Copyright (c) 2023 Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: July 2, 2020
-
Published: February 16, 2021
Abstract
The popularity of sports in general and soccer in particular has always been on the Colombian radio agenda; it has been a process of more than ninety years where different sports disciplines have been covered journalistically from innovative formats, styles, languages, narrations, and broadcasts that have impacted the audience nationally and internationally, placing Colombian sports journalism as one of the best in the world. In view of the above, the transformation of the analog to digital sports radio of four programs with greater tuning and informative scope is being investigated: El pulso del fútbol and El alargue by Caracol Radio, Planeta fútbol by Antena 2 of RCN Radio and Blog deportivo by Blu Radio, in order to configure the new profiles, competencies, and trends of the sports journalist of this century.
For this, mixed, descriptive, exploratory, and correlational research is carried out through the method ofanalysis of analog and digital content supported by surveys, interviews, discussion groups and observation. These radio sports spaces are transferring the same analogous content to their digital platforms, the demand and depth of their content and analysis have decreased in quality, the copying of programs, narratives, and languages from other countries is repetitive, comments and news prevail on soccer, the chronicle and the report are sacrificed for speculation. Despite this, these programs preserve the creativity, immediacy, and cutting-edge technologies that have always characterized them.
References
- Bedoya, A. (2018, 13 de febrero). Las 10 mejores transmisiones deportivas de la radio colombiana. Radio nacional de Colombia. https://www.radionacional.co/noticia/historia-de-la-radio/las-10-mejores-transmisiones-deportivas-de-la-historia-de-la-radio
- Bernal, A. (2009, día de la presentación). Redes sociales y medios de comunicación [ponencia]. Comunicación del IV Congreso de la Cibersociedad. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3348707
- Cabra, F., Marciales, G., Castañeda, H., Barbosa, J., y Melo, L. (2016). Competencias informacionales: rutas de exploración en la enseñanza universitaria. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
- Cairo, A. (2008). Infografía 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Editorial Alamut.
- Calvo, E. y Padilla, G. (2011). Radio 3.0. Éxito durmiente. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de contenidos. Fragua.
- Campos, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 11 (63), páginas. http://www.revistalatinacs.org/_2008/23_34_Santiago/Francisco_Campos.html
- Cebrián, M. (2008). La radio en Internet. La Crujía.
- Cebrián, M. (2001). La radio en la convergencia multimedia. Gedisa.
- Checa, A. (2005). La radio deportiva al inicio del siglo XXI. En Comunicación y deporte. Nuevas perspectivas de análisis. Comunicación social ediciones y publicaciones.
- Crettaz, J. (2013, 18 de enero). Radios online: un fenómeno nuevo que se hace escuchar. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/1546747-radios-online-un-fenomeno-nuevo-que-se-haceescuchar
- Dasilva, J., Santos, M., y Ayerdi, K. (2015). Radio y redes sociales: el caso de los programas deportivos en Twitter. Revista Latina de Comunicación Social, 2 (70), 141-155. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5008441
- Deuze, M. (2004). What is Multimedia Journalism. Journalism Studies, 5(2), 139-152. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670042000211131
- Deuze, M. (2007). Media Work. Polity Press. La república. (2019, 25 de noviembre). La república. Recuperado de https://www.larepublica.co/empresas/las-audiencias-de-radio-se-reordenan-en-colombia-segun-reporteecar-2936371
- Flores-Vivar, J. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33(XVII), 73-81. https://eprints.ucm.es/id/eprint/12958/
- García, A. (2009). Radio digital e interactiva, formatos y prácticas sociales. Revista ICONO 14, (14), 133-146. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/285/162
- García, T. y García, A. (2001). Medios de comunicación, sociedad y educación. Universidad de Castilla La Mancha.
- García, A. y Roman, M. (1992). Panorama de la audiencia radiofónica. Comunicación y Sociedad, (15), 83-107. https://www.researchgate.net/publication/27389527_En_busqueda_de_la_audiencia_radiofonica
- Gabilondo, I. (2019). Prólogo. En La transformación digital de la radio. García Lastra, J. M. (Coord.) Tirant lo Blanch.
- Gómez, E., Medina, P. y Ramon, X. (2017). La presencia invisible de la mujer deportista en la prensa deportiva española. Análisis de las portadas de marca, As, mundo deportivo y sport (2010-2015). Estudios sobre el mensaje periodístico, 23(2), 793-810. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.58016
- González, M. (2010). La ciberradio. Nueva alternativa de futuro para la radio. Revista de Estudios de Juventud, 88, 51-62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3254518
- Gutiérrez, M., Ribes, X. y Monclús, B. (2008). Percepción de los jóvenes ante las estrategias programáticas de la radio musical de antena convencional y online. El caso de Cataluña. En Comunicación y riesgo: III Congreso Internacional Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Universitat Rovira i Virgili
- Hamilton, J. (2016). Hybrid News Practices. En D. Domingo., A. Hermida., T. Witschge., y C. Anderson. (Eds), The Sage Handbook of Digital Journalism. (pp.119-135). SAGE publishing.
- Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
- Herrera, S. (2007). Las nuevas modalidades para la participación de los jóvenes en la radio española. Trípodos, 20, 171-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2293370
- Herrero, G. F. (2011). Los programas deportivos de la radio española en la red social Facebook: espacio de promoción, lugar de encuentro. ¿Medidor de audiencia? Área abierta, (28), 3-3. https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB1111130003A
- Herreros, M. (2018). La radio en la convergencia multimedia. Gedisa.
- Herrero, J. (2011a). La nueva era radiofónica con programas emitidos exclusivamente online. Estudio de caso: los programas deportivos de las emisoras Ser y Cope. En La tecnología audiovisual al servicio de la sociedad. Fragua.
- Herrero, J. (2011b). Los programas deportivos de la radio española en la red social Facebook: espacio de promoción, lugar de encuentro… ¿Medidor de audiencia? Área Abierta, 28, páginas. http://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB1111130003A/4028
- Huerta, Á. (2002). La Radio en la era digital. En Medios de comunicación para una sociedad global. Universidad de Murcia.
- Hurtado, J. (2008). Metodología de la investigación holística. Sypal.
- Kümpel, A., y Springer, N. (2016). Commenting Quality: Effects of User Comments on Perceptions of Journalistic Quality. Studies in communication and media, 5(3), 353 - 366. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2016-3-353
- Kunelius, R. (2007). Good Journalism. Journalism Studies, 7(5), 671-690. https://doi.org/10.1080/14616700600890323
- Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
- Jensen, J. (2016). The Social Sharing of News: Gatekeeping and Opinion Leadership on Twitter. En News Across Media. Productios, distribution and consumption. Routledge
- La República. (2019, 10 de diciembre). Así le fue a audiencias de los medios de comunicación en la última década. https://www.larepublica.co/empresas/asi-le-fue-a-audiencias-de-los-medios-decomunicacion-en-la-ultima-decada-2942547
- López, F., Sarrate, M. y Lebrero, M. (2016). El ocio de los jóvenes en situación de vulnerabilidad. Análisis discursivo. Revista Española de Pedagogía, 74(263) 127-145. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/5050/el-ocio-de-los-jovenes.pdf?sequence=1
- López, X., Rodríguez, A., y Pereira, X. (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: desafíos del periodismo actual. Comunicar, 25(53), 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
- Malvar, L. (2005). La radio deportiva en España: 1927 – 2004. Alhambra.
- Márquez, E. (2010, 24 de mayo). Redes sociales y medios de comunicación. http://emiliomarquez.com/2010/05/24/redes-sociales-medios-comunicacion/
- Martínez, M., Moreno, E., y Amoedo, A. (2014). La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 10(20), 165-180. https://doi.org/10.22395/angr.v10n20a11
- Masip, P. (2016). Investigar el periodismo desde la perspectiva de las audiencias. El Profesional de la Información, 25(3), 323-330. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.01
- MinTic. (2020, 7 de noviembre). Sector de radiodifusión en Colombia. https://mintic.gov.co/portal/inicio/Sistemas-MINTIC/Sector-de-Radiodifusion-Sonora/Radiodifusion-Sonora/9188:Clasificacion-de-las-emisoras
- Palomo, B. (2005). Estructura editorial: diseño, navegación y usabilidad. En R..Salaverría (Coord.), Cibermedios. Elimpacto de internet en los medios de comunicación en España (pp. 21-38). Comunicación Social.
- Pastor, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. Universidad Complutense de Madrid. http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/calba.pdf
- Paulussen, S. (2016). Innovation in the Newsroom. En T. Witschge, C.W. Anderson, D. Domingo y A. Hermida (Eds.), The Sage Handbook of Digital Journalism (pp. 192-209). Sage.
- Pedrero, L.; y García, J. (2019). La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant Lo Blanch.
- Peñafiel, C. (2007). Los retos de la radio en el entorno multimedia. En C. Peñafiel (ed.), Transformaciones de la radio y la televisión en Europa (pp. 19-39). Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
- Peñafiel, C. (2015). La comunicación transmedia en el campo del Periodismo. Supervivencia en el ecosistema digital. Telos, 100, 84-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5111749
- Pérez, A. y Acosta, H. (2003). La convergencia mediática: un nuevo escenario para la gestión de información. Acimed, 11(5), páginas. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000500003
- Perilla, J. (2016, 8 de febrero). El deporte y la radio en Colombia: un poco de su historia en la memoria. https://www.senalmemoria.co/articulos/el-deporte-y-la-radio-en-colombia-un-poco-desu-historia-en-la-memoria
- Picard, R. (2010). Value Creation and the Future of News Organizations. Why and how Journalism Must Change to Remain Relevant in the Twenty-first Century. Media XXI.
- Rodero, E. (2002, 18 de enero). La radio en Internet. El reclamo de un nuevo producto radiofónico diseñado para la red [ponencia]. III Congreso Nacional de Periodismo Digital, Huesca, España. https://www.academia.edu/363032/La_radio_en_internet_el_reclamo_de_un_nuevo_producto_radiof%C3%B3nico_dise%C3%B1ado_para_la_red
- Rodríguez, J. y Sánchez, J. (2000). Objetividad y compromiso en el periodismo deportivo radiofónico en España. Análisis de contenido de El Larguero y Supergarcía [ponencia] XV Jornadas internacionales de la comunicación: Reinventando la radio, Universidad de Navarra, Pamplona, España. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/43780/La%20radio%20deportiva%20al%20inicio%20del%20siglo%20XXI.pdf;jsessionid=BB0C9F108581E589B78F277F5CBC5854?sequence=1
- Romero, H. (2011). La digitalización de la radio deportiva. Fonseca, Journal of Communication, 3, 132-
- https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/11909
- Rubio, Á. (2003). Internet, Radio y Radio Digital: El final de los límites a las ondas hertzianas. En R. López; F. Fernández; y F. Vilar, (eds.), Radio y televisión en el ámbito local (pp. 459-470). Universitat Jaume I.
- Scolari, C., Micó, J., Navarro, H., y Pardo, H. (2008). El periodista polivalente. Transformaciones en el perfil del periodista a partir de la digitalización de los medios audiovisuales catalanes. Zer, 13(25), 37-60. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3572
- Schudson, M. (2003). The Sociology of News. W.W. Norton.
- Schultz, B. y Sheffer, M. (2010). An exploratory study of how Twitter is affecting sports journalism. International Journal of Sport Communication, 3(2), 226-239. https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsc/3/2/article-p226.xml
- Sherwood, M. y Nicholson, M. (2013). Web 2.0 platforms and the work of newspaper sport journalists. Journalism, 14(7), 942-959. https://doi.org/10.1177/1464884912458662
- Soengas, P. X. (2013). Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital. adComunica, 5, 23-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4273350
- Toral, G. y Murelaga, J. (2007). Radio en Internet, emisoras personales y nuevas redes emergentes. En C. Peñafiel (ed.), Transformaciones de la radio y la televisión en Europa (pp. 53-66). Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
- Toro, I. y Parra, R. (2006). Método y conocimiento. Metodología de la investigación. Fondo Editorial Universidad Eafit.
- Tribuna, J, (2002). La radio o la vida. RD editores.
- Valderrama, C. (2009). La investigación en medios de comunicación en Colombia. Nómadas, 31, 262-276. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/18-conocimiento-e-insumisionnomadas-31/218-la-nvestigacion-en-medios-de-comunicacion-en-colombia-1980-2009
- Vidales, N. y Rubio, L. (2014). La democratización del proceso comunicativo en radio: los jóvenes prosumidores. Vivat Academia, 126, 31-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4974253
- Westlund, O. (2014). The Production and Consumption of Mobile News. En G. Goggin y L. Hjorth (Eds.), The Routledge Companion to Mobile Media (pp. 135-145). Routledge.