Violence Towards the Other Ways of Being woman and Man

Jonathan David Varela Quintero
Universidad Antonio Nariño, Bogotá, Colombia
Andrea Marcela Mahecha Montañez
Universidad Distrital Francisco José de Caldas (DIE), Bogotá, Colombia

Abstract

This piece of writing is the result of a research exercise that inquired on new femininities and masculinities within the 10th grades of the Paulo Freire District School in the Usme locality, Bogotá. For that, the research analyzed the violence that these students are victims of for constructing their gender identities outside of the traditional structures established by heteronormativity. With a qualitative methodology, the study performed polls and interviews for identifying gender stereotypes with the forms of violence circulating in the school space. The data was analyzed with Atlas. ti software tool.

References

  1. Althusser, L. (2003). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Nueva Visión.
  2. Aguilar, Y., Valdez, J., González Arraita, N. y Gonzáles, S. (2013). Los roles de Género de los hombres y las mujeres en el México contemporáneo. Enseñanza e investigación en Psicología 18(2), 207-224. https://www.redalyc.org/pdf/292/29228336001.pdf
  3. Butler, J. (2007). El género en disputa. Edición Paidós Ibérica
  4. Britzman, D. (2002). La pedagogía transgresora y sus extrañas técnicas. En R. Mérida (coord.), Sexualidades transgresoras: una antología de estudios queer (pp. 197-228). Icararia.
  5. Cantor, E. (2009). Cultura estudiantil y diversidad sexual discriminación y reconocimiento de los y las jóvenes LGBT en la secundaria. Polisemia, 5(8), 101-110. https://doi.org/10.26620/uniminuto.polisemia.5.8.2009.101-110
  6. Colina, C. (2009). La homofobia: heterosexismo, masculinidad hegemónica y eclosión de la diversidad sexual. Razón y palabra, (67), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520725011
  7. Cruz, S. (2002). Homofobia y masculinidad. El Cotidiano, 18(113), 8-14. https://www.redalyc.org/pdf/325/32511302.pdf
  8. De Beauvoir, S. (2014). The second sex. Penguin Random House.
  9. Felitti, K. y Rizzotti, A. (2016). El “machismo latinoamericano” y sus derivas en la educación internacional: reflexiones de estudiantes estadounidenses en Buenos Aires. Magis, 9(18), 13-28. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.mlde
  10. Giroux, H. (1983). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Revista Colombiana de Educación (17) https://doi.org/10.17227/01203916.5140
  11. Galtung, J. (2003). Violencia cultural. Gernika Gogoratuz. https://www.gernikagogoratuz.org/wpcontent/uploads/2019/03/doc-14-violencia-cultural.pdf
  12. Galtung, J. (1990). Cultural Violence. Journal of peace research, 27(3), 291-305.
  13. Hirsch, D. y Rio, V. (2015). Teorías de la reproducción y teorías de la resistencia: una revisión del debate pedagógico desde la perspectiva materialista. Foro de educación, 13(18), 69-91. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5153340
  14. Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill/Interamericana Editores S.A. de C.V.
  15. Jiménez, B. (2010). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad. CONVERGENCIA. Revista ciencias sociales, 19(58), 13-52 https://www.researchgate.net/publication/262469746_Conocer_para_comprender_la_violencia_origen_causas_y_realidad
  16. Lamas, M. (2000). Diferencia de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas, 7(18), 95-118. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/360
  17. Leyton, I. y Toledo, F. (2012). A propósito de la violencia: reflexiones acerca del concepto [tesis de pregrado, Universidad de Chile]. Repositorio Académico de la Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116376
  18. Lugones, M, (2003). Multiculturalismo radical y feminismo de mujeres de color. Revista Internacional de Filosofía Política, (25), 61-75. https://www.redalyc.org/pdf/592/59202503.pdf
  19. Meneses, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. Universitat Oberta de Catalunya. http://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario-entrevista
  20. Nascimiento, M. (2014). Hombres, masculinidades y homofobia: apuntes para la reflexión desde lo conceptual y de lo político. Conexões PSI, 2(2), 41-59. https://core.ac.uk/download/pdf/229105373.pdf
  21. Rich, A. (1996). Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana. Duoda, 10, 15-41. https://www.raco.cat/index.php/DUODA/article/view/62008
  22. Sedgwick, E. (1998). Epistemología del armario. Ediciones de La Tempestad.
  23. Varguillas, C. (2006). El uso de Atlas. Ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido UPEL. Instituto Pedagógico Rural el Mácaro. Laurus, 12, 73-87. https://www.redalyc.org/pdf/761/76109905.pdf
  24. Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52, 1-17. http://dx.doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
  25. Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Cervantes.
How to Cite
Varela Quintero, J. D., & Mahecha Montañez, A. M. (2020). Violence Towards the Other Ways of Being woman and Man. Ciencias Sociales Y Educación, 9(18), 197-216. https://doi.org/10.22395/csye.v9n18a9

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in