Urban choreographies of disdain neo-baroque aesthetics in Medellin city

Nora Margarita Vargas Zuluaga | Bio
Universidad de Medellín

Abstract

Spaces and images of Medellin, capital of Antioquia state, which are promoted abroad have a mirroring quality. The metaphor of window city is excellent to describe the selected poetic in order to prescribe the ways of being in the public space. A deserting city, hyper ordered, hyper-hygienic sold as brand in images in which everything is visible and which makes continuous odes to technology and innovation. Through the offer of city images for abroad, it is intended to integrate the city culture, carrying out a reduction process to Metro culture. A culture of cleaning, efficiency, work, and apparent happiness that the urban order provides. All images showing in this analysis, were taken from in official sites of different public entities; they refer to the emergency of an elitist social class focused on the development and entrepreneurism, to innovation represented in buildings as sets, urban choreographies of disdain that in some of the cases are not either public of tourist places, (such as the case of the building of scientific innovation “Ruta N” ( because their doors are not open for everybody who wants to visit them, and, however, it looks to place within the popular imaging as a symbol of the political direction which focuses on a progress based on technology implementation and scientific research.

References

Bataille, G. (2005). El erotismo. Barcelona, Tusquets.

Bendeck-M - Fuente: Die Gläserne Kette, en: http://www.webislam.com/articulos/39600-arquitectura _ minimalista _ espiritualidad_ reduccion _ y _ exaltacion _ del _ espacio _

Betancur, J. M. (2006). Moscas de todos los colores. Barrio Guayaquil de Medellín 1894 – 1934. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Borja, J. (2013). ¿Ciudades inteligentes o cursilería interesada?, en: http://www.sinpermiso.info/textos/index.php?id=6505

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio, ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili SL.

Calabrese, O. (1987). La era neobarroca. Madrid: Cátedra.

Capurro, D. Las ciudades quieren ser marcas. www.lanacion.com.ar (18/06/2006).

Cardona-Rodas, H. (2012). Experiencias desnudas del orden. Cuerpos deformes y monstruosos. Medellín: Universidad de Medellín.

Cardona-Rodas, H. (2008). Cultura, sociedad y masaje. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, Vol. 6, No. 12.

Deleuze, G. (1991). Posdata de las sociedades de control. En: Christian Ferrer (Comp.) El lenguaje literario, Tº 2, Montevideo: Ed. Nordan. Traducción: Martín Caparrós.

De Certaud, M. (1996). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. T. 1. Traducción de Alejandro Pescador. México. D.F.: Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente. Centro Francés de Estudios Mexicanos y Centroamericanos.

Dewey, J. (2008) [1934]. El arte como experiencia. México – Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Panofsky, E. (1995) El significado en las artes visuales. Madrid: Alianza Editorial.

Sánchez-F, Moura-R. (2008) Ciudades modelo: estrategias convergentes para su difusión internacional. Revista Eure, Vol. 31, Nº 93, pp. 21-34.

Seisdedos-H (2005). http://3vectores.com/que-es-el-citymarketing/agosto2005)

Vargas Zuluaga, N. (2012). Construcción de modos de vida sustentables partiendo de las experiencias estéticas expandidas sobre el paisaje. Tesis de maestría en Desarrollo Sustentable, Universidad de Lanús, Buenos Aires.
How to Cite
Vargas Zuluaga, N. M. (2013). Urban choreographies of disdain neo-baroque aesthetics in Medellin city. Ciencias Sociales Y Educación, 2(4), 115-128. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/790

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in