Copyright (c) 2021 Ciencias Sociales y Educación
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: April 7, 2021
-
Published: December 14, 2021
Abstract
The corners populated by young people from neighborhoods crossed by urban poverty are often associated with the world of illegalism. The present paper problematizes this question. Throughout a year of fieldwork we met young people for whom an important part of their socialization occurs in the corners. Young people who constitute the fifth generation of families who have spent their lives in a marginal neighborhood of the metropolitan region of Buenos Aires (RMBA). The corner assumes great importance because, except for the school, there are no other public institutions where to spend time. While illegalities converge there, the corner becomes that place to find a place, where to be and where to do when there is nothing to do.
References
- Arabindoo, P. (2011). Rhetoric of the ‘slum’, City 15(6), 636–664. https://doi.org/10.1080/13604813.2011.609002
- Armella, J. (2018). Acerca de lo común. La escuela y los muchos. Cinco líneas y una fuga. Praxis Educativa, 22(2), 147–159. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/2687
- Augé, M. (1992). Los “no lugares” espacios del anonimato. Gedisa.
- Bautes, N. y Maneiro, M. (2015, 19-21 de agosto). Interrogaciones sobre la (in)formalidad política [ponencia]. I Congreso Latinoamericano de Teoría Social, Buenos Aires, Argentina. https://cdsa.aacademica.org/000-079/227.pdf
- Bourgois, P. (2013). En busca de respeto. Siglo XXI Editores.
- Blades, Ruben. (1978). Pedro Navaja [canción]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0hcoNykaI3k
- Castel, R. (2002). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Paidós.
- Corbin, A. (1993). El territorio del vacío. Occidente y la invención de la playa (1750-1840). Mondadori.
- Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. Polis, 13, 1–7. https://journals.openedition.org/polis/5509
- Fasano, P. (2006). De boca en boca. IDES.
- Fassin, D. (2018). Sobre la sociedad punitiva. Comentarios a la obra de Michel Foucault. Lecciones y Ensayos, (101), 217-221. http://www.derecho.uba.ar/publicaciones/lye/revistas/101/sobre-lasociedad-punitiva.pdf
- Foote-Whyte, W. (1971). La sociedad de las esquinas. Paidós.
- Foucault, M. (2000). Los anormales. Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M. (2007). El nacimiento de la biopolítica. Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M. (2009). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la Prision. Siglo XXI Editores.
- Foucault, M. (2016a). La sociedad punitiva. Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M. (2016b). Seguridad, territorio y población. Fondo de Cultura Económica.
- Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.
- Gravano, A. (2016). Antropología de lo urbano. LOM Ediciones.
- Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Miño y Dávila.
- Grinberg, S. (2017). Vivir y estudiar en las villas del sur global: modulaciones gerenciales de las biopolíticas de la vida urbana. Educar Em Revista, (66) 57-76. https://bit.ly/3blyW9T
- Grinberg, S. y Abalsamo, M. (2007). La escuela como espacio de lo común. Circulación y producción de la palabra en escuelas emplazadas en contextos de extrema pobreza urbana. Clacso.
- Grinberg, S. y Langer, E. (2013). Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento. Revista del IICE, 34, 29-46. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1441
- Guber, R. (2016). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores.
- Harvey, D. (2000). Las condiciones de la posmodernidad. Amorrortu.
- Isla, A. y Noel, G. (2007). Escuela, Barrio y Control Social. De la Condena a la Demanda. Propuesta Educativa, 1(27), 29–36. https://bit.ly/3ff8Are
- Kessler, G. (2009). El sentimiento de inseguridad: sociología del temor al delito. Siglo XXI Editores.
- Le Blanc, G. (2020). Derecho de ciudad (L. Paláu, trad.). Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 287-309. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a14
- Machado, M. y Grinberg, S. (2017). ¿La escolaridad como líneas de fuga? Educación, jóvenes y futuro en contextos de extrema pobreza urbana. Espacios En Blanco. Revista de Educación, (27), 231–252. https://bit.ly/2RMuGcM
- Merklen, D. (2005). Pobres ciudadanos: las clases populares en la era democrática, Argentina, 1983-2003. Gorla.
- Míguez, D. (2008). Delito y cultura. Los códigos de la ilegalidad en la juventud marginal urbana. Biblos.
- Novas, C. y Rose, N. (2000). Genetic Risk and the Birth of the Somatic Individual. Economy and Society, 29(4), 485–513. https://doi.org/10.1080/03085140050174750
- O´Malley, P. (2007). Experimentos en gobierno. Analíticas gubernamentales y conocimiento estratégico del riesgo. Revista Argentina de Sociología, 5(8), 151–171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7374090
- Pena, G. (1998). ¿Cómo que no? [canción]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=cVlBwhtnxpY
- Reguillo, R. (2004). Subjetividad, crisis y vida cotidiana. Acción y poder en la cultura. En A. Grimsom (comp.), La cultura en las crisis latinoamericanas (pp. 249-270). Clacso. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20100918083912/grimson.pdf
- Reguillo, R. (2012). De las violencias: caligrafía y gramática del horror. Desacatos, (40), 33-46. https://doi.org/10.29340/40.254
- Restrepo, E. (2015). El proceso de investigación etnográfica: Consideraciones éticas. Etnografías Contemporáneas, 1(1), 162-179. https://bit.ly/3tyQTrS
- Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión Editorial.
- Riesman, D. (1969). La muchedumbre solitaria. Un estudio sobre la transformación del carácter norteamericano. Paidós.
- Simon, D. y Burns, Ed (Productores ejecutivo). (2000-2016). The Corner [serie de televisión]. WarnerMedia Studios & Networks; Home Box Office, Inc.
- Verbitsky, B. (1957). Villa Miseria también es América. Losada.