Good Practices of Inclusive Innovation in Creative and Cultural Enterprises for Inclusive Growth

Lina Marcela Méndez Velásquez | Bio
Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM
Eliana María Villa Enciso | Bio
Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM
Alejandro Valencia-Arias | Bio
Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM

Abstract

The objective of this article is to identify good practices for inclusive innovation in creative and cultural industry ventures for inclusive growth. The methodology used is based on a comparative analysis, selecting as references five case studies of inclusive innovation in creative and cultural ventures. The analysis of the results presents a comparative matrix according to seven critical success factors proposed: people (included ways in which these people are included), inclusion activities, value proposition of the enterprise, type of technology or innovation applied, role of government and value proposition of the enterprise. The findings indicate that creative and cultural ventures are characterized by being historically excluded, impact and consumption of an innovation or technology, with simple inclusive businesses that seek the solution to a problematic for its population, where the business can arise both from a state-of-the-art technology and from a pre-existing one and orient its value proposition towards a social objective.

References

  1. Álvarez, M. (2017). Mi Valedor, la primera revista callejera en México. Revista Nexos.
  2. Amaro, M.y De Gortari, R. (2016). Innovación inclusiva en el sector agrícola mexicano: los productores de café en Veracruz. Economía Informa, 400, 86–104. https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.09.006
  3. Aquino, E. (2019). De vendedores a fotógrafos y escritores: Mi Valedor, la revista que ayuda a poblaciones callejeras en CDMX.
  4. Arocena, R., Göransson, B. y Sutz, J. (2018). Inclusive Innovation Systems and Policies. In Developmental Universities in Inclusive Innovation Systems. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64152-2_5
  5. B.Lab. (2020). Certified B Corporation. https://bcorporation.net/
  6. Cunha, I. V. y Selada, C. (2009). Creative urban regeneration: the case of innovation hubs International Journal of Innovation and Regional Development, 1(4), 371. https://doi.org/10.1504/ijird.2009.022728
  7. DANE. (2018). Comunicado de Prensa, segundo repote naranja 2014-2018. 6311(54), 1–22.
  8. DistritoInnovación. (2016). Arbusta, una empresa comprometida con el cambio social Distrito de Innovación. http://www.distritomedellin.org/arbusta-una-empresa-comprometida-con-el-cambio-social/
  9. Dubé, L., Jha, S., Faber, A., Struben, J., London, T., Mohapatra, A., Drager, N., Lannon, C., Joshi, P. K. y Mcdermott, J. (2014). Convergent innovation for sustainable economic growth and affordable universal health care: Innovating the way we innovate. Annals of the New York Academy of Sciences, 1331(1), 119–141. https://doi.org/10.1111/nyas.12548
  10. Foster, C. y Heeks, R. (2013). Conceptualising Inclusive Innovation: Modifying Systems of Innovation Frameworks to Understand Diffusion of New Technology to Low-Income Consumers. European Journal of Development Research, 25(3), 333–355. https://doi.org/10.1057/ejdr.2013.7
  11. García, J., Villa, E. M. y Valencia, D. C. (2018). Innovación inclusiva. Revisión a partir de redes de colaboración: caso Colombia. Congreso Internacional de Contaduría Administración e Informática,1–27.
  12. Gras, N., Dutrénit, G. y Vera-Cruz, M. (2017). Innovaciones inclusivas: un modelo basado en agentes. El Proceso de Modelado En Economía y Ciencias de La Gestión, March, 57–100.
  13. Heeks, R., Amalia, M., Kintu, R. y Shah, N. (2013). Inclusive Innovation: Definition, Conceptualisation and Future Research Priorities.
  14. Heeks, R., Foster, C. y Nugroho, Y. (2014). New models of inclusive innovation for development. Innovation and Development, 4(2), 175–185. https://doi.org/10.1080/2157930X.2014.928982
  15. Heiskanen, E., Hyysalo, S., Kotro, T. y Repo, P. (2010). Constructing innovative users and userinclusive innovation communities. Technology Analysis y Strategic Management, 22(4), 495–511. https://doi.org/10.1080/09537321003714568
  16. La Casa de Carlota y Friends. (2020a). La Casa de Carlota y Friends. https://www.lacasadecarlotaandfriends.com/
  17. La Casa de Carlota y Friends. (2020b). lacasadecarlota _ med. Instagram.
  18. La Vanguardia. (2018). El primer estudio de diseño que integra creativos con síndrome de Down y autismo.
  19. López, I. y Sampedro, J. (2013). Sistemas Nacionales de Innovación y Políticas de CTI para un Desarrollo Inclusivo y Sustentable. http://mail.redesist.ie.ufrj.br/lalics/papers/53_Una_Concepcion_Teorico_conceptual_de_la_Gestion_y_la_Configuracion_Social_del_Conocimiento_TacitoTradicional_en_el_Contexto_Local.pdf
  20. Luzardo, A., de Jesús, D. y Pérez, M. (2017). Economía Naranja: Innovaciones que no sabías que eran de América Latina y el Caribe. Arcadia, 245. https://doi.org/10.18235/0000723
  21. Malvido, M. Á. (2017). Mi Valedor: la primera revista callejera en México | Cultura y vida cotidiana. https://cultura.nexos.com.mx/mi-valedor-la-primera-revista-callejera-en-mexico/
  22. Martínez, N., Dutreit, G., Gras, N. y Tecuanhuey, E. (2017). Actores, relaciones estructurales y causalidad en la innovación inclusiva: un caso de telemedicina en México. Innovar, 69–80. https://doi.org/10.15446/innovar.v28n70.74
  23. Medina, M. (2020). Mi Valedor, revista que cambia vidas -Disruptivo.tv-Emprendimiento Social. https://disruptivo.tv/podcast/mi-valedor-revista-callejera/
  24. Mincultura. (2019). Encuentro de Economía Naranja. https://mincultura.gov.co/prensa/noticias/Paginas/Cumbre-de-Economía-Naranja-en-Medellín-reunió-los-ecosistemas-creativos-del-país.aspx
  25. OCDE. (2015). La Serie “ Mejores Políticas “ de la OCDE. http://www.oecd.org/about/publishing/
  26. Pansera, M. y Owen, R. (2018). Framing inclusive innovation within the discourse of development: Insights from case studies in India. Research Policy, 47(1), 23–34. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.09.007
  27. Revista Empresarial y Laboral. (2017). Primera agencia de publicidad en Colombia con un equipo creativo de personas con síndrome de down - Revista Empresarial y Laboral. https://revistaempresarial.com/actualidad-empresarial/lanzamientos/primera-agencia-publicidad-colombia-equipocreativo-personas-sindrome-down/
  28. Robledo, J. (2013). Introducción a la Gestión de la Tecnología y la Innovación. Universidad Nacional de Colombia Sede–Medellín.
  29. Ruta N. (2019). Ruta n Medellín.
  30. Sampedro, J. L. y Díaz, C. (2016). Innovación para el desarrollo inclusivo: Una propuesta para su análisis. Economía Informa, 396, 34–48. https://doi.org/10.1016/J.ECIN.2016.01.002
  31. Schillo, S. y Robinson, R. (2017). Inclusive Innovation in Developed Countries: The Who, What, Why, and How. Technology Innovation Management Review, 7(7), 34–46. https://doi.org/10.22215/timreview1089
  32. Toucan. (2018). Graffitour.
  33. Villa, E. (2015). Análisis de la Gestión de Tecnologías Emergentes (GTE) en grupo de investigación colombiano e identificación de brechas respecto a referentes internacionales. 154.
How to Cite
Méndez Velásquez, L. M., Villa Enciso, E. M., & Valencia-Arias, A. (2021). Good Practices of Inclusive Innovation in Creative and Cultural Enterprises for Inclusive Growth. Semestre Económico, 24(56), 53-76. https://doi.org/10.22395/seec.v24n56a2

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in