Reading Comprehension Strengthened by Expository Texts

María Elizabeth Bustamante | Bio
Institución Educativa Miraflores, Medellín, Colombia
Sara Hernández Moreno | Bio
Institución Educativa San Pablo, Medellín, Colombia
María Victoria Restrepo Higuita | Bio
Institución Educativa Compartir, Medellín, Colombia
Paola Andrea Ríos Escobar | Bio
Institución Educativa San Pablo, Medellín, Colombia

Abstract

This article is based on the hypothesis that the greater the use of expository texts the better the reading comprehension level among the students; it aims to highlight some results derived from the research Prácticas de lectura con textos expositivos para mejorar la comprensión lectora en los estudiantes de grado 5° (Reading practices with expository texts for the improvement of reading comprehension in 5th-grade students) through a series of didactic sequences in the San Pablo and Compartir schools. The research was performed under a qualitative approach and it allowed, through the design of the sequences with a strategy and intentional activities, to establish some considerations around the teaching-learning processes of reading comprehension for students and
teachers and thus invigorating the work with expository texts.

References

Álvarez, A. T. (1996). El texto expositivo-explicativo: su superestructura y características textuales. Revista Didáctica, (8), 29-44.

Crespo, F. A. (2004). El déficit estratégico y el fracaso escolar en los alumnos de la E.S.O. Conclusiones del I congreso anual sobre fracaso escolar 2004. Recuperado de http://www.fracasoescolar.com

Derechos Básicos de Aprendizaje DBA. (2015). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Dolz, J. y Schneuwly, B. (2013). Escribir es reescribir. Leer.es. Ministerio de Educación de España. Recuperado de https://leer.es/

Ferreiro, E. (1997). Alfabetización, teoría y práctica. México: Siglo XXI Editores.

Icfes. (2017). Pruebas saber. Recuperado de http://www2.icfesinteractivo.gov.co

Ministerio de Educación Nacional. (2016). (G. 1. didácticas, Productor) de Red de maestros. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/LENGUAJE-GRADO-5_.pdf

Murillo, C. y Villa, F. (2017). La Enseñanza para la comprensión como estrategia pedagógica para mejorar la comprensión de textos expositivos desde el tópico del ciclo de vida de las plantas (trabajo de grado). Universidad del Valle, Colombia.

Pérez, A. M. (1998). Evaluación de competencias en comprensión de textos ¿Qué evalúan las pruebas masivas en Colombia? Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Rico, L. De la Torre, T., Escolar, M. y García, J. (2016). Desarrollo de la competencia lectora expresiva mediante los textos expositivos. España: Universidad de Burgos. Recuperado de: http://www.
redalyc.org/articulo.oa?id=349851776044

Silva, M. (2014). El estudio de la comprensión lectora en Latinoamérica: necesidad de un enfoque en la comprensión. Centro de Investigación Avanzada en Educación, Universidad de Chile.

Tobón, S., Pimienta, J., y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.

Vega, N., Báñales, G., Reyna, A., y Pérez, E. (2014). Enseñanza de estrategias para la comprensión de textos expositivos con alumnos de sexto grado de primaria. Revista Mexicana de Investigación
Educativa, (19), 47-68. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14032016003
How to Cite
Bustamante, M. E., Hernández Moreno, S., Restrepo Higuita, M. V., & Ríos Escobar, P. A. (2019). Reading Comprehension Strengthened by Expository Texts. Ciencias Sociales Y Educación, 8(16), 133-147. https://doi.org/10.22395/csye.v8n16a8

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in