The Influence of Cinema in the Formation of Brazil’s Image Abroad

Keywords: Cinema, image development, tourist image, tourism, filmography, Brazil

Abstract

Cinema has become an effective tool in the dissemination of destinations over time, enabling different imaginary and national identity conceptions. From this perspective, the present paper aims to analyze how Brazil’s image has been approached in the national and international cinematographic works according to the perception of foreign viewers. From a mixed approach, a questionnaire was developed in order to assess how the foreign public has seen the country and to verify the relationship between the characteristics
attributed by them and the images portrayed in the movies City of God (2002), Elite Squad (2007), Rio (2011), Fast Five (2011) and Rio 2 (2014). The results show that the country’s image is stereotyped and that the clichés presented in cinematographic productions are also present in the discourse of the public that participated in the research. The paper emphasizes the need for actions to improve the national image present in the foreign imagination, thus reflecting directly in the promotion and increased flow in the tourist activity.

  • References

    Abeijón, M. M. (2018). Turismo y thriller: sobre la representación cinematográfica de la ciudad de Cali. Las fuentes de información turística en foco. Aranzadi

    Aïnouz, K.(dir). (2002) Madame Satã [filme]. Studio Canal Amancio, T. (2000). O Brasil dos Gringos: Imagens no Cinema. Intertexto.

    Asturiano, P. y Matias, R. (1999). A Carta De Pero Vaz De Caminha: Versão Ilustrada em Linguagem Atual. FTD.

    Aumont, J. Y Marie, M. (2019). A Análise do Fil. Texto y Grafia.

    Barbato, L. (2014). A Construção da Identidade Nacional Brasileira: Necessidade e Contexto. Revista Eletrônica História em Reflexão, 8(15), 1-15. http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/view/3354

    Beeton, S. (2016). Film-induced tourism. Channel View Publications.

    Bignami, R. (2005). A Imagem do Brasil no Turismo: Construção, Desafios e Vantagem Competitiva. Aleph.

    Brito, A., Vieira, V. y Perinotto, A. (2019). Cinema como ferramenta de promoção de destinos turísticos no Nordeste brasileiro. Revista Iberoamericana de Turismo, 9(2), 191-216.

    Camus, F.(dir). (1959) Orfeo negro [filme]. Dispat Films.

    Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D., y Stephen Wanhill. (2007). Turismo, Princípios e Práticas. Porto Alegre.

    Costa, G. y Giannotti, J. (2010). Estatística Aplicada ao Turis. Fundação Cecierj.

    Cruz, G., Camargo, P. (2008). Estrategias de promoción en la web: análisis de destinos turísticos internacionales. Estudios y Perspectivas en Turismo, 17(1), 156-169.

    Cruz, G., Camargo, P. y Guzela, M. (2007). Fotografia e suas interfaces para o desenvolvimento da imagem de um destino turístico. 81º Seminário Internacional de Turismo, Ecoturismo e Turismo de Aventura. Anais do IX SIT, 16.

    DaMatta, R. (2015). O Que Faz o brasil, Brasil? Rocco.

    Duque, A. (2013). O cinema na construção e promoção de territórios turísticos: a imagem do rural no cinema português. Universidade de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/24547

    Fausto, B. (2015). História do Brasil. Edusp.

    Ferguson, N., Kinney, J., Geronimi, C., Roberts, B., y Young, H.(dir). (1944) Você Já Foi à Bahia? [filme]. Walt Disney.

    Francescutti, L.(2019). Cine y representaciones nacionales: la imagen de España en la ficción internacional. Universitas Humanística, (87), 87-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo = 7507556

    Gandavo, P. (2008) Tratado da terra do Brasil História da Província Santa Cruz, a que vulgarmente chamamos Brasil. Brasil: Edições do Senado Federal.

    Gallarza, M., Gill, I. y Calderón, H. (2002). Destination image: Towards a Conceptual Framework. Annals of Tourism Research, 29(1), 56-78. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00031-7

    Gardenberg, M. (dir.). (2007). Ó Paí, Ó [filme]. Filmaffinity

    Gil, A. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.

    Goliot-lété, A. y Vanoye, F. (2015). Précis d'analyse filmique. Armand Colin.

    Hernandez, P. (2015). Cinema e Política da Boa Vizinhança: A Expedição de Walt Disney ao Brasil [dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro]. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/11966

    Holanda, S. (2000). Visão do Paraíso. Brasiliense.

    Holanda, S. (2016). Raízes do Brasil: Edição crítica - 80 anos. Companhia das Letras.

    Hudson, S. (2011). Working Together to Leverage Film Tourism: Collaboration Between the Film and Tourism Industries. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3(2), 165-172. https://doi.org/10.1108/17554211111123023

    Im, H. Y Chon, K. (2008). An Exploratory Study of Movie-Induced Tourism: A Case of the Movie The Sound of Music and Its Locations in Salzburg, Austria. In Journal of Travel & Tourism Marketing, 24(2-3), 229–238. https://doi.org/10.1080/10548400802092866

    Joly, M. (2015). Introduction à l'analyse de l'image. Armand Colin. Juškelyt , D. (2016). Film Induced Tourism: Destination Image Formation And Development. Regional Formation and Development Studies, 19(2), 54-67. http://dx.doi.org/10.15181/rfds.v19i2.1283

    Kajihara, K. (2010). A Imagem do Brasil no Exterior: Análise do Material de Divulgação Oficial da Embratur, desde 1966 até 2008. Observatório de Inovação do Turismo, 3(1), 1-30. http://dx.doi.org/10.12660/oit.v5n3.5777

    Kerber, A. (2006). Carmen Miranda entre representações da identidade nacional e de identidades regionais. Artcultura, 7(10), 121-132.

    Lin, J. (dir). (2011). Velozes e Furiosos 5: Operação Rio [filme]. Universal Studios

    Lipovetsky, G., Serroy J. (2009). A Tela Global. Mídias Culturais e Cinema na Era Hipermoderna. Sulina.

    Lipovetsky, G., Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo artista. Companhia das Letras.

    Meirelles, F., y Lund, k. (dir). (2002) Cidade de Deus [filme]. Filmaffinity. Nogueira, W. y Lopes, R. (2017). A Amazônia em Rio 2: Clichês Culturais Cinematográficos para a Promoção Turística. Turismo & Sociedade, 10(1) 1-18. http://dx.doi.org/10.5380/tes.v10i1.48677

    Padilha, J. (dir). (2007) Tropa de élite [filme]. Costa Films.

    Patkin, T. (2015). These are a Few of My Favorite Things: The Search for Authenticity in Sound of Music Tourism. Tourism Culture & Communication, 15(2), 69–85. https://doi.org/10.3727/109830415X14401707765845

    Paz, F. (1996). Na Poética Da História: Realização da Utopia Nacional Oitocentista. UFPR.

    Ribeiro, D. (2015). O Povo Brasileiro: A Formação e o Sentido do Brasil. Global.

    Rodrigues, J., Gabriel, L. y Sánchez Fernandez, M. (2017). A influência das fontes de informação na escolha dos turistas acadêmicos: o caso de Santiago de Compostela. Investigaciones Turísticas, 14, 130-153.

    Rossini, M. (2001). O que mostramos de nós? A América Latina nas telas. Revista Famecos: Mídia, Cultura e Tecnologia, (7), 17–24.

    Saldanha, C. (dir). (2011) Río [filme]. 20th Century Fox Animation; Blue Sky Studios

    Saldanha, C. (dir). (2014) Río2 [filme]. 20th Century Fox Animation; Blue Sky Studios

    Salles, W. (dir.). (1999). Central do Brasil [filme]. Filmaffinity

    Schwarcz, L. y Starling, H. (2015). Brasil: Uma Biografia - Com novo pós-escrito. Companhia das Letras.

    Silva, B., Tricárico, L. y Pereira, Y. (2019). O Desvelar Simbólico da Identidade Nacional na Cerimônia de Abertura dos Jogos Olímpicos Rio 2016. Razón y Palabra, 23(105), 503-584.

    Silva, M. y Perinotto, A. (2016). A imagem do destino turístico como ferramenta de diferenciação e promoção do turismo: Caso de Barra Grande/PI - Brasil. PASOS Revista de Turismo y Patrimonio

    Cultural, 14(2), 417-431. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.027

    Thelen, T., Kim, S. y Scherer, E. (2020). Film Ttourism Impacts: A Multi-Stakeholder Longitudinal Approach. Tourism Recreation Research, 45(3), 291-306. https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1718338

    Urry, John. y Larsen, J. (2011). The Tourist Gaze 3.0. Sage Publications.

    Werneck, S. (dir.). (2009). Sonhos Roubados [filme]. Filmaffinity

  • Author Biographies

    André Riani Costa Perinotto, Universidade Federal do Delta do Parnaíba

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos. Professor da Universidade Federal do Delta do Parnaíba - UFDPar, Brasil e do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da UECE, Brasil.

    Ana Carolina Vergal, Universidade Federal de São Carlos

    Bacharel em Turismo pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, Brasil.

    Maria Henriqueta S. G. Gimenes Minasse, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Professora da Universidade Anhembi Morumbi - UAM, Brasil.

    Bruno de Oliveira da Silva , Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

    Doutorando em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí - Univali com apoio da Coordenação de
    Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (Capes) - Código de Financiamento 001.

Published
2021-07-09
How to Cite
Riani Costa Perinotto, A., Vergal, A. C., S. G. Gimenes Minasse, M. H., & de Oliveira da Silva , B. (2021). The Influence of Cinema in the Formation of Brazil’s Image Abroad. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 20(39), 33-55. https://doi.org/10.22395/angr.v19n39a2

Downloads

Download data is not yet available.