The Social Appropriation of Mobile Technologies: an Opportunity for the Construction of Citizenship
Main Article Content
Abstract
Today, ICTs and mobile applications transform people’s lives. They are present in all areas and everyday contexts, in such a way that they offer different perspectives and approaches to take on challenges
such as those proposed by education in rural areas.
With this research, a proposal is created for the social appropriation of ICTs through micro-learning strategies mediated by mobile devices for the citizenship training of 10th and 11th-grade students in
a rural institution in Urabá Antioqueño.
The idea that arose during the execution of the project 'Ecosystem of Digital Content for Apps in Urabá', carried out between 2019 and 2020, was chosen by the Zapata Rural Educational Institution, IERZ, which provides its services to the Zapata district, Necoclí, for fieldwork between March and May 2020, for the commitment of the educational community and the advancements in the Eduapps process.
The methodology included: characterization of the level of appropriation in the face of mobile devices and categorization of how citizenship is evidenced from the daily school exercise. The knowledge was transformed into the micro-learning proposal, the Eduapps model, to strengthen citizen training.
In the end, it was possible to demonstrate that the proposal promotes training and tunes the academic community of the village based on the use of mobile digital tools and appropriation of didactic strategies, to understand the importance of assuming their own citizenship to build a peaceful territory and with a real exercise of democracy.
Article Details
References
Ayala, M. y Vallejo, C. (2012). Recursos móviles y plataformas virtuales en pro de la educación. Aprender y educar con las tecnologías del siglo XXI. https://bit.ly/32Xddky
Basantes, A., Naranjo, M., Gallegos, M. y Benítez, N. (2017). Los Dispositivos Móviles en el Proceso de Aprendizaje de la Facultad de Educación Ciencia y Tecnología de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación universitaria, 10(2), 79-88. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062017000200009
Benjamín, W. (1936). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Godot ediciones.
Benjamín, W. (2009). El Narrador. Abada.
Boris, M. (2015). Las competencias digitales en la escuela. Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Hospital Sant Joan de Déu. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Las%20nuevas%20tecnolog%C3%ADas%20en%20%20ni%C3%B1os%20y%20adolescentes.pdf
Brazuelo, F. y Gallego, D. (2012). Mobile learning. Dispositivos móviles como recurso educativo. Eduforma.
Cardona, O., Chaverra, C. y Restrepo, O. (2016). Caracterización de los estilos de enseñanza que presentan los docentes en relación con los usos de las TIC en el aula. [tesis doctoral, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional UPB. http://bit.ly/2GCKabn
Claros, O. (2013). Matrix del dispositivo móvil. Razón y palabra, 85(18), 281-296. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N85/V85/06_Claros_V85.pdf
Crompton, H. y Traxler, J. (2015). Mobile Learning and Mathematics. Foundations, Design, and Case Studies. Routledge.
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2001). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGrawHill.
Dussel, I. y Quevedo, L. (2010). Aprender y enseñar en la cultura digital. VI Foro Latinoamericano de Educación. Educación y Nuevas Tecnologías: Los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Editorial Santillana.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977. Harvester.
Fuentes, R. (2010). Investigación de la comunicación: referentes y condiciones internacionales de un diálogo transversal de saberes. Signo y Pensamiento, 29(57), 38-49. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86020052003
Gaviria Díaz, C. (2015, 11 de marzo) ¿Cómo educar para la democracia? Conferencia de Carlos Gaviria Díaz a los maestros del Gimnasio Moderno [conferencia]. Gimnasio Moderno, Bogotá, Colombia. https://gimnasiomoderno.edu.co/portfolio-item/como-educar-para-la-democracia-2/
Gewerc, F., Fragga, F. y Roldés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la competencia digital. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 89(31), 171-186.
Gómez Mont, C. (2009). La sociología de los usos: una perspectiva en construcción desde la escuela de pensamiento francófona y anglófona. Sociedad del conocimiento. Propuestas para una agenda conceptual. UNAM
Gómez Mont, C. (2015) La apropiación social del conocimiento. Revistas Universitas Científica, 18(1), 58 - 61. https://bit.ly/356o790
Grupo de Investigación en Ambientes Virtuales (EAV). (2006). Tecnología-Comunicación-Educación: la tríada. Un modelo para la educación en ambientes virtuales. Editorial UPB.
Hernández, L. (2013). Onto semiótica. Universidad del Zulia.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Johnson, B. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://bit.ly/2Ic7Tm9
Magendzo, A. (2005). Alteridad y diversidad: componentes para la educación social. Pensamiento educativo. Revista de investigación educacional latinoamericana, 37(2), 106-116.
Maldonado, M. (2004). Formación del ciudadano participativo. Educere, 8(27), 469-474. https://www.redalyc.org/pdf/356/35602704.pdf
Medina, L. (2012). Tecnologías emergentes al servicio de la educación. Aprender y educar con las tecnologías del Siglo XXI. Colombia digital.
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. http://bit.ly/2GyKyHx
Nkeze, E., Pearce, J. y Womer, M. (2007). Device Description Landscape 1.0.W3C Working Group Note 31 October 2007. https://bit.ly/3pInXwI
Nordin, N., Amin Embi, M. y Yunus, M. (2010) Mobile Learning Framework for Lifelong Learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7, 130-138. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.019
Olivé, L. (2007). La ciencia y la tecnología en la sociedad del conocimiento. ética, política y epistemología. Fondo de Cultura Económica.
Palazón, J. (2014). Aprendizaje móvil basado en micro contenidos como apoyo a la interpretación instrumental en el aula de música en secundaria. Revista de Medios y Educación, (46), 119-136. https://www.researchgate.net/publication/265685372_Aprendizaje_movil_basado_en_microcontenidos_como_apoyo_a_la_interpretacion_instrumental_en_el_aula_de_musica_
en_Secundaria
Quiroz, R. y Jaramillo, O. (2009). Formación ciudadana y educación cívica: ¿cuestión de actualidad o de resignificación? Enseñanza en ciencias sociales, 8, 97-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324127628011
Roca, G. (2015). Las nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Hospital San Joan de Déu. https://bit.ly/2UFnvRO
Said, E. (2012). Ciudadanía móvil Apropiación y participación de jóvenes en sectores vulnerables en Colombia. Universidad del Norte Editorial. http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/5552/9789587411775%20eCiudadania%20movil.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Torres, Y. (2016). Rol de las TIC en la construcción de la ciudadanía digital: apropiación y uso social de internet, en jóvenes pertenecientes a la i. e. el pinal y Félix Henao botero de la comuna n.° 8. [tesis de maestría, Universidad de Medellín]. Repositorio Institucional Universidad de Medellín. https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/4652/T_MC_11.pdf?sequence=1
Unesco. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Unesco.
Van Dijk, J. (2005). Depending Divide, Inequality in the Information Society. Sage publications Inc.
Vygotsky, L. (1978). Pensamiento y lenguaje. Paidós.
Viñals, A. (2016). El ocio conectado, móvil, transmediay multisoporte de los jóvenes en la era digital. Fonseca, Journal of Communication, (13), 99-113. http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/fjc20161399113/15783
Zambrano, W. (2012) Modelo de aprendizaje virtual. ECOE Ediciones
Zapata, M. y Marín, B. (2015). Ruralidad y dispositivos móviles: apropiación social y uso de la Tableta de Información Cafetera TIC. Estudio de caso Federación Nacional de Cafeteros para Antioquia. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 19-27. https://www.redalyc.org/pdf/695/69542291003.pdf