Digital Competences in the Colombian and Mexican Higher Education in Times of COVID-19 in Economy and Administration Faculties
Copyright (c) 2021 Semestre Económico
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: December 12, 2020
-
Published: January 1, 2021
Abstract
In December of 2019 in Wuhan, China, a new coronavirus agent of a severe acute respiratory disease was discovered. The educational systems were affected by it, thus forcing them to take actions to the crisis generated by it. THis research had as its main goal the analysis of the digital abilities during the sanitary emergency in teachers of Higher Education Institutions (HEI) in the administration and economic areas in Mexico and Colombia, regarding their abilities in their teaching processes. The research assessed the technological infrastructure dimensions, their training, their social realms and digital abilities. This research was exploratory, descriptive and quantitative and a conceptualization process for the identification of the indicators were applied. The results show that there are indicators in which the Colombian HEIs show better results than the Mexican ones, indicators such as technological infrastructure and training are highlighted. The correlation analysis displays a significant connection between the age of the teachers and the level of development of their digital abilities, thus determining that the greater the age the lesser the competence level in digital abilities.
References
- Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. A. y Miranda-Novales, M. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. https://doi.org/10.29262/ram.v63i2.181
- Blackman, A., Ibáñez, A., Izquierdo, A., Keefer, P., Mesquita-Moreira, M., Schady. N. y Serebrisky,
- T. (2020). La política pública frente al COVID-19: Recomendaciones para América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/la-politica-publica--frente-al-covid-19-recomendaciones-para--america-latina-y-el-caribe
- Ferrer Castro, J., Sánchez Hernández, E., Poulout Mendoza, A., del Río Caballero, G. y Figueredo Sánchez, D. (2020). Caracterización clínica y epidemiológica de pacientes confirmados con la COVID-19 en la provincia de Santiago de Cuba. Medisan, 24(3),473-485. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000300473
- Gazca-Herrera, L. A. (2020). Implicaciones del coronavirus COVID-19 en los procesos de enseñanza en la educación superior. RIDE Revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.753
- Gazca Herrera, L. A., Sánchez Hernández, G. L., Culebro Castillo, K. y Zabala Arriola, O. (2019). Diagnóstico del uso de herramientas tecnológicas para la gestión y apoyo del liderazgo en las pymes. Revista GEON, 6(1), 69-83. https://doi.org/10.22579/23463910.85
- García Peñalvo, F. y Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98. http://hdl.handle.net/10366/144140
- Holguin-Alvarez, J., Villena-Guerrero, M., Soto-Hidalgo, C. y Panduro-Ramírez, J. (2020). Competencias digitales, liderazgo distribuido y resiliencia docente en contextos de pandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 25(4), 38-53 https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/35175
- Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (Iesalc). (2020,13 de mayo). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
- Monteiro, S., Almeida, L. y García-Aracil, A. (2020). “Es un mundo muy diferente”: transición laboral y empleabilidad de los graduados de educación superior. Educación Superior, Habilidades y Aprendizaje Basado en el Trabajo, 11(1), 164-181. https://doi.org/10.1108/HESWBL-10-2019-0141
- Miguel-Román, J- A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1, 1-21. https:// www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/index.html
- Organización Mundial de la Salud (OMS). (2010, 24 de febrero). ¿Qué es una pandemia? https:// www.who.int/csr/disease/swineflu/frequently_asked_questions/pandemic/es/
- Pérez, F. y Maudos, J. (2020). Impacto económico del coronavirus en el PIB y el empleo de la economía española y valenciana. Valencia: Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas (Ivie). http://www.villena.es/wp-content/uploads/2020/04/Impacto-econ%C3%B3mico-COVID-19--IVIE-31032020.pdf
- Quiroz, D. y Quiroz, M. (2019). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TICs) en la educación superior: consideraciones teóricas. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 7(1),213-228. https://revistageon.unillanos.edu.co/index.php/geon/article/view/219
- Ríos, D. (2020, 28 de abril). COVID-19 acelerará la inclusión digital? Expansión. https://expansion.mx/opinion/2020/04/28/covid-19-acelerara-la-inclusion-digital
- Rodríguez-Castellanos, A. y San-Martin-Albizuri, N. (2020). Covid-19, globalización, complejidad e incertidumbre: algunas reflexiones sobre gestión empresarial en tiempos de crisis y más allá. Revista GEON (Gestión, Organizaciones Y Negocios), 7(2), 1-17. https://doi.org/10.22579/23463910.219
- Santuario, A. A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/541/1/AlcantaraA_2020_Educacion_superior_y_covid.pdf
- Serra-Valdés, M. (2020). Infección respiratoria aguda por Covid-19: una amenaza evidente. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(1), 1-5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000100001&lng=es&tlng=es
- Torres-Flórez, D. (2019). El entrenamiento del colaborador como estrategia de mejoramiento continuo. Revista GEON 6(1), 4-9. https://doi.org/10.22579/23463910.149
- Trangay Vázquez, G. y Ruiz de la Torre, G. (2018). Diseño curricular instruccional y docencia en línea en la Educación Superior. Universidad Abierta y a Distancia de México. http://www.repositorio.unadmexico.mx:8080/jspui/handle/123456789/113
- Organización de las Naciones Unidas para la Educación Ciencia y Cultura (Unesco) (2020). Coalición mundial para la educación. https://es.unesco.org/covid19