Copyright and Licensing:
Copyright (c) 2014 Ciencias Sociales y Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
-
Published: July 18, 2011
Abstract
This article, which is based on my thesis for an MA in History of Art entitled Rodrigo Callejas, life histories. A theoretical-methodological model, proposes a model for the construction of life histories that draws on the experience of applying various proposals as well as on the analysis of contemporary theories in social anthropology and the method proposed in micro-history. Words and images become motivating reasons for the dialogue and the interview, which is presented as a literary text the contextualization of which is constructed with references in the form of hypertexts within the composition, similar in style to a triptych.References
Ángel, F. (1976). Nosotros, un trabajo sobre los artistas antioqueños. Medellín: Museo El Castillo.
Arfuch, L. (1995). La entrevista, una invención dialógica. Barcelona: Paidos Ibérica.
Arosemena M. J. y Schnitter E. (2002). Justo Arosemena. Colección “Vivan los creadores”. Medellín: Vol 11, Secretaría de Educación y Cultura de la Alcaldía de Medellín.
Bubnova, T. (2006) Voz, sentido y diálogo en Bajtín. Universidad Nacional Autónoma de México. Acta Poética # 27. http://132.248.101.214/html-docs/acta-poetica/27-1/97-114.pdf . Visitada el 8 de octubre de 2006.
Carantón S., J. (2006). Rodrigo Callejas, historias de una vida. Un modelo teórico-metodológico. Tesis de maestría en Historia del Arte Universidad de Antioquia, Medellín.
Dardanyá, P. (2006). Contaminados y Contaminantes. Santa Mónica California: CASM Centre d´art Santamonica, visitada el 7 de febrero de 2007). http://cultura.gencat.net/casm/butlleti/hemeroteca/n30/sp/article_ 03.htm Fernández, C. A. (2002). “15 preguntas a José Ignacio Vélez Puerta”. En: Artes, La Revista, Vol 2 Julio-Diciembre. Medellín: Facultad de Artes, Universidad de Antioquia
Ginzburg, C. (1989). Morelli, Freud y Sherlock Holmes: indicios y método científico En Eco, Umberto y Sebeok, Thomas (Ed). El signo de los tres, Dupin, Holmes y Peirce. Barcelona: Lumen.
Giraldo, E. (2007). Sobre la declaración del artista y los alcances informativos de la crítica, SP.
Mastroianni, M. (1997). Sí, ya me acuerdo... Memorias. Barcelona: Ediciones Grupo Zeta.
Ramírez G. I. (1996). Una visita a la casa y la obra de Ethel Gilmour. Medellín: Universidad Nacional de Colombia,
Reynoso, C. (1996). C. Geertz, J. Clifford y otros. El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa.
Tardy, M. L. Microhistoria Italiana de Carlo Ginzburg, Monografías. Visitada el 5 de febrero de 2006 en http://www.monografias.com/trabajos75/microhistoria-italiana-carlo-ginzburg/microhistoria-italiana-carlo-ginzburg.
Arfuch, L. (1995). La entrevista, una invención dialógica. Barcelona: Paidos Ibérica.
Arosemena M. J. y Schnitter E. (2002). Justo Arosemena. Colección “Vivan los creadores”. Medellín: Vol 11, Secretaría de Educación y Cultura de la Alcaldía de Medellín.
Bubnova, T. (2006) Voz, sentido y diálogo en Bajtín. Universidad Nacional Autónoma de México. Acta Poética # 27. http://132.248.101.214/html-docs/acta-poetica/27-1/97-114.pdf . Visitada el 8 de octubre de 2006.
Carantón S., J. (2006). Rodrigo Callejas, historias de una vida. Un modelo teórico-metodológico. Tesis de maestría en Historia del Arte Universidad de Antioquia, Medellín.
Dardanyá, P. (2006). Contaminados y Contaminantes. Santa Mónica California: CASM Centre d´art Santamonica, visitada el 7 de febrero de 2007). http://cultura.gencat.net/casm/butlleti/hemeroteca/n30/sp/article_ 03.htm Fernández, C. A. (2002). “15 preguntas a José Ignacio Vélez Puerta”. En: Artes, La Revista, Vol 2 Julio-Diciembre. Medellín: Facultad de Artes, Universidad de Antioquia
Ginzburg, C. (1989). Morelli, Freud y Sherlock Holmes: indicios y método científico En Eco, Umberto y Sebeok, Thomas (Ed). El signo de los tres, Dupin, Holmes y Peirce. Barcelona: Lumen.
Giraldo, E. (2007). Sobre la declaración del artista y los alcances informativos de la crítica, SP.
Mastroianni, M. (1997). Sí, ya me acuerdo... Memorias. Barcelona: Ediciones Grupo Zeta.
Ramírez G. I. (1996). Una visita a la casa y la obra de Ethel Gilmour. Medellín: Universidad Nacional de Colombia,
Reynoso, C. (1996). C. Geertz, J. Clifford y otros. El surgimiento de la antropología posmoderna. Barcelona: Gedisa.
Tardy, M. L. Microhistoria Italiana de Carlo Ginzburg, Monografías. Visitada el 5 de febrero de 2006 en http://www.monografias.com/trabajos75/microhistoria-italiana-carlo-ginzburg/microhistoria-italiana-carlo-ginzburg.
How to Cite
Carantón Sánchez, I. J. (2011). On the construction of a theoretical and methodological model for writing Life Histories. Ciencias Sociales Y Educación, 1(1), 15-36. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/828
Downloads
Download data is not yet available.