TUNJA SHOPKEEPERS: ANALYSIS OF PERSONAL FINANCIAL MANAGEMENT

Yudy Alexandra Molina Hurtado | Bio
Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja
Yeimy Juliana Ríos Matta | Bio
Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja

Abstract

Neighborhood stores are recognized nationally as a traditional distribution channel, which is responsible for marketing family basket products at very low prices and with the opportunity to offer credit to their customers, which is known as 'fiado'. The arrival of large commercial surfaces in the city of Tunja has generated new dynamics in the management of personal finances in this market niche. The objective of the research is to analyze the management of personal finances of the storekeepers in the city of Tunja. The research is framed in the descriptive correlational quantitative paradigm and was carried out with a random sample of 200 storekeepers. A survey focused on financial management data and commercial practices was used, which was validated by experts and evaluated using Cronbach's Alpha statistic to ensure its reliability. The results indicate a lack of financial education, absence of formal records, and long-term planning among the storekeepers. The importance of promoting financial education to improve their finances and support government policies that favor financial inclusion and provide support to the storekeepers to strengthen the local economy is emphasized.

 

References

  1. Abad, E. y González, D. (2019). Effects of Financial Education and Financial Literacy on Creative Entrepreneurship: A Worldwide Research. Education Sciences, 9(3), 238. https://doi.org/10.3390/educsci9030238
  2. Alvarado, E. y Alvarado-García, P. (2020). Gestión de las finanzas personales y ansiedad financiera en tiempos de Covid-19. Redieluz, 10(2), 116-124. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/redieluz/article/view/35525
  3. Alzate, A., Domínguez, J., Ortega, J. y Rojas, D. (2018). Productividad y empleo informal en Colombia: una aproximación a la economía de los tenderos. Ploutos, 8(2), 4-15. https://doi.org/10.21158/23227230.v8.n2.2018.2194
  4. Aranibar-Ramos, E., Ríos-Vera, K. y Zanabria-Cabrera, L. (2023). Educación financiera desde un enfoque cienciométrico y revisión sistemática de literatura: aproximaciones recientes y tendencias. Quipukamayoc, 31(65), 85-98. https://doi.org/10.15381/quipu.v31i65.25005
  5. Arrubla, M. (2016). Finanzas y educación financiera en las empresas familiares pymes. Sinapsis. Revista de Investigaciones de la Escuela de Administración y Mercadotecnia del Quindío EAM, 8(1), 99-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5732164
  6. Avecillas, D. y Lozano, C. (2016). Medición de la confiabilidad del aprendizaje del programa RStudio mediante Alfa de Cronbach. Revista Politécnica, 37(1), 68-68. https://revistapolitecnica.epn.edu.ec/ojs2/index.php/revista_politecnica2/article/view/469
  7. Ávila, J., Barbosa, J., Forero, P. y Olmos, A. (2019). ¿Hasta qué punto ser tendero se considera un trabajo digno? Ploutos, 8(2), 38-47. https://doi.org/10.21158/23227230.v8.n2.2018.2198
  8. Bello, F. y Calderón, G. (2022). La pandemia por Covid19 también afecta la información contable: revelaciones y continuidad del negocio ante la crisis. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 8(2), 134-144. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/handle/20.500.12010/28048
  9. Bodie, Z. y Merton, R. (2003). Finanzas. Pearson Education. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21676/23897856.5426
  10. Castellón-Arenas, A. y Vergara-de la Ossa, R. (2019). Diseño e implementación de un software contable que apoye la gestión en las tiendas de barrio, de Cartagena de Indias. Sostenibilidad, Tecnología y Humanismo, 10(1), 8-14. https://doi.org/10.25213/2216-1872.1
  11. Contreras, M., Rojano, Y. y Galindo, A. (2021). Negocios, relaciones familiares y redes comerciales en las tiendas de barrio del caribe colombiano. Mundo FESC, 11(S1), 49-63. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/884/664
  12. Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE] (2022). Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Tasa de Desempleo en Colombia durante el año 2022 [Datos Estadísticos]. https://www.dane.gov.co/
  13. Díaz, A., Frye, K. y Cuesta, D. (2018). Desarrollo económico regional y necesidades de información financiera y contable de tenderos en la ciudad de Ibagué. Revista Colombiana de Contabilidad - ASFACOP, 6(11), 175-197. https://ojs.asfacop.org.co/index.php/asfacop/article/view/asf.v6n11.92/77
  14. Faulkner, A. (2015). Financial literacy education in the United States: Exploring popular personal finance literature. Journal of Librarianship and Information Science, 49(3), 287-298. https://doi.org/10.1177/0961000615616106
  15. Garay, G. (2015). Las finanzas conductuales, el alfabetismo financiero y su impacto en la toma de decisiones financieras, el bienestar económico y la felicidad. Revista Perspectivas, 36, 7-34. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1994-37332015000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  16. García, M. D., & López, J. A. (2020). La prospectiva estratégica como herramienta para la toma de decisiones en la microempresa. Revista de Investigación en Ciencias Administrativas, 36(2), 112-130. Doi: 10.21501/issn.2223-5078-2020-0021
  17. Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
  18. Higuera, R. y Serrano, F. (2009). La importancia de la educación financiera en las inversiones y el crédito. Finanzas en su empresa. México: Dexmix.
  19. Kahn, M. y Baum, N. (2020). Basic Personal Finance and Investing. In The Business Basics of Building and Managing a Healthcare Practice (pp. 47–52). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-27776-5_8
  20. Mapharing, M. y Mbekomize, C. (2015). An Analysis of the Relationship between Demographic Characteristics and Financial Practices among Tertiary Students in Botswana. Botswana Journal of Business, 8(1), 36-60. https://journals.ub.bw/index.php/bjb/issue/view/55
  21. Molina, Y, Arévalo, Y y Bravo, Y. (2023). Finanzas para el futuro: la relevancia de la educación financiera en estudiantes de educación media. Praxis, 19(3), 347–364. https://doi.org/10.21676/23897856.5426
  22. Molina-Valencia, R., González-Millán, O., González-Millán, J. y Molina-Valencia, R. (2019). Tiendas Hard Discount y su incidencia en los minimercados boyacenses. Revista Venezolana de Gerencia, 2, 573-589. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063446032
  23. Mora-Hernández, D. y Sánchez-Rueda, N. (2016). Arraigos culturales y marketing relacional en las tiendas de barrio de la ciudad de Tunja. In Vestigium Ire, 10(2), 81-96. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1274/1216
  24. Mungaray, A., González, N. y Osorio, G. (2021). Educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Problemas del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 52(205), 55-78. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2021.205.69709
  25. Obregón, J. (2019). Tiendas y tenderos en el municipio de Aguachica: gestión y condiciones del sector. INNOCAE, 3(1), 11-27. https://revistas.sena.edu.co/index.php/innocae/article/view/3356/3807
  26. OECD (2019). Under Pressure: The Squeezed Middle Class. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/689AFED1-EN
  27. Ortiz, N. y Carrillo, J. (2021). Factores socioculturales en la adopción de tecnologías de dinero digital. RISTI: Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 40, 180-190. https://www.proquest.com/openview/1d5fd718ae8f5bdd165ec24bb90d9768/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393
  28. Páramo, D., García, O. y Arias, M. (2011). Hacia una tipología de tenderos de Manizales. Revista Científica Pensamiento y Gestión, 30, 93-122. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/2250/5002
  29. Pérez, R. (2019). Las finanzas: una mirada desde el enfoque ciencia, tecnología y sociedad. COFIN Habana, 13(2), 1-8. https://revistas.uh.cu/cofinhab/article/view/858
  30. Presidencia de la República de Colombia (1971). Decreto 410 de 1971 - Código de Comercio. Diario Oficial N° 33339 del 16 de junio de 1971. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=41102
  31. Rebolledo, G., De León de la Garza, E. y Aranda, E. (2021). El efecto del empoderamiento en empresas minoristas ante la pandemia a causa del Covid-19. El caso de Walmart. VinculaTégica, 7(2), 1170-1180. https://doi.org/10.29105/vtga7.2-321
  32. Rico-Pencue, B., Vera-Castillo, J. y Bohórquez-Arévalo, L. (2022). Impacto social, económico y de mercado como consecuencia del Covid-19 en tiendas de barrio en el sur de Bogotá. Revista Escuela de Administración de Negocios, 91, 1-36. https://doi.org/10.21158/01208160.N91.2021.3175
  33. Riveros, R. y Becker, S. (2020). Introducción a las finanzas personales. Una perspectiva general para los tiempos de crisis. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 16(2), 235-247. https://doi.org/10.18004/RIICS.2020.DICIEMBRE.235
  34. Rojas, A. (2010). Las venas abiertas de la matemática financiera. Revista Integra Educativa, 3(2), 73-116. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432010000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
  35. Valenzuela, M., López, V. y Aguilar, K. (2022). Endeudamiento y educación financiera en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 27(97), 198-211. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.14
  36. Vargas-Montealegre, A., Urueña-Mejía, J., Romero-Posada, M., Rojas-Romero, L., Rodríguez-Lesmes, P., Rico-Otálora, B., Quimbayo-Gutiérrez, C., Ortiz, A., Muñoz-Delgado, V., Montoya-Ceballos, G., Medina-Rojas, I., Guzmán-Azuero, A. y Cortés Núñez, L. (2021). La economía de las tiendas de barrio en Colombia. Universidad del Rosario. https://doi.org/10.12804/urosario9789587847284
How to Cite
Molina Hurtado, Y. A., & Ríos Matta, Y. J. (2024). TUNJA SHOPKEEPERS: ANALYSIS OF PERSONAL FINANCIAL MANAGEMENT. Semestre Económico, 27(62), 1-21. https://doi.org/10.22395/seec.v27n62a4479

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in