Methodological approach and technological framework to produce a Massive Open Online Course (MOOC) in biodegradable packing.
Abstract
This article shows the different stages used for the design and production of a MOOC for biodegradable packing, the planning tools and methodologies used for the development of the themes and contents. Likewise, is shown the technological framework used making a surveillance technology to identify which stage the MOOC e-learning tech is and the search of terms related to biodegradable packing to identify potential topics. Finally, the software architecture for SELENE is explained and how is deployed in open edX platform.
-
References
References
[1] C. A. Hoyos, M. Pérez Sanagustín, y C. Delgado Kloos, “The MOOC Canvas: A tool to describe and design MOOCs”. pp. 1–8, 2013. Doi: N/A.
[2] G. C. Nebrija, Metodología de enseñanza y para el aprendizaje. 2016. Doi: N/A.
[3] J. G. S. Goldie, “Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age?”, Med. Teach., vol. 38, núm. 10, pp. 1064–1069, 2016. Doi: 10.3109/0142159X.2016.1173661.
[4] J. A. Ruipérez-Valiente, P. J. Muñoz-Merino, H. J. Pijeira Díaz, J. S. Ruiz, y C. D. Kloos, “Evaluation of a learning analytics application for open edX platform”, Comput. Sci. Inf. Syst., vol. 14, núm. 1, pp. 51–73, 2017. Doi: 10.2298/CSIS160331043R.
[5] C. A. Hoyos, “Diseño y producción de MOOCs: Diseñando mi MOOC”, 2018. Doi: N/A.
[6] C. Alario-Hoyos, M. Pérez-Sanagustín, D. Cormier, y C. Delgado-Kloos, “Proposal for a conceptual framework for educators to describe and design MOOCs”, J. Univers. Comput. Sci., vol. 20, núm. 1, pp. 6–23, 2014. Doi: N/A.
[7] C. A. Hoyos, M. Pérez Sanagustín, y C. Delgado Kloos, “The MOOC Canvas: A tool to describe and design MOOCs”. pp. 1–8, 2013. Doi: N/A.
[8] J. Knox, “Digital culture clash: ‘massive’ education in the E-learning and Digital Cultures MOOC”, Distance Educ., vol. 35, núm. 2, pp. 164–177, 2014. Doi: 10.1080/01587919.2014.917704.
[9] J. M. Sánchez Torres y F. Palop Marro, “Herramientas de Software especializadas para Vigilancia Tecnológica e Inteligencia Competitiva.”, pp. 1–15, 2002. Doi: N/A.
[10] J. C. Alustiza Aldasoro, M. L. Jordu Cantonnet Jordi, y E. Carrasco Cilleruelo, “La vigilancia tecnológica y la inteligencia competitiva en los estándares de gestión de la calidad en I+D+i”, en Vigo, 2012, pp. 1162–1168. Doi: N/A.
[11] L. Manderieux, Guía Práctica para la Gestión del Oficinas de Transferencia de Tecnología en Universidades y Centros de Investigación en America Latina. OMPI, 2011. Doi: N/A.
[12] J. Zartha Sossa, A. Avalos Patiño, y S. Aguilar Urrea, “Curvas en s, aplicación en productos innovadores del sector agroindustrial y químico Colombiano”, Biotecnol. en el Sect. Agropecu. y Agroindustrial BSAA, vol. 8, núm. 2, pp. 95–103, 2010. Doi: N/A.
[13] M. Delgado Fernández, M. Infante Abreu, Y. Abreu Lee, O. Infante Pérez, J. Díaz Batista, y J. Martínez Moreno, “Vigilancia Tecnológica En Una Universidad De Ciencias Técnicas”, Ing. Ind., vol. 32, núm. 1, p. 9, 2011. Doi: N/A.
[14]"The Platform - Open edX", Open edX, 2019. [Online]. Available: https://open.edx.org/the-platform/.
Downloads
Copyright (c) 2020 Revista Ingenierías Universidad de Medellín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The total or partial reproduction of the contents of the journal for educational, research, or academic purposes is authorized as long as the source is cited. For reproduction for other purposes, express authorization from the Sello Editorial Universidad de Medellín is required.