Trends in online radio as a way of supporting the construction of strategies tailored for the medium

Main Article Content

Jenny Marcela Cardona Bedoya
Yadira Carolina Vaca González

Abstract

By means of a literature review, this paper presents an analysis of trends that impact the radio at digital level to facilitate the strategic formulation of online stations from the identification of trends, the transformation of the medium and the recognition of digital actions. The methodological proposal was developed with the Micmac matrix in which three categories are considered: 1) characteristics of the radio as a means of diffusion, 2) digital consumption strategies, and 3) the relationship between audience and medium. This approach facilitates the process of gathering trends and information for its implementation. Secondary sources such as IAB, Hubspot, and P & M Magazine, among others, were used, taking the 306Radio digital station as a reference. As a result of using the aforementioned matrix, three trends that impact the radio at digital level were found. First, programmatic audio; secondly, programming mix; and thirdly, radio branded content. These trends, explored in a real context, facilitate the strategic approach through the support of new technologies for the medium.


How to Cite
Cardona Bedoya, J. M., & Vaca González, Y. C. (2019). Trends in online radio as a way of supporting the construction of strategies tailored for the medium. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 17(34), 177–201. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a9

Article Details

References

Acebes, B. y Borrego, R. (2018). Estudio de audio online 2018 (III). Recuperado de http://www.dosdoce.com/wp-content/uploads/2018/05/Estudio-del-audio-online-iabspain-2018.pdf

Arnau, J. (1996). Métodos y técnicas avanzadas de análisis de datos en ciencias del comportamiento. Barcelona: Universitat.

Barrios, A. (2013). La radio en la era de la sociedad digital. adComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (5), 37-54.

Bitar, D. (2018). Radio: cinco tendencias que marcarán el futuro. Recuperado de http://www.revistapym.com.co/radio-cinco-tendencias-marcaran-futuro

Corporación Colombia Digital. (Septiembre 26 de 2017). Colombia Digital. Recuperado de https://colombiadigital.net/actualidad/bytes/item/9862-5-tendencias-que-cambiaran-la-radio-como-laconocemos.html

Costa, M. D., Moreno, E. y Amoedo, A. (2012). La radio generalista en la red: un nuevo modelo para la radio tradicional. Anagramas, 10(20), 165 -180.

Crettaz, J. (2103). Radios online: un fenómeno nuevo que se hace escuchar. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/1546747-radios-online-un-fenomeno-nuevo-que-se-hace-escuchar

García, T. y García, A. (2001). Medios de comunicación, sociedad y educación. Castilla:Universidad de Castilla.

González, M. (2010). La ciberradio: nueva alternativa de futuro para la radio. Juventud y nuevos medios de comunicación, (88), 51-62.

Godet, M. (2007). Prospectiva estratégica: problemas y métodos. Recuperado de http://www.laprospective.fr/dyn/francais/memoire/Cajadeherramientas2007.pdf

Herreros, M. C. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar Revista Científica de Educomunicación, 17(33), 15-24.

Levy, P. (2007). Cibercultura. La cultura en la sociedad digital. Educatio Siglo XXI, (26), 295-298. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/viewFile/46731/44761

Martínez, M. y Prata, N. (2017). La radio en busca de su audiencia: hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Intercom–RBCC, 40(3), 109-128. doi: 10.1590/1809-5844201737

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. MINTIC. (2018). Boletín trimestral de las TIC. Recuperado de https://colombiatic.mintic.gov.co/679/articles-75854_archivo_pdf.pdf

Orihuela, J. (2015). Los medios después de internet. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Romero, H. (2011). La digitalización de la radio deportiva. Fonseca, Journal of Communication, 3, 132-152.

Scolari, C., Winocur, R., Pereira, S. y Barrechene, C. (2018). Alfabetismo transmedia. Recuperado de http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/7227/5998

Socelec, S. (2017). La conectividad y el internet de las cosas. Energética XXI, 41.

Tigre, R. (22 de marzo de 2018). Las 10 tendencias del audio digital para 2018. Recuperado de http://blog.audio.ad/es/2017/12/las-10-tendencias-del-audio-digital-para-2018/
Author Biographies

Jenny Marcela Cardona Bedoya, Fundación Universitaria Panamericana

Magíster en Gestión y Dirección de Marketing Global y Nuevos Mercados, especialista en Gerencia en Publicidad, profesional en Mercadeo y Publicidad, experta en la identificación de necesidades y exigencias de empresas vinculadas a diferentes sectores económicos y generación de estrategias para hacerlas competitivas en un mercado global, dirección de proyectos de investigación, Facultad de Comunicación, tutora virtual de la FundacioÌn Universitaria Panamericana, BogotaÌ, Colombia. jennycardona@unipanamericana.edu.co. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0453-4304. Google académico: https://scholar.google.com/citations?user=sX66I-UAAAAJ&hl=es

Yadira Carolina Vaca González, Fundación Universitaria Panamericana

Magíster en Gestión y Dirección de Marketing Global y Nuevos Mercados; especialista en Gerencia en Publicidad; profesional en Mercadeo y Publicidad de la Fundación Universitaria Panamericana, Bogotá. yadiravaca@unipanamericana.edu.co. Orcid: http://orcid.org/0000-0001-8606-9903. Google académico: https://scholar.google.es/citations?user=RMai7toAAAAJ&hl=es