. 2.

Rizzolatti, G., Fogassi, L., y Gallese, V., (2001). Neurophysiological mechanisms underlying the understanding and imitation of action. Nature Reviews Neuroscience, 2: 661-670.
How to Cite
Álvarez Duque, M. E. (2011). Neuroscience in social-human sciences: a transdisciplinary outlook. Ciencias Sociales Y Educación, 2(3), 153-166. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/808

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in