Latin-American Cultural Paradigm Contributions to Communication for the Development, Background, Texts, and Contexts of a Productive Relation

  • Rafael Ángel Salazar Martínez Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”,
  • Rayza Portal Moreno Universidad de La Habana
  • Rafael Ángel Fonseca Valido Universidad de Oriente
Keywords: Latin American cultural paradigm, contributions, communication for the development, field, rupture

Abstract

During 1980 decade, there was a rupture in Latin-American communication research, which result was the birth of a new paradigm, which uses an anthropologic conception of culture, from which communicative processes start to be tackled. Contributions of this paradigm to communication for the development, a field that already had a long tradition in Latin America Latina, have been particularly meaningful. This work is devoted to examine and discuss their main backgrounds and to identify and clarify relations among them.

  • Author Biographies

    Rafael Ángel Salazar Martínez, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”,

    Profesor asistente e investigador del Centro Universitario Municipal de Mayarí, adscrito a la Universidad
    de Holguín “Oscar Lucero Moya”, Cuba. Maestro en Educación Superior, y doctorando en Ciencias de la
    Comunicación Social por la Universidad de La Habana

    Rayza Portal Moreno, Universidad de La Habana

    Profesora titular y jefa de la Disciplina de Comunicación y Desarrollo en la Facultad de Comunicación de
    la Universidad de La Habana. Doctora en Ciencias de la Comunicación por el mismo centro formador.

    Rafael Ángel Fonseca Valido, Universidad de Oriente

    Profesor titular del Departamento de Comunicación Social de la Universidad de Oriente, Cuba. Doctor en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de La Habana

Published
2016-11-11
How to Cite
Salazar Martínez, R. Ángel, Portal Moreno, R., & Fonseca Valido, R. Ángel. (2016). Latin-American Cultural Paradigm Contributions to Communication for the Development, Background, Texts, and Contexts of a Productive Relation. ANAGRAMAS RUMBOS Y SENTIDOS DE LA COMUNICACIóN, 15(29), 33-50. https://doi.org/10.22395/angr.v15n29a1

Downloads

Download data is not yet available.