The Mediating function of College Radio Programming in the City of Monterrey, Nuevo León

Carlos Villanueva Valadez | Bio
Universidad Autónoma de Nuevo León

Abstract

This article refers to a research on the social function of college radio in Mexico, which falls within the context of university media research. The theoretical approach of Manuel Martín Serrano and the mass communication model of professor Carlos Lozano were considered. The main objective of the research was to analyze the communicative mediation associated with the radio programming of three college radio stations (Radio UANL 89.7, Frecuencia TEC 94.9 and Radio UDEM 90.5) from the communicative perspective of the messages and the impact of the elements that they intervene in the construction of radio products, which are presented immediately under a classification of training, information, and entertainment. For researching the subject, a quantitative methodology was implemented, choosing “length of time” as an impact variable for the measurement of daily programming time, as well as the comparison of themes and communicative products projected by the broadcasting stations. The results indicate that the musical frame occupies between 60% and 67% of the programming. The generality shown in the radio programs lies in the homogeneity in programming schedules on the morning, because information contents monopolize most of spaces in the three stations, providing another option in quadrant that benefits the social function. The conclusions indicate a bet on diversification of programming and a communicative practice based on offering educative entertainment, showing a new space of interrelation as well as their understanding of the university’s identity development.

References

  1. Alcoceba, J. (1999). La producción comunicativa de la referencia: un análisis mediacional de las noticias del teletexto en España (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  2. Arias, M.A. (1982).Una aplicación del modelo dialéctico el proceso de mediación estructural en la prensa escrita. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológica, (33), 175-186.
  3. Camacho, L. (2004) Una historia hecha de sonidos, radio educación, la innovación del cuadrante. Colección Innovación y Calidad, Secretaría de Educación Pública.
  4. Escorcia, O. (2010). Manual para la investigación. Guía para la formulación, desarrollo y divulgación de proyectos. Universidad Nacional de Colombia.
  5. Giner, S. (1967). Historia del pensamiento social. Editorial Ariel.Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Aldine Press.
  6. Gómez-Escalonilla, G. (1998). La programación televisiva en España. Estudio de las parrillas de programación televisiva española desde 1956 a 1996 (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  7. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2002).Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
  8. Hinojosa, L. (2012). Educación, ciencia y cultura: Miradas introspectivas a las comunidades universitarias en México. Editorial Comunicación Social.
  9. Lozano, J. (2007). Teoría e investigación de la comunicación de masas. Pearson Educación.
  10. Martí, J. (2000). De la idea a l’antena. Tècniques de programació radiofónica. Editorial Pòrtic.
  11. Martín Serrano, M. (2009). La producción social de la comunicación. Editorial Alianza.
  12. Martín Serrano, M., Piñuel, J. Gracia, J., y Arias, M. (1982). Teoría de la Comunicación, 1.ª epistemología y análisis de referencia. Editorial Universidad Complutense de Madrid.
  13. Moreno, E. (2005). Las radios y sus modelos de programación radiofónica. Comunicación y Sociedad, 53(1), 80-105.
  14. Piñuel Raigada, J. (1990). Cultura y comunicación política en la transición en Chile. Editorial Cedeal.Ross, E. A. (1901). Social Control: A Survey of the Foundations of Order. Macmillan Co.
  15. Toussaint, F. (1991). La radiodifusión universitaria nacional: 50 años de persistencia. En M. Rebeil, Perfiles del cuadrante. Experiencias de la radio (pp. 81-82). Trillas.
  16. Ventín Pereira, J. (2003). Programación radiofónica: una propuesta teórica. Editorial Fragua.
How to Cite
Villanueva Valadez, C. (2019). The Mediating function of College Radio Programming in the City of Monterrey, Nuevo León. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 18(35), 159-175. https://doi.org/10.22395/angr.v18n35a9

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in