Autonomy and the imperative of the saying in the interactive web. A reflection on the file making in social networks from the current Argentine context

  • Diego Germán Vigna CIECS-CONICET, Argentina. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
Keywords: interactive website, virtual social networks, Facebook, make file, autonomy, imperative of the saying, grammar of the medium, author intervention Argentine intellectual field

Abstract

For a decade and a half, the ways of filing and authorial intervention in web formats have invaded different spheres of action of the subjects, and have fostered behaviors of identity and cultural construction. Ways of registration and documentary organization that until recently seemed restricted to the study of institutional files, writers' files or other ways of preservation of cultural heritage, today model the daily practices of subjects that are involved with relational processes mediated by technologies. Within the framework of this problem, our objective is to reflect on the ways of making files in the context of virtual social networks, which we consider central to understanding the dynamics of intervention of subjects and groups in the interactive digital environment.


This reflection is based on a documentary analysis of the publications and user interventions in the most used social network in Argentina, Facebook, taking as empirical reference the last presidential campaign of 2015. The analysis is structured by considering each publication or post as a unit of content, following the principle of digital modularity. We took the 2015 presidential campaign in Argentina because, in its development, the interactive component was a key based on a premise of fundamental action arising from the analysis, which we call the imperative of the saying. This notion, within the framework of a specific publication and filing grammar, is central in order to understand strategies for capturing votes conceived from the supposed autonomy of users.

Author Biography

Diego Germán Vigna, CIECS-CONICET, Argentina. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Doctor en Estudios Sociales de América Latina. 

Investigador Asistente de CONICET. Profesor Asistente del Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

References

Bogado, F. (2016), “Una calle de dos manos”. Suplemento Radar, Página/12, 28 de agosto. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-5919-2016-08-28.html

Bourdieu, P. (2002), Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

–––– (2010), El sentido social del gusto. Buenos Aires: Siglo XXI.

Castells, M. (2009), Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

–––– (2014), “El impacto de Internet en la sociedad: una pespectiva global”. Portal OpenMind. Recuperado de: https://www.bbvaopenmind.com/articulo/el-impacto-de-internet-en-la-sociedad-una-perspectiva-global/?fullscreen=true

“Cómo opera el gobierno en las redes sociales” (2016). Diario Perfil, 26 de marzo, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.perfil.com/politica/como-opera-el-gobierno-en-las-redes-sociales-0326-0052.phtml?utm_source=redir_url_legacy

Derrida, J. (1997), Mal de archivo. Una impresión freudiana. Valladolid, España: Trotta.

–––– (2013), “Archivo y borrador”. En Goldchluk, G. y Pené, M. (compiladoras), Palabras de archivo. Santa Fe: Ediciones UNL – CRLA-Archivos.

Feenberg, A. (2009), “Diez paradojas sobre la tecnología”. Conferencia. Traducción de María Carolina Li Gambi. Simon Fraser Universit, Canadá. Recuperado de: http://www.sfu.ca/~andrewf/paraspan.pdf

Flores Márquez, D. (2012), “Reflexiones epistemológicas en Desafíos en el estudio de la comunicación en Internet”. Virtualis 6, 16-30, agosto-diciembre. Recuperado de: http://aplicaciones.ccm.itesm.mx/virtualis

Fumero, A. (2005), “El abecé del universo blog”. En revista Telos 65, octubre-diciembre. Madrid, España.

Gallo, J. (2015), “El primer presidente de Facebook”. En diario La Nación, 26 de noviembre. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://www.lanacion.com.ar/1849036-el-primer-presidente-de-facebook

Glaser, B. G.; Strauss, A. L. (1967), The Discovery of Grounded Theory. New York: Aldine Publishing Company. Traducción de Pablo Alejandro Romero.

Grillo, M. (2008), “La importancia de la definición del campo observacional en las investigaciones sociales: los casos críticos de los estudios de la comunicación y la cultura”. Ponencia. I Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Diciembre, La Plata.

Groys, B. (2014), Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

Hine, C. (2004), Etnografía virtual. Barcelona: UOC.

López, G. y Ciuffoli, C. (2012), Facebook es el mensaje. Oralidad, escritura y después. La Plata: Ed. La Crujía.

Livingstone, S. (2005). “Critical debates in internet studies: reflections on an emerging field”. En Curran, J. y Gurevitch, M. (Eds.), Mass Media and Society (9-28) Londres, UK: Sage. Recuperado de: http://eprints.lse.ac.uk/1011

Magallanes, L. (2010), Producción y uso del conocimiento en comunidades virtuales. Tesis Doctoral, Facultad de periodismo y comunicación social, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Manovich, L. (2005), El lenguaje de los medios de comunicación. La imagen en la era digital. Colección Paidós Comunicación. Barcelona: Paidós.

Natanson, J. (2016), “Sobre los emprendedores”. En Le Monde Diplomatique Cono Sur, N° 202, abril. Recuperado de: http://www.eldiplo.org//202-el-temblor-brasileno/sobre-los-emprendedores

Orihuela, J. L. (2004), “Los weblogs: revolución y consolidación”. Revista Chasqui n° 085, marzo. Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. Quito, Ecuador. Recuperado de: http://www.revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/422/422

Pené, M. (2013), “En busca de una identidad propia para los archivos de literatura”. En Goldchluk, G. y Pené, M. (compiladoras), Palabras de archivo. Santa Fe: Ediciones UNL – CRLA-Archivos.

Presidencia de la Nación (2016), “Mauricio Macri se reunió con Sheryl Sandberg, COO de Facebook”. República Argentina, publicación oficial Casa Rosada, 21 de enero. Recuperado de: http://www.casarosada.gob.ar/informacion/actividad-oficial/9-noticias/35296-mauricio-macri-se-reunio-con-sheryl-sandberg-coo-de-facebook

Scolari, C. (2008), Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la omunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Van Dijck, J. (2016), La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.

Vigna, D. (2014), La década posteada. Blogs de escritores argentinos (2002-2012). Córdoba, Argentina: Centro de Estudios Avanzados-Alción Editora.

Wrede, O. (2005), “Are blogs different to forums?”, mayo. Recuperado de: http://wrede.interfacedesign.org/archives/992.html
Published
2018-02-13