Reading Comprehension, a Strategy Communicated Through Vocabulary, Language and Prediction

Janeiro Jiménez Atencio | Bio
Institución Educativa Nuestra Señora de las Mercedes de Río Quito, Chocó, Colombia
Jorge Luis Murillo López | Bio
Diócesis de Quibdó, Chocó, Colombia
Luis Fernando Martínez Lozano | Bio
Diócesis de Quibdó, Chocó, Colombia

Abstract

This article is derived from a research project in the context of the Master in Education of Universidad de Medellín, which the main objective was strengthening the reading comprehension in 9thgrade students from the Nuestra Señora de las Mercedes school through the implementation of a didactic sequence related with the vocabulary, language, and prediction strategy. The information collection was made through interviews and class exercises made by the researchers through Afro-Colombian literature narrative texts. The variables were measured with tests
focused on the syntactic, semantic and pragmatics levels- The results were expressed in accordance with each level. These reveal that the students have a low level of reading comprehension, they do not recognize correctly the structure of the texts, they did not found the main ideas nor made inferences. After implementing the didactic sequence, several improvements were identified in their performance. This can be evidenced in the performed procedures.

References

Ander-Egg, E. (2003). Repensando la investigación Acción-Participación. Buenos Aires: Grupo editorial Lumen Hvmanitas.

Araujo, N. y Delgado, T. (2003) Textos de teorías y críticas literarias (De formalismo a los estudios poscoloniales). Habana / México: Universidad de La Habana / UAM-I.

Austin, J. L. (1962). How to Do Things With Words. Oxford: At The Clarendon Press.

Bachioqui, L. E. (2010). La interpretación y los actos de habla. Mutatis Mutandis, 3(2), 333-348.

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1998). Antropología filosófica. Introducción a una filosofía de la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.

Cerchiaro, E., Paba, C. y Sánchez, L. (2005). El acto del habla desde los textos narrativos. Barcelona: Herder.

Condemarín, J. (2001). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI editores.

Cueto, Á. (1999). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Defior, M. (2000). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Goodman, A. (1982). La alternativa pedagógica. Barcelona: Nova Terra.

Jackson, P. (1998). La vida en las aulas. Madrid: Morata.

Lewin, K. (1939). Teoría de campo y experimento en psicología social: conceptos y métodos. Revista estadounidense de sociología, 44(6), pp. 271-299.

Malagón, M. F. (2003). Planificación institucional en la educación: un reto estratégico de cambio para los gerentes educativos innovadores. Bogotá: 3R Editores.

Maqueo, A. M. (2006). Lengua, aprendizaje y enseñanza: el enfoque comunicativo de la teoría a la práctica. México: Limusa.

Mayoral, J. A. (comp.). (1987). Pragmática de la comunicación literaria. T. A. VAN DIJK, Studies in the Pragmatics of Discourse, 5, 243-263.

Mosquera, J. (1999). La Etnoeducación y los estudios afrocolombianos en el sistema escolar. Bogotá: Docentes editores.

Moya, P. C. (2009). Aproximación pragmática a los conceptos de acto de habla y de acción comunicativa: desde el Jardín de Freud. Revista de Psicoanálisis, (9), 229-244.

Proyecto Educativo Institucional. (PEI). Institución Educativa Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes. Villa Conto-Río Quito. 2016. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/
articles293647_archivo_pdf_plansectorial.pdf

Sánchez, D. (2011). El lenguaje: herramienta de reconstrucción del pensamiento. Razón y palabra, 15(72), 1-26.

Searle, J. (1982). La filosofía del lenguaje. Diálogo con John Searle. México: Fondo de Cultura Económica.

Solé, R. (2006). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Revista de Humanidades, 28, 108-119.
How to Cite
Jiménez Atencio, J., Murillo López, J. L., & Martínez Lozano, L. F. (2019). Reading Comprehension, a Strategy Communicated Through Vocabulary, Language and Prediction. Ciencias Sociales Y Educación, 8(16), 113-132. https://doi.org/10.22395/csye.v8n16a7

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in