Technological tools for the communication of emotions generated by indigenous crafts

Olivia Allende-Hernández | Bio
Universidad Tecnológica de la Mixteca
Israel Morales-Becerra
Universidad del Mar
Celia Reyes-Espinoza | Bio
Universidad Tecnológica de la Mixteca

Abstract

The main problem faced by indigenous craftswomen is the intermediation of their products and the lack of fair remuneration for their creations. In the Central Coastal Region of Oaxaca, the COVID-19 pandemic exacerbated the economic situation of artisans, since it affected the influx of tourism and sales that traditionally take place face-to-face, giving artisans the opportunity to communicate their emotions and the meaning of their symbols and colors in their work to the final customer. Based on qualitative research through the methodology of ethnography and the semantic differential technique, the context and production systems of indigenous craftswomen are studied to identify the emotions, sensations and symbolic elements that are present in the design and creation of their crafts. Strategies are proposed that allow indigenous craftswomen to venture into e-commerce, contributing to their empowerment in decisión making for the commercialization of their crafts. One of the contributions of this research is the technological tool called Sidisart, with which a database is integrated with the domain of images and key attributes that identify emotions, sensations and symbolic elements of handicrafts. As part of the strategies, it is proposed to consider the database in the emotional design for the innovation of the graphic interface of the electronic commerce of handicraft products and to encourage the emotional interaction that leads to the satisfaction of the final customer.

References

  1. Arellanes, A., et al. (2018). Historia y Geografía de Oaxaca. Carteles Editores.
  2. Avila, F. S. y Rodríguez, R.K. (2018). Determinants of livelihood diversification: The case wildlife tourism in four coastal communities in Oaxaca, Mexico. Tourism Management, 69, 223-231. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.06.021
  3. Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. https://www.uv.es/choliz/Proceso%20emocional.pdf
  4. Cohen, J. H. (2001). Textile, tourism and community development. Annals of Tourism Research, 28(2), 378-398. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00060-8
  5. Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas (CDI). (2008). Región Sur. Tomo 1. Oaxaca : Condiciones Socioeconómicas y Demográficas de la Población Indígena. https://bit.ly/3Bj5M8J
  6. Conde, I. y Morales, I. (2021). Bordar cuenta: relatos de mujeres sobre el bordado a mano en Pluma Hidalgo, Oaxaca. En E. Luna (coord.), Formas tradicionales de la comunicación en Oaxaca (pp. 23-46). Universidad del Mar.
  7. Dazarola, J. (2017). Diseño, emociones y afectividad en Latinoamérica. Economía Creativa, (8), 216-228. https://doi.org/10.46840/ec.2017.08.08
  8. Del Carpio, P. (2012). Entre el textil y el ámbar: las funciones psicosociales del trabajo artesanal en artesanos tsotsiles de la ilusión, Chiapas, México. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 12(2), 185-198. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53723279010
  9. Del Carpio, P. y Freitag, V. (2013). Motivos para seguir haciendo artesanías en México: convergencias y diferencias del contexto artesanal de Chiapas y Jalisco. Ra Ximhai. Revista de sociedad, cultura y desarrollo sustentable, 9(1), 79-98. https://www.redalyc.org/pdf/461/46127074008.pdf
  10. Fábregas, A. (2010). El mundo de las artesanías: ¿Dilución o transformación? [ponencia]. XXXII Coloquio de antropología e Historia Regionales. Michoacán, México.
  11. Fondo Nacional para el Fomento de las Artesanías (Fonart). (2015). Manual de Diferenciación entre Artesanía y Manualidad. http://bit.ly/3RIgtas
  12. García, H. (2015). La artesanía Oaxaqueña como producto creativo: una evaluación de creatividad en productos de alfarería hechos en Oaxaca. Tesis de maestría. Universidad Tecnológica de la Mixteca, Oaxaca. https://bit.ly/3D8eIiR
  13. García-Pérez, L. G. (2015). Intención creativa del diseño, hacia una arquitectura emocional. Revista Legado de Arquitectura y Diseño. 9-20. https://bit.ly/3qecvL5
  14. Gutiérrez, Z.V. (2021). The coloniality of neoliberal biopolitics: Mainstreaming gender in community forestry in Oaxaca, Mexico. Geoforum, 126, 139-149. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.07.023
  15. Hernández, G. J., Yescas, L. M. y Domínguez, H. M. (2007). Factores de éxito en los negocios de artesanía en México. Estudios Gerenciales, 23(104), 77-99. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(07)70018-9
  16. Herrera, C. y Duhaime, B. (2014). La pobreza de las mujeres indígenas en México. Una intersección de Debate Feminista, 49, 263-285. https://doi.org/10.1016/S0188-9478(16)30016-0
  17. Hillmann, K. H. (2001). Diccionario enciclopédico de Sociología. Herder Editorial.
  18. Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (INEGI). (2020). Censo de Población y Vivienda 2020. https://bit.ly/3ATMlSz
  19. McQuail, D. (1983). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Editorial Paidós.
  20. Moctezuma, N. D., Narro, R. J. y Orozco, H. L. (2014). La mujer en México: inequidad, pobreza y violencia. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 59(22), https://doi.org/10.1016/S0185-1918(14)70803-7
  21. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (1997). La artesanía y el mercado internacional comercio y codificación aduanera. https://bit.ly/3cVoNF6
  22. Ortony, A. Clore, G. L. y Collins, A. (1988). The Cognitive Structure of Emotions. Cambridge University Press.
  23. Osgood, C., Suci, G. y Tannenbaum, P. (1976). El diferencial semántico como instrumento de medida. En C. Wainerman (ed.), Escalas de medición en ciencias sociales (pp.80-127). Editorial Nueva Visión.
  24. Plesner, U. y Phillips, L. (2014). Researching Virtual Worlds. Methodologies for Studying Emergent Practices. Routledge.
  25. Presidencia de la República de los Estados Unidos de México. (1988, 26 de enero). Ley Federal para el Fomento de la Microindustria y la Actividad Artesanal. Diario Oficial 09-04-2.2012. https://levime.com.mx/documento/ver/621/LEY-FEDERAL-PARA-EL-FOMENTO-DE-LA-MICROINDUSTRIA-YLA-
  26. ACTIVIDAD-ARTESANAL
  27. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2006). Informe sobre Desarrollo Humano México 2006-2007. Migración y desarrollo humano. https://hdr.undp.org/system/files/documents/idh-mexico-2006-2007pdf.pdf
  28. Rizo, M. (2022). Comunicación, cuerpo y emociones. La incorporación de la dimensión emocional en la investigación de la comunicación. Comunicación y sociedad, 19. 1-22. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8258
  29. Rubín de la Borbolla, S. (2016). Situación actual y retos de la artesanía mexicana. Revista Artesanías de América, (75), 38-41.
  30. Rubio, C. I. (2017). Un destino incierto, expansión del turismo, daños y riesgos ambientales en la costa de Oaxaca. Acta Sociológica, (73), 83-122. https://doi.org/10.1016/j.acso.2017.08.003
  31. Sales, H. F. J. (2013). Las artesanías en México. Situación actual y retos. Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública, (10).
  32. Sebastián, C. (2009). Gestión de la comunicación emocional en los profesionales y en los medios. En S. Caballero (coord.), IX Congreso Iberoamericano de Comunicación: Ibercom 06: Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital (pp. 1-10). Universidad de Sevilla.
  33. Scherer, K. R. (2000). Psychological models of emotion. The Neuropsychology of Emotion. Oxford University Press.
  34. Singer, S.M. (2014). ¿Exclusión o inclusión indígena? Estudios Políticos, 9(31), 87-106. https://doi.org/10.1016/S0185-1616(14)70572-4
  35. Suárez, M., Aguilar, J. J., & Neira, C. (2016). Los métodos más característicos del diseño centrado en el usuario -DCU-, adaptados para el desarrollo de productos materiales. Iconofacto, 12(9), 215-236. http://dx.doi.org/10.18566/iconofact.v12.n19.a09
How to Cite
Allende-Hernández, O., Morales-Becerra, I., & Reyes-Espinoza, C. (2023). Technological tools for the communication of emotions generated by indigenous crafts. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 22(43), 1-17. https://doi.org/10.22395/angr.v22n43a23

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in