The Art of Argumentation Empowers the Generation of the New Citizenry

Laura María Jaramillo Palacio | Bio
Institución Educativa Juan María Céspedes, Medellín, Colombia
León Esteban Monsalve Cataño | Bio
Institución Educativa Centro Formativo de Antioquia (CEFA), Medellín, Colombia

Abstract

To develop a citizenry implies the redefinition of education as a tool for the essential transformation of the Culture through the cultivation of values, knowledge, and abilities that contributes to the integral formation of the student. In this article, we will found a pedagogical and didactic route that contributes to the development of citizenry related abilities through the writing of argumentative texts as a result of the project Argumentative writing as a practice for the building of citizenry. This project was carried out in the official educational institutions Juan María Céspedes and Centro Formativo de Antioquia (CEFA). The analysis, debate, and findings on the route mentioned gave as a result of the need for the generation of spaces for dialogue, alongside with pedagogical and didactic strategies in the teaching of the citizenry education field in the school context. the argumentative texts allowed to precise the positions of students towards the realities in their surroundings.

References

Agencia de la Calidad de la Educación. (2017). Estudio Internacional de Educación Cívica y Formación Ciudadana. Santiago de Chile, Chile: Agencia de Educación Chile.

Alzate Yepes, T. (2001). La escritura como estrategia para formar en democracia: el ensayo. Lectiva, 5, 83-88.

Aristóteles. (1994). Retórica. (Trad. Racionero, Q. ) Madrid, España: Gredos.

Barbeta, J. (2011). Arrecia el síndrome de Robin Hood. La Vanguardia. Recuperado de: https://www.lavanguardia.com/opinion/articulos/20110920/54218568297/arrecia-el-sindrome-derobin-
hood.html

Capaldi, N. (2000). Cómo ganar una discusión, el arte de la argumentación. Barcelona, España: Gedisa.

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Argentina: Noveduc.

Díaz, Á. (2015). La argumentación escrita (2da ed.). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Goldin, D. (1998). La inevitable debilidad radical del lenguaje. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 19(1), 5-16.

Greene, J. (2015). El auge de la Cognición Moral. Cognition, 135, 39-42.

Henao, Ó. (2012). Educación ‘en’ y ‘para’ la democracia. Medellín, Colombia: Secretaría de Educación de Medellín.

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la Ciudadanía ¡Sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá, Colombia: Taller Espantapájaros.

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Bogotá, Colombia: Amado Impresores S.A.S.

Monsalve, M. (2012). Habilidades argumentativas en la producción de textos con características discursivas multimodales. Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura
/ IV Congreso Leer.es, 1-31.

Ramos, M., Sánchez, W. y Huapaya, E. (2014). Argumentación Lógica como herramienta para la formación ciudadana en estudiantes de 3ro de secundaria: una propuesta didáctica. Lima, Perú: Comité Latinoamericano de Matemática educativa A.C.

Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Londres, Inglaterra: Universidad de Cambridge.

Tovar, J. (2007). Una aproximación psicológica al juicio moral. Saga, Revista de Estudiantes de Filosofía, 8(16), 120-128.

Vega, L. y Diazgranados S. (2004). Competencias Ciudadanas en Lenguaje. En E. Chaux, J. Lleras, y A. Velásquez (Eds.), Competencias Ciudadanas: De los estándares al aula (pp. 193-211). Bogotá,
Colombia: Uniandes.
How to Cite
Jaramillo Palacio, L. M., & Monsalve Cataño, L. E. (2019). The Art of Argumentation Empowers the Generation of the New Citizenry. Ciencias Sociales Y Educación, 8(15), 151-176. https://doi.org/10.22395/csye.v8n15a8

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in