Covid-19 in the spanish press before the pandemic: El País and El Mundo

Cristian Merola Teixidó | Bio
Universidad Nacional Autónoma de México
Salvador Percastre-Mendizábal | Bio
Universidad Nacional Autónoma de México
  • Articles
  • Submitted: August 26, 2022
  • Published: March 5, 2024

Abstract

This research has three objectives focused on finding out, prior to the State of Alarm in Spain derived from Covid-19: (1) the treatment of the news about Covid-19 in terms of messages, either alarm or tranquillity in the online versions of the newspapers El País and El Mundo; (2) to investigate about the headlines on the cover page, the total news and news about politics and about Covid-19; and (3) to know what type of news about Covid-19 has received treatment by both media to a greater or lesser extent. The analysis period begins on February 1 of 2020 and ends on March 14 of the same year. The research has a quantitative approach based on a qualitative immersion model through which three registration cards have been created to help to establish the results. After applying the data collection instrument, the results that were obtained indicate that alarm messages have predominated in both newspapers. In addition, the results indicate a predominance of the headlines about Covid-19 on the cover by the newspaper El País, which contrasts with the greater number of news about Covid-19 shown in El Mundo. In relation to the thematics about Covid-19, a dominance of the news about the progress of the virus and about international news has been observed in both media. In short, this investigation has revealed how Covid-19 has been considered a minor illness in both newspapers, since it has been classified as flu, pneumonia or mild catarrhal symptoms.

References

  1. Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L. y Valderrama-Zurián, J. C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
  2. Amadeo, B. (2002). La teoría del Framing. Los medios de comunicación y la transmisión de significados. Revista de comunicación, 1, 6-32. Recuperado a partir de revistadecomunicacion.com
  3. Ardèvol, A. (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. doi: 10.4185/RLCS-2015-1053
  4. Argiñano, J. L. y Goikoetxea, B. U. (2020). Análisis de los titulares y las fotografías de portada en España en el contexto de la crisis del coronavirus: protagonistas, frames y lenguaje bélico. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 1-23. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).1-23
  5. Cantero, J. I., Sidorenko, P. y Herranz, J. M. (2020). Radiografía de la pandemia: Análisis de la cobertura periodística de la Covid-19 en portadas de periódicos. Profesional de la información, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.23
  6. Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. Profesional de la información,
  7. (2). https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  8. Conde, A. (2020). Comparación de la estrategia de comunicación del Ministerio de Sanidad de España en Twitter durante la crisis del ébola y del COVID-19. (Trabajo Fin de Máster Inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado a partir de https://hdl.handle.net/11441/102538
  9. Costa, C. y López, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. Profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.04
  10. Giménez, P. y Berganza, M. R. (2009). Género y medios de comunicación: un análisis desde la objetividad y la teoría del framing. Comunicación y Hombre, (5), 191-193. Recuperado a partir de scholar.archive.org
  11. Gómez, R. T., Cortazar, M. A. y Zambrano, R. A. (2021). Condiciones socioeconómicas pre pandemia, intervenciones gubernamentales y COVID-19. Convergencia de la ciencia: una visión multidisciplinaria (pp. 68). Colegio de Ciencias y Artes de Tabasco. Recuperado a partir de researchgate.net
  12. Herrero, I. J., Berdón, P. P., Reguero, S. I. y Martínez, J. V. (2020). El discurso de El País y El Mundo ante la COVID-19. Revista Comhumanitas, 11(3). https://doi.org/10.31207/rch.v11i3.265
  13. Jiménez, E. (2020, julio 10). Cisnes negros: ébola y Covid-19. Boletín IEEE, (20), 290-307. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/559846
  14. Maffioli, E. M. (2020). How Is the World Responding to the Novel Coronavirus Disease (COVID-19) Compared with the 2014 West African Ebola Epidemic? The Importance of China as a Player in the Global Economy. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 102(5), 924-925. https://doi.org/10.4269/ajtmh.20-0135
  15. Manrique-Grisales, J. (2020). La prensa en modo pandemia: una aproximación a las agendas informativas de Expreso y El País sobre Covid-19. Revista española de comunicación en salud, 142- 157. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5450
  16. Masip, P., Aran, R. S., Ruiz, C. C., Suau, J., Almenar, E. y Puertas, G. D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. Profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
  17. Maya, P. E., Ortega, M. y Galindo, S. J. (2020). Monitoreo de emociones básicas autoreportadas relacionadas con el confinamiento por Covid-19 y el regreso a la vida cotidiana. Revista Veritas et Scientia-UPT, 9(2), 224-231. https://doi.org/10.47796/ves.v9i2.397
  18. Montaña, B. M., Ollé, C. C. y Lavilla, R. M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 155-167. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472
  19. Mora, R. A. y Melero, L. I. (2021). Seguimiento informativo y percepción del riesgo ante la Covid-19 en España. Revista científica de Educomunicación, 29(66). https://doi.org/10.3916/C66-2021-06
  20. Moreno-Castro, C., Vengut-Climent, E., Cano-Orón, L. y Mendoza-Poudereux, I. (2020). Estudio exploratorio de los bulos difundidos por WhatsApp en España para prevenir o curar la COVID-19. Gaceta Sanitaria. https://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.07.008
  21. Núñez, G. P., Abuín, V. N., Sierra, S. J. y Mañas, V. L. (2020). El enfoque de la prensa española durante la crisis del Covid-19. Un análisis del framing a través de las portadas de los principales diarios de tirada nacional. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 41-63. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1468
  22. Parejo, C. M. y Martín-Pena, D. (2020). Tratamiento informativo de la prensa española sobre el Covid-19 antes del estado de alarma. Revista Española de Comunicación en Salud, 218-225. doi:
  23. http://dx.doi.org/10.20318/recs.2020.5418
  24. Picazo, S. L., de Frutos, T. B. y Gutiérrez, M. A. (2020). La COVID-19 en la prensa española. Encuadres de alarma y tranquilidad en las portadas de El País, El Mundo y La Vanguardia. Revista de Comunicación y Salud, 10(2), 355-384. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).355-384
  25. Reguero, S. I., Martín, J. V., Berdón, P. P. y Herrero, I. J. (2021). El discurso sobre la COVID-19: un estudio en la prensa de Italia, España y Alemania. Revista de Comunicación, 20(1), 239-267. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A13
  26. Roger-Monzó, V., Cabrera-García-Ochoa, Y. y Moreno-Castro, C. (2021). Dietas confinadas: análisis del discurso de la prensa sobre la nutrición en tiempos de Covid-19. Profesional de la información, 30 (6). https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.18
  27. Román, S. A., Sánchez, G. N. y Elías, Z. R. (2020). Las fake news durante el Estado de Alarma por COVID-19. Análisis desde el punto de vista político en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 359-391. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1481
  28. Sádaba, T. (2001). Origen, aplicación y límites de la “teoría del encuadre” (framing) en comunicación. Comunicación y sociedad, 14(2), 143-175. https://hdl.handle.net/10171/7975
  29. Salvat, M. G. y Aranda, M. S. (2020). Análisis de contenido de la prensa diaria española sobre el uso de la infografía para informar de la crisis sanitaria de la COVID-19. Revista de Comunicación y Salud, 102, 185-210. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).185-210
  30. Sandín, B., Valiente, R. M., García, E. J. y Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1), 1-22. doi: 10.5944/rppc.27569
  31. Sotelo, D. (2020). Pandemias, información y medios: Covid-19, un ejemplo a través de la crisis. Medicina, 42(2), 143-146. de http://revistamedicina.net/ojsanm/index.php/Medicina/article/view31
  32. Vállez, M. y Pérez-Montoro, M. (2020). La comunicación periodística en tiempos de pandemia: análisis del tratamiento de la COVID-19 en la prensa europea. Hipertext.net, 21, 1-13. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.01
How to Cite
Merola Teixidó, C., & Percastre-Mendizábal, S. (2024). Covid-19 in the spanish press before the pandemic: El País and El Mundo. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 22(44), 1-23. Retrieved from https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/4290

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in