Criteria and Conceptions on Audiovisual Information Processing
Copyright (c) 2024 Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: July 13, 2023
-
Published: June 26, 2024
Abstract
Audiovisual media as a source presents characteristics that require proper processing and updating by information and communication professionals. Scientific literature shows a dispersion in the theoretical and methodological approach to the factors that affect the processing of audiovisual information and communication. This study aimed to: (a) identify the conceptions built around the processing of audiovisual information and communication, and (b) examine the metadata, formats, and standards present in audiovisual media as a source. Addressing this topic allows for the systematization and updating of knowledge about the technical-formal processes associated with audiovisual media and the demands/uses of users in a transmedia environment. The research is descriptive, focusing on identifying the principles related to the processing of audiovisual information, and it uses both theoretical and empirical methods to obtain results. Methods such as analytical-synthetic, historical-logical, and inductive-deductive are used at the theoretical level, while at the empirical level, classical document analysis is applied through the review of sources and specialized databases on relevant topics. Relevant results are identified, such as the role of the Audiovisual Production Researcher, a novel conception that integrates functions of management, search, and storage, covering the entire information life cycle. Additionally, the Visual Metric methodology is a key element in the analysis and understanding of audiovisual documents.
References
- Alaniz, F., Durán, F., Quijano, B., Salas, T., Cisneros, J. y Guzmán, G. (2022). Memoria: revisión conceptual. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 9(17), 45-52. https://doi.org/10.29057/esat.v9i17.8156
- Alzate, A., Maya, C. y Heredia Ruiz, V. (2021). El archivo audiovisual y la construcción de la memoria a través del formato documental para televisión. Enunciación, 26(1), 74–90. https://doi.org//10.14483/22486798.16992
- American Librarian Association, British Library, Canadian Comitee Cataloguing, Library Associations y Library of Congress (2006). Reglas de Catalogación Angloamericanas. Rojas Eberhord Ltda.
- Amieva, M. (2021). Las actividades del Departamento de Cine Arte del sodre (1944-1962). Dixit, 34(2021), 63-77. https://doi.org/10.22235/d34.2276
- Ávila, C. (2022). Theater documentation: Audiovisual recording of theatrical performances. Human Review. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 15(6), 1–14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4342
- Bejerano, A. y Aguirre, R. (2011). Los archivos audiovisuales de medios de comunicación. IX Congreso Argentino de Archivística.
- Caldera, J. (2014). Resumiendo documentos audiovisuales televisivos: propuesta metodológica. Perspectivas en Ciencias de la Información, 19(2), 147-158. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/1866
- Caldera, J. (2015). Production Research: el nuevo rol profesional para nuevos tiempos en la gestión de la información audiovisual. Investigación Bibliotecológica, 29(66), 79-89. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.026
- Caldera, J. (2019). Social classification of the audiovisual information in the televisive repositories: automatizing the internal classification and ring the contents closer to the audience. Cuadernos de Documentación Multimedia, 30(2019), 144-154. http://dx.doi.org/10.5209/CDMU.62981
- Caldera, J. y Freire, R. (2016). Los metadatos asociados a la información audiovisual televisiva por “agentes externos” al servicio de documentación: validez, uso y posibilidades. Biblios, 62(2016), 63-75. https://doi.org/10.5195/biblios.2016.285
- Caldera, J. y León, J. (2010). Análisis de la comercialización de los archivos audiovisuales televisivos por la red: posibilidades e implicaciones. Investigación Bibliotecológica, 24(52), 217-235. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5819391
- Caldera, J. y Nuño, M. (2002). Etapas del tratamiento documental de imagen en movimiento para televisión. Revista General de Información y Documentación, 12(2), 375-392. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0202220375A
- Cebrián, B. (1997). Fuentes de consulta para la documentación informativa. Universidad Europea-cees.
- Cebrián, M. (1995). Información audiovisual: Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Editorial Síntesis.
- Cerveró, M. y Valero, P. (2022). La enseñanza de la documentación en las titulaciones de comunicación de la Universidad Complutense: análisis de su evolución a partir de los planes de estudio. Revista General de Información y Documentación, 32(2), 387-408. https://doi.org/10.5209/rgid.85287
- De Jong, A. (2003). Los metadatos en el entorno de la producción audiovisual. Editorial Academia.
- De Souza, J. y Lins, P. (2020). Proposta de representação temática para o documento audiovisual jornalístico universitário. Ciencia da Informacao, 49(2), 103-116. https://doi.org/10.18225/ci.inf.v49i2.5223
- Domínguez, R. y López, M. (2020a). Library and information science at the service of R&D projects: The experience of the Cibermov documentation centre. Scire, 26(1), 57-61. https://doi.org/10.54886/scire.v26i1.4690
- Domínguez, R. y López, M. (2020b). Official pronouncements about film librarianship. Anales de Documentación, 23(1), 1-15. https://doi.org/10.6018/analesdoc.382841
- Fernández, V. y Alonso, E. (2017). The last time that I wrote you. Updating the concept of document in the culture of the documentary image: Film correspondences and diaries filmed. Signa, 26(2017), 877-892. https://doi.org/10.5944/signa.vol26.2017.19947
- Francescutti, P. (2019). Audiovisual narratives as a social and historical document: Theoretical approaches and analytical methods. Empiria, 42(2019), 137-161. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23255
- García, A. (2001). La construcción de metadatos en el proceso de organización, análisis documental y recuperación de la información en los archivos de imágenes en movimiento. http://www.patrimoniofilmico.org.co/docs/metadatos.pdf
- Gil, I. (2008). Manual de indización. Teoría y práctica. Ediciones Trea.
- Hidalgo, P. (1999). Análisis documental de audiovisuales. En A. García-Gutiérrez (coord.), Introducción a la documentación informativa y periodística (pp. 333-350). MAD.
- Lillo, S. y Guallar, J. (2020). El documentalista researcher y la gestión de derechos de obras musicales en una serie de ficción. El caso de ‘Foodie Love’. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31(2020), 1-11. https://doi.org/10.5209/cdmu.72590
- López de Quintana, E. (2014). Rasgos y trayectorias de la documentación audiovisual: logros, retos y quimeras. El Profesional de la Información, 23(1), 5-12. https://doi.org/10.3145/epi.2014.ene.01
- López, A. (1992). Manual de documentación audiovisual. Ediciones Universidad de Navarra.
- López, A. (2014). Patrimonio fílmico informativo: hacia una red temática de acceso abierto y proyección iberoamericana. Ibersid, 8(2014), 81-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5413987
- López, R. (2021). Big data, medios digitales y sociedad: retos para la investigación en comunicación. Sintaxis, ed. esp., 111-123. https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.07
- Machin, J. (2023). Best practices for developing and disseminating audiovisual contents to promote library and information services. En D. Baker, L. Ellis, C. Williams y C. Wragg (eds.),
- Benchmarking Library, Information and Education Services: New Strategic Choices in Challenging Times (pp. 295-306). Elsevier.
- Marqués, P. (2000). La alfabetización audiovisual. Introducción al lenguaje audiovisual. Pere Marqués Graells [blog]. https://www.peremarques.net/alfaaudi.htm
- Name, E. y Dos Santos, M. (2021). Estudios culturales, investigación cualitativa y medios: criterios metodológicos para análisis de documentación audiovisual. Psicologia & Sociedade, 33(2021), 44-57. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33234657
- Pastrana, A. y Cañas, M. (2023). The digital preservation of audiovisual heritage on magnetic media at the National Library of Spain. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 50(2023). https://doi.org/10.1344/BiD2023.50.14
- Paz, L. y Hernández, E. (2017). Visual Metric: guía metodológica para el análisis métrico de materiales audiovisuales. Cuadernos de Documentación Multimedia, 28(1), 38-61. https://doi.org/10.5209/CDMU.55519
- Paz, L., Hernández, E. y Leiva, A. (2020). Concepción, etapas y modelo del ciclo de vida de la información audiovisual. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31(1), 1-11. https://doi.org/10.5209/cdmu.68514
- Peñamarín, C. y Paolucci, C. (2021). Por una semiótica participativa. deSignis, 34(2021), 257-265. https://dx.doi.org/10.35659/designis.i35p265
- Pinto, M., García, F. y Agustín, M. (2002). Indización y resumen de documentos digitales y multimedia: técnica y procedimientos. Ediciones Trea.
- Polo, J., Caldera, J. y Poveda, I. (2011). Metadatos y audiovisual: iniciativas, esquemas y estándares. Documentación de las Ciencias de la Información, 34(2011), 45-64. https://dx.doi.org/10.5209
- Puente, M. (2011). Nuevo paradigma en catalogación: el modelo frbr y las rda. Documento de trabajo, Consultora de Ciencias de la Información, Buenos Aires. https://www.eprints.rclis.org/15645/
- Risk, E. y Santos, M. (2021). Cultural studies, qualitative research and media: methodological criteria for audiovisual data analysis. Psicologia e Sociedade, 33(2021). https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33234657
- Rojas, X. (2015). La formación del documentalista y archivista en documentación audiovisual en Costa Rica. Cuadernos de Documentación Multimedia, 26(2), 97-112. https://doi.org/10.5209/rev_CDMU.2015.v26.50632
- Royan, B. y Cremer, M. (2004). Directrices para materiales audiovisuales y multimedia en bibliotecas y otras instituciones. International Federation of Library Associations and Institutions. https://www.ifla.org/wpcontent/uploads/2019/05/assets/hq/publications/professional-report/84.pdf
- Sádaba, I. y Rendueles, C. (2016). Metodologías de análisis del espacio audiovisual online: Entre la innovación y la ansiedad de la novedad. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 35(2016), 105-124. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17170
- Salazar, A. (2022). Arte, emoción y cognición corporeizada: creando experiencias perceptivas a través de prácticas artísticas docentes. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 15(2022), 112-130. https://doi.org/10.5281/zenodo.5979946
- Salta, G. (2016). Las contiendas alrededor de la configuración y el ordenamiento en rda. Las discusiones y deliberaciones sobre los borradores publicados entre 2004 y 2008. Información, Cultura y Sociedad, 35(2016), 11-30. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1851-17402016000200002
- Sánchez, B. y Figueroa, H. (2009). La documentación audiovisual. Anuario de Bibliotecología y Estudios de la Información, 1(9), 151-162. http://hdl.handle.net/10391/772
- Senso, J., Magaña, P., Faber, P. y Vila, M. (2007). Metodología para la estructuración del conocimiento de una disciplina: el caso de PuertoTerm. El Profesional de la Información, 16(2007), 591-604. https://doi.org/10.3145/epi.2007.nov.06
- Sierra, G. (2015). Producción audiovisual (fascículo 6). Principios básicos de lenguaje audiovisual. Conectar Igualdad. https://www.educ.ar/recursos/125445/principios-basicos-de-lenguajeaudiovisual
- Smith, K. (2021). La transición a la siguiente generación de metadatos. Blog de la Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/webdocs/Inicio/Perfiles/Bibliotecarios/La-transicion-siguiente-generacion-metadatos.pdf
- Tompkins, C. (2022). Suspenso en el noticiero: representación de la guerrilla en Canal 10, Córdoba,
- Argentina, 1970-1977. Studies in Latin American Popular Culture, 40(2022), 98-126. https://www.
- muse.jhu.edu/article/855393