Copyright (c) 2020 Ciencias Sociales y Educación
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: July 1, 2020
-
Published: July 1, 2020
Abstract
The studies on the didactics of reading have found, thanks to narrative research (the study of life stories), a tool for improving the mediator role of reading, the role of reading in the formative processes, and the challenges that these life stories generate in the educational panorama. This article proposes a look to these elements by putting in dialogue the work started by Spanish researchers and the challenges for its continuity in Latin American, specifically for the research proposed by Bernal et al. (2018) in the Colombian scenario. The narrative research or the life stories study is pointed out in a dynamic propper to the subjects: being a reader. By narrating reading stories in which is known as reading autobiography, a conscience of the reader self is built and deepens in the dynamics that have forged that path, which will make possible to the teachers in training and reading mediators and promoters to adopt a critical position towards their dynamics, the application of their didactics and the perspectives of the educational system. Thus, reading will rescue its experiential character in which the teacher or mediator takes as a starting point their own experience: their reading self.
References
Bernal, J. E., Castiblanco, J., Sacristán, F. E. y Tobón, J. C. (2018). La literatura infantil como escenario para la formación de formadores [tesis de especialización, Universidad San Buenaventura, Bogotá]. Repositorio institucional USB. http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/169659.pdf
Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, (67), 135-156. https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/278
Granado, C. y Puig, M. (2015). La identidad lectora de los maestros en formación como componente de su identidad docente. Un estudio de sus autobiografías como lectores. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 13, 43-63. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.03
Mèlich, J-C. (2015). La Lectura como plegaria. Fragmenta.
Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida: metodología biográfico-narrativa. Narcea.
Padua, D. y Prados, M. (2014). El uso de autobiografías en la formación inicial de los futuros docentes. Dos experiencias en la Universidad de Almería. En J. Rivas, A. Leite y E. Prados (coords.), Profesorado, escuela y diversidad: la realidad educativa desde una mirada narrativa (pp. 75-93). Ediciones Aljibe.
Pennac, D. (1992). Como una novela. Norma.
Trinidade Matías, Th. (2014). Autobiografia na escola: história(s) de leitores e de vida. Alfal 2014 (1819). http://www.mundoalfal.org/CDAnaisXVII/trabalhos/R0558-1.pdf
Rivas, J. I., Leite, A. E. y Prados, E. (2014). Profesorado, escuela y diversidad: la realidad educativa desde una mirada narrativa. Ediciones Aljibe.
Saramago, J. (2007). Palabras para un mundo mejor. Alcaldía Mayor-Libro al viento.