The Influence of WhatsApp on Analog Radio Stations

Main Article Content

Camilo Giraldo Giraldo
Fabio Andrés Cardona Cifuentes

Abstract

This article aims to determine the characteristics of use and impact of WhatsApp in radial processes of analogue stations in Manizales (Colombia). As an instrument for the descriptive and quantitative methodology followed by this research, a sample was formed with 58 participants (directors, producers, and directors) assigned to 45 radio programs of 10 analogue stations in Manizales. A survey with closed and open questions was applied, as well as a semi-structured interview to test the hypothesis. Among the main results it was found that, on a daily basis, 74% of the participants use WhatsApp for production, and 83% use it to interact with the listeners during the program. Interaction by telephone, letters, and email is ousted by interaction through digital social networks, as well as through texts, calls and voice notes in WhatsApp. It is concluded that WhatsApp has already been installed as a working tool in the radio production processes, and that it is beginning to displace the use of the reporter recorder to some extent. In addition to this digital application, social networks transformed the way of producing and performing radio programming, and above all, the way in which listeners participate.


How to Cite
Giraldo Giraldo, C., & Cardona Cifuentes, F. A. (2018). The Influence of WhatsApp on Analog Radio Stations. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 16(32), 111–127. https://doi.org/10.22395/angr.v16n32a7

Article Details

References

ABC noticias (9 de mayo de 2010). Día mundial de las telecomunicaciones. ABC color. Recuperado de http://www.abc.com.py/edicion-impresa/suplementos/escolar/dia-mundial-de-lastelecomunicaciones-100761.html

Antequera, J. C.; Obregón, R. (octubre, 2002). La radio como dinamizadora de procesos sociales y culturales. Investigación & Desarrollo, 10(2), 46-169. Universidad del Norte Barranquilla.

Barrios, A. (2011). De la onda a la web. Paralelo entre la radio convencional y la radio virtual. Bogotá, Colombia: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Barrios, A. y Gutiérrez, M. (2017). Reconfiguración de las dinámicas de la industria radiofónica colombiana en el ecosistema digital. Cuadernos.info (41), 227- 243. https://doi.org/10.7764/cdi.41.1146

Bloggin, Z. (2014). WhatsApp y radio: ¿una nueva alianza lógica? Recuperado de: http://blogginzenith.zenithmedia.es/whatsapp-y-radio-una-nueva-alianza-logica/

Brecht, B. (agosto, 2003). La radio: ¿un descubrimiento antediluviano? Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, Vol. V(2), 5-16.

Castrillón, C. (2011). Los radioaficionados como precursores de la audiencia radial colombiana, 1928-1940. Historia y sociedad, (20), 113-132.

Cebrián, M. (2001). La radio en la convergencia multimedia. Barcelona, España: Ed. Gedisa

Cebrián, M. (2009). Expansión de la ciberradio. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 6(1), 11-23.

Costa, M., Moreno E. y Amoedo, A. (junio, 2012). La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas, 10(20), 165-180. Recuperado de: http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/614/555

Cuesta, O. J. (2012). Investigaciones radiofónicas: de la radio a la radio indígena. Una revisión en Colombia y Latinoamérica. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 10(20), 181-196. Doi: https://doi.org/10.22395/angr.v10n20a12

Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas -DANE- (2016). Encuesta Consumo Cultural, 2016. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/eccultulral/presentacion_ecc_2016.pdf

El´Gazi, J. (s. f.). Que suene la radio. Bogotá, Colombia: Agencia de Estados Unidos para Desarrollo Internacional. USAID.

Faus, A. (junio, 2001). Reinventar la radio. Revista Latinoamericana de comunicación CHASQUI, 074. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/160/16007407.pdf

García, A. (2009). Radio digital e interactiva. Revista Icono, 14(15), 133-146.

González, F. (2015). La radio y la tecnología. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 1, 205-207. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2631/263139243028.pdf

González, M. J. y Salgado C. (2009). Redes de participación e intercambios en la radio pública. Comunicar, 17(33), 45-54. Doi: https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-004

Haye, R. (1995). Hacia una nueva radio. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Hausman, C., Benoit, P. y O’Donnell, L. (2001). Producción en la radio moderna. México: Thomson Editores

Herrera, S. (2005). El antes y el ahora de la participación de los oyentes en los programas de radio. Sphera Pública, (5), 293-307.

Islas, J. O. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra clave, 11(1), 29-39. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v11n1/v11n01a03.pdf

Karttunen, S. (2017). Using Social Media at a Radio Station.Recuperado de: www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/125757/Susanna_Karttunen.pdf?sequence=1

López, A. (27 de enero de 2017). ¿Qué papel juegan las Redes Sociales en el día a día de las emisoras de radio? Recuperado de: http://prnoticias.com/internet-y-redes-sociales/redes-sociales/20159890-redes-sociales-emisoras-radio

López, J. I. (2005). Manual urgente para radialistas apasionados. Quito, Ecuador.

Martínez, M. P. y Herrera, S. (2005). Qué son los géneros radiofónicos y por qué deberían importarnos. Global Media Journal Edición Iberoamericana, Volumen 2(3), 62-70. Universidad de Piura. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68720307

McQuail, D. (2000). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona, España: Paidós.

Merayo, A. (2000). Para entender la radio. Barcelona, España: Ed. Universidad Salamanca

Moreno, E. (2005). Las 'radios' y los modelos de programación radiofónica. Comunicación y Sociedad, Vol. 18 (1), 61-111.

Muerza, A. y Amoedo, A. (2015). El uso de las redes sociales por parte de los programas deportivos nocturnos de la radio española. Radio, sound and Internet, 276-287. Recuperado de http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2183

Ortega, F., González, B. y Pérez, M. E. (2015). Audiencias en revolución, usos y consumos de las aplicaciones de los medios de comunicación en tabletas y teléfonos inteligentes. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 627-651. doi: 10.4185/RLCS-2015-1063

Ortiz, M. Á. y Volpini, F. (1995). Diseño de programas de radio. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Ortiz, M. Á. & Marchamalo, J. (1996). Técnicas de comunicación en radio. La realización radiofónica. Barcelona, España: Paidós.

Ortiz, M. Á. (2014). La radio como medio para la comunicación alternativa y la participación del Tercer Sector en España y Francia. Comunicación y hombre, (10), 25-36. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1294/129432541001.pdf

Pérez, G. & Castellanos, N. (1998). La radio del tercer milenio. Bogotá, Colombia: Caracol

Ramos, F. (junio, 2013). La cadena ser en Facebook: nuevas estrategias de interacción con la audiencia. Fonseca, Journal of Communication, (6), 108-130. Recuperado de: http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/12087/12440

Ramos, F. (2014). Redes sociales y participación radiofónica: Análisis de caso de Twitter y Facebook en la Cadena SER. Ámbitos, (25), 1-13. Universidad de Sevilla Sevilla, España. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/168/16832256006.pdf

Ramos, I. y Durante E. (2007). La evolución de la radio y las implicaciones tecno-socio-culturales en la audiencia: De oyente a usuario en la recepción del mensaje. Espacio Abierto, 16(2), 313-329. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12216208

Rojas, S. (2009). Medios de comunicación y políticas públicas: producción de conocimiento en Colombia. Comunicación y Ciudadanía, (2), 104-113.

Salaverría, R. y García, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, (23), 31-47.

Soengas, X. (2013). Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital. AdComunica, (5), 23-36. doi: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2013.5.3

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Bogotá, Colombia: Plaza & Janes, Editores.

Valderrama, C. E. (2016). La investigación en medios de comunicación en Colombia (1980-2009). Nómadas, (31), 65-72.

Winocur, R. (marzo, 2007). La Participación en la Radio: Una Posibilidad Negociada de Ampliación del Espacio Público. Razón y Palabra, 12(55), 1-14. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520735007
Author Biographies

Camilo Giraldo Giraldo, Universidad de Manizales

MA in Philosophy. BA in Communication for Radio and Television. BA in Philosophy and Letters. Professor and researcher, Universidad de Manizales (Colombia). Member of the Communication Researches Group. E-mail: cgiraldo@umanizales.edu.co

Fabio Andrés Cardona Cifuentes, Universidad de Manizales

MA in Social Sciences. BA in Communication for Radio and Television. Professor and researcher, Universidad de Manizales (Colombia). Member of the Communication Researches Group. E-mail: fabioandrescardona@hotmail.com