Calderón Productions and the Continuity of Mexican Industrial Cinema (1960-1980)

Keywords: film industry, cinema, genres, cultural crisis, film production, spectator, narrative, artistic style

Abstract

This paper analyzes the problems that Mexican cinema faced after the end of its industrial boom in Latin America in the 1960s, based on a case study: the strategies of a family of producers, the Calderón brothers, known for making popular-style films. The article also seeks to elucidate the ways in which industrial filmmaking in Mexico sought the continuity in the markets and the attraction of audiences in times of modernization and transformation of social paradigms, and to determine the narrative and aesthetic alternatives promoted by these producers in their films from the sixties to the eighties in order to achieve their permanence in the industry in the midst of the crisis. To this end, a general overview of the state of Mexican cinema at that turning point will be laid out in order to contextualize the case study. Through this methodological approach the aesthetic and narrative proposals put forward by the Calderóns will be listed, establishing a confluence between the context of crisis in Mexican filmmaking, the trend of aesthetic innovation and reflexivity of the so-called new Latin American cinemas that emerged simultaneously, and the
proposals of the Calderóns in pursuit of attracting audiences through the genres employed during
these years (fantastic and horror films, wrestling films and ficheras films). The results obtained
reaffirm the existence of a confrontation of tendencies in the Mexican cinema of the period that
opposes industrialist cinema with high culture.

  • References

    Alazraki, B. (dir.) (1961). Muñecos infernales [película]. Calderón Producciones.

    Alazraki, B. (dir.) (1962). Espiritismo [película]. Calderón Producciones.

    Asociación de Documentalistas de México. (2007). Discurso pronunciado por el presidente Echeverría en la ceremonia de entrega de Arieles 1972. El cine independiente, ¿hacia dónde? Editorial La Rana del Sur.

    Aviña, R. (2004). El cine de luchadores. En Una mirada insólita. Temas y géneros del cine mexicano. Editorial Océano de México.

    Boytler, A., y Sevilla, R. (dir) (1934). La mujer del Puerto. [película]. FilmAffinity

    Browning, T. (dir.) (1936). Muñecos infernales. [película]. Productora Metro-Goldwyn-Mayer

    Cahen, E. (dir) (1976). Los Hombres Piensan Sólo en eso. [película]. IMDb Carreras, E. (dir) (1983). Los reyes del sablazo. [película]. IMDb Carta de Guillermo Calderón S. a Guillermo Carter, fechada el 7 de septiembre de 1961 (Archivo Permanencia Voluntaria).

    Calderón, G. (1965, 4 de marzo). [Carta a Antonio Expédito Fernández]. Actas del Congreso Internacional. Archivo Permanencia Voluntaria.

    Carroll, N. (2005). Filosofía del terror o paradojas del corazón. Antonio Machado Libros. Castro, V. (dir.) (1981). La Pulquería. [película]. FilmAffinity

    Castro Ricalde, M. y Mckee Irwin, R. (2011). El cine mexicano “se impone”. Mercados internacionales y penetración cultural en la época dorada. Universidad Nacional Autónoma de México; Filmoteca de la UNAM.

    Chalbaud, R. (dir) (1977). El Pez que Fuma. [película]. Filmaffinity

    Cuarón, A. (dir.). (1991). Sólo con tu pareja. [película]. Sensacine México

    Cuevas, M.J. (dir.)(2016). Bellas de Noche. [documental]. Filmaffinity

    Coria, J.F. (2018, 21 de marzo). “La comedia neo-con”. Icónica Pensamiento fílmico. http://revistaiconica.com/comedia-cine-mexicano/

    Costa, P. (1988). La “apertura” cinematográfica. México 1970-1976. Universidad Autónoma de Puebla.

    Davison, T. (dir) (1957). La Diana Cazadora. [película].IMDb

    Díaz, J. (dir) (1957). La virtud desnuda. [película]. IMDb

    De Bragança, M. (2007). Performance, política e multiculturalismo no cabaré popular de Astrid Hadad. Revista de Letras, 47(2), 99-120.

    De Fuentes, F. (dir.) (1934). El fantasma del convento [película]. FilmAffinity

    Fernández, A. (2007). Crimen y suspenso en el cine mexicano. 1946-1955. El Colegio de Michoacán.

    Flores, S. (2018a). El cine mexicano más allá de las fronteras: aproximación a las actividades de José U. Calderón. Revista Europeia de Estudos Artísticos, 9 (2), 20-36.

    Flores, S. (2018b). Entre monstruos, leyendas ancestrales y luchadores populares: la inserción del Santo en el cine fantástico mexicano. Secuencias, (48), 9-33.

    Flores, S. (2020a). Las actividades cinematográficas de José y Rafael Calderón: un caso de omisión en la historia del cine regional y transnacional en México. Arte, Individuo y Sociedad, 32(3), 581-602.

    Flores, S. (2020b). Otros modos de escribir la historia del cine: la cinematografía mexicana según tres documentales de los últimos años. Fotocinema, (20), 165-196.

    Frías, I. L. (2013). El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta. Entre el mito político y la modernidad fílmica. Universidad de Lima; Fondo Editorial.

    García, M (2017). ¿Imaginar el futuro? 2033 y el resurgimiento del cine mexicano de ciencia ficción. Revista Iberoamericana, 83(259-260), 629-643.

    García Riera, E. (1993). Historia documental del cine mexicano. 7. 1953-1954. Universidad de Guadalajara; Gobierno de Jalisco; Consejo Nacional para la Cultura y las Artes; Instituto Mexicano de Cinematografía.

    Gunckel, C. (2015). Mexico on Main Street. Transnational Film Culture in Los Angeles before World War II. Rutgers University Press.

    Lie, Nadia (2016). Lo transnacional en el cine hispánico: deslindes de un concepto. Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, (51), 17-35.

    Martínez, J., Padilla, R., Schatán, C., y Vega, V. (2010). La industria cinematográfica en México y su participación en la cadena global de valor. Cepal.

    Meyer, E (1976) (coord.). René Cardona. Cuadernos de la Cineteca Nacional. Testimonios para la historia del cine mexicano 2. Cineteca Nacional.

    Moser, H. (dir) (1978). Fotógrafo de Señoras. [película]. IMDd.

    Moser, H. (dir) (1978). Encuentros muy cercanos con señoras de cualquier tipo. [película]. IMDd

    Moreno, A. (dir) (1932). Santa. [película]. FilmAffinity

    Novell, N. (2008). Literatura y cine de ciencia-ficción. Perspectivas teóricas [tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona). https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4892/nnm1de1.pdf

    Paranaguá, P. A. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Fondo de Cultura Económica.

    Peón, R. (dir.) (1933). La llorona [película]. Filmaffinity

    Peredo Castro, F. (2011). Cine y propaganda para Latinoamérica. México y Estados Unidos en la encrucijada de los años cuarenta. Universidad Nacional Autónoma de México.

    iedras, P. y Dufays, S. (2019). Canción popular, melodrama y cabaret en Bellas de noche y El pez que fuma. Chasqui, 48(2), 53-70.

    Portillo, R. (dir.) (1957). La momia Azteca. [Película]. Calderón Productora .

    Ramírez, C. (1992). Cinema of solitude. A critical study of Mexican film, 1967-1983. University of Texas Press.

    Rivero, F. (dir.) (1943). La posada sangrienta [película]. Filmaffinity

    Roas, D. (2018). Behind the Frontiers of the Real: a Definition of the Fantastic. Palgrave Pivot.

    Rosas, A. (2000). Auge, ocaso y renacimiento de la exhibición de cine en la ciudad de México (1930-2000). Alteridades, 10(20), 107-116.

    Rosas, A. (2017). Ir al cine: antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Editorial Gedisa.

    Ruétalo, V. y Tierney, D. (2009). Latsploitation exploitation cinemas and Latin America. Routledge.

    Saavedra, I. (2006). El fin de la industria cinematográfica mexicana, 1989-1994. Estudios Interdisciplinarios De América Latina Y El Caribe,17(2), 107-127.

    Shaw, D. (2006). The Mexican romantic sex comedy. The emergence of a middlebrow filmmaking in the 1990s. Middlebrow cinema. Routledge.

    Shaw, D. y De la Garza, A. (2010). Introducing transnational cinemas. Transnational cinemas, 1(1), 3-6.

    Serrano, A. (dir.). (1999). Sexo, sudor y lagrimas. [pelicula]. Sensacine.com

    Sofovich, H. (dir) (1980). A los Cirujanos se les Van las Manos. [película].IMDb

    Syder, A. y Tierney, D. (2005). Importation/Mexploitation, or, How a Crime-Fighting, Vampire Slaying-Mexican Wrestler Almost Found Himself in an Italian Sword-and-Sandal Epic. Horror International. Wayne State University Press.

    Todorov, T. (1981). Definición de lo fantástico. Introducción a la literatura fantástica. Premia editora de libros.

    Wood, R. (1985). An Introduction to the American Horror Film. Movies and methods: an anthology, 2, 195-220.

  • Author Biography

    Silvana Flores, Universidad de Buenos Aires / CONICET

    Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Investigadora Asistente del Conicet, con sede en el Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano. Co-directora del Centro de Investigación y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE), de la Universidad de Buenos Aires. Co-directora de la revista Imagofagia y miembro de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (Asaeca). Integra la cátedra de Semiología del UBA XXI.

Published
2021-07-12
How to Cite
Flores, S. (2021). Calderón Productions and the Continuity of Mexican Industrial Cinema (1960-1980). Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 20(39), 57-82. https://doi.org/10.22395/angr.v19n39a3

Downloads

Download data is not yet available.