Criteria and Conceptions on Audiovisual Information Processing

Main Article Content

Eduardo Alejandro Hernández Alfonso
Luis Ernesto Paz Enrique

Abstract

Audiovisual media as a source presents characteristics that require proper processing and updating by information and communication professionals. Scientific literature shows a dispersion in the theoretical and methodological approach to the factors that affect the processing of audiovisual information and communication. This study aimed to: (a) identify the conceptions built around the processing of audiovisual information and communication, and (b) examine the metadata, formats, and standards present in audiovisual media as a source. Addressing this topic allows for the systematization and updating of knowledge about the technical-formal processes associated with audiovisual media and the demands/uses of users in a transmedia environment. The research is descriptive, focusing on identifying the principles related to the processing of audiovisual information, and it uses both theoretical and empirical methods to obtain results. Methods such as analytical-synthetic, historical-logical, and inductive-deductive are used at the theoretical level, while at the empirical level, classical document analysis is applied through the review of sources and specialized databases on relevant topics. Relevant results are identified, such as the role of the Audiovisual Production Researcher, a novel conception that integrates functions of management, search, and storage, covering the entire information life cycle. Additionally, the Visual Metric methodology is a key element in the analysis and understanding of audiovisual documents.


How to Cite
Hernández Alfonso, E. A. ., & Paz Enrique, L. E. (2024). Criteria and Conceptions on Audiovisual Information Processing. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 23(45), 1–20. https://doi.org/10.22395/angr.v23n45a04

Article Details

References

Alaniz, F., Durán, F., Quijano, B., Salas, T., Cisneros, J. y Guzmán, G. (2022). Memoria: revisión conceptual. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 9(17), 45-52. https://doi.org/10.29057/esat.v9i17.8156

Alzate, A., Maya, C. y Heredia Ruiz, V. (2021). El archivo audiovisual y la construcción de la memoria a través del formato documental para televisión. Enunciación, 26(1), 74-90. https://doi.org//10.14483/22486798.16992

American Librarian Association, British Library, Canadian Comitee Cataloguing, Library Associations y Library of Congress (2006). Reglas de Catalogación Angloamericanas. Rojas Eberhord Ltda.

Amieva, M. (2021). Las actividades del Departamento de Cine Arte del sodre (1944-1962). Dixit, 34(2021), 63-77. https://doi.org/10.22235/d34.2276

Ávila, C. (2022). Theater documentation: Audiovisual recording of theatrical performances. Human Review. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 15(6), 1-14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4342

Bejerano, A. y Aguirre, R. (2011). Los archivos audiovisuales de medios de comunicación. IX Congreso Argentino de Archivística.

Caldera, J. (2014). Resumiendo documentos audiovisuales televisivos: propuesta metodológica. Perspectivas en Ciencias de la Información, 19(2), 147-158. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/1866

Caldera, J. (2015). Production Research: el nuevo rol profesional para nuevos tiempos en la gestión de la información audiovisual. Investigación Bibliotecológica, 29(66), 79-89. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.026

Caldera, J. (2019). Social classification of the audiovisual information in the televisive repositories: automatizing the internal classification and ring the contents closer to the audience. Cuadernos de Documentación Multimedia, 30(2019), 144-154. http://dx.doi.org/10.5209/CDMU.62981

Caldera, J. y Freire, R. (2016). Los metadatos asociados a la información audiovisual televisiva por 'agentes externos' al servicio de documentación: validez, uso y posibilidades. Biblios, 62(2016), 63-75. https://doi.org/10.5195/biblios.2016.285

Caldera, J. y León, J. (2010). Análisis de la comercialización de los archivos audiovisuales televisivos por la red: posibilidades e implicaciones. Investigación Bibliotecológica, 24(52), 217-235. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5819391

Caldera, J. y Nuño, M. (2002). Etapas del tratamiento documental de imagen en movimiento para televisión. Revista General de Información y Documentación, 12(2), 375-392. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0202220375A

Cebrián, B. (1997). Fuentes de consulta para la documentación informativa. Universidad Europea-cees.

Cebrián, M. (1995). Información audiovisual: Concepto, técnica, expresión y aplicaciones. Editorial Síntesis.

Cerveró, M. y Valero, P. (2022). La enseñanza de la documentación en las titulaciones de comunicación de la Universidad Complutense: análisis de su evolución a partir de los planes de estudio. Revista General de Información y Documentación, 32(2), 387-408. https://doi.org/10.5209/rgid.85287

De Jong, A. (2003). Los metadatos en el entorno de la producción audiovisual. Editorial Academia.

De Souza, J. y Lins, P. (2020). Proposta de representação temática para o documento audiovisual jornalístico universitário. Ciencia da Informacao, 49(2), 103-116. https://doi.org/10.18225/ci.inf.v49i2.5223

Domínguez, R. y López, M. (2020a). Library and information science at the service of R&D projects: The experience of the Cibermov documentation centre. Scire, 26(1), 57-61. https://doi.org/10.54886/scire.v26i1.4690

Domínguez, R. y López, M. (2020b). Official pronouncements about film librarianship. Anales de Documentación, 23(1), 1-15. https://doi.org/10.6018/analesdoc.382841

Fernández, V. y Alonso, E. (2017). The last time that I wrote you. Updating the concept of document in the culture of the documentary image: Film correspondences and diaries filmed. Signa, 26(2017), 877-892. https://doi.org/10.5944/signa.vol26.2017.19947

Francescutti, P. (2019). Audiovisual narratives as a social and historical document: Theoretical approaches and analytical methods. Empiria, 42(2019), 137-161. https://doi.org/10.5944/empiria.42.2019.23255

García, A. (2001). La construcción de metadatos en el proceso de organización, análisis documental y recuperación de la información en los archivos de imágenes en movimiento. http://www.patrimoniofilmico.org.co/docs/metadatos.pdf

Gil, I. (2008). Manual de indización. Teoría y práctica. Ediciones Trea.

Hidalgo, P. (1999). Análisis documental de audiovisuales. En A. García-Gutiérrez (coord.), Introducción a la documentación informativa y periodística (pp. 333-350). MAD.

Lillo, S. y Guallar, J. (2020). El documentalista researcher y la gestión de derechos de obras musicales en una serie de ficción. El caso de ‘Foodie Love’. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31(2020), 1-11. https://doi.org/10.5209/cdmu.72590

López de Quintana, E. (2014). Rasgos y trayectorias de la documentación audiovisual: logros, retos y quimeras. El Profesional de la Información, 23(1), 5-12. https://doi.org/10.3145/epi.2014.ene.01

López, A. (1992). Manual de documentación audiovisual. Ediciones Universidad de Navarra.

López, A. (2014). Patrimonio fílmico informativo: hacia una red temática de acceso abierto y proyección iberoamericana. Ibersid, 8(2014), 81-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5413987

López, R. (2021). Big data, medios digitales y sociedad: retos para la investigación en comunicación. Sintaxis, ed. esp., 111-123. https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.07

Machin, J. (2023). Best practices for developing and disseminating audiovisual contents to promote library and information services. En D. Baker, L. Ellis, C. Williams y C. Wragg (eds.),

Benchmarking Library, Information and Education Services: New Strategic Choices in Challenging Times (pp. 295-306). Elsevier.

Marqués, P. (2000). La alfabetización audiovisual. Introducción al lenguaje audiovisual. Pere Marqués Graells [blog]. https://www.peremarques.net/alfaaudi.htm

Name, E. y Dos Santos, M. (2021). Estudios culturales, investigación cualitativa y medios: criterios metodológicos para análisis de documentación audiovisual. Psicologia & Sociedade, 33(2021), 44-57. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33234657

Pastrana, A. y Cañas, M. (2023). The digital preservation of audiovisual heritage on magnetic media at the National Library of Spain. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 50(2023). https://doi.org/10.1344/BiD2023.50.14

Paz, L. y Hernández, E. (2017). Visual Metric: guía metodológica para el análisis métrico de materiales audiovisuales. Cuadernos de Documentación Multimedia, 28(1), 38-61. https://doi.org/10.5209/CDMU.55519

Paz, L., Hernández, E. y Leiva, A. (2020). Concepción, etapas y modelo del ciclo de vida de la información audiovisual. Cuadernos de Documentación Multimedia, 31(1), 1-11. https://doi.org/10.5209/cdmu.68514

Peñamarín, C. y Paolucci, C. (2021). Por una semiótica participativa. deSignis, 34(2021), 257-265. https://dx.doi.org/10.35659/designis.i35p265

Pinto, M., García, F. y Agustín, M. (2002). Indización y resumen de documentos digitales y multimedia: técnica y procedimientos. Ediciones Trea.

Polo, J., Caldera, J. y Poveda, I. (2011). Metadatos y audiovisual: iniciativas, esquemas y estándares. Documentación de las Ciencias de la Información, 34(2011), 45-64. https://dx.doi.org/10.5209

Puente, M. (2011). Nuevo paradigma en catalogación: el modelo frbr y las rda. Documento de trabajo, Consultora de Ciencias de la Información, Buenos Aires. https://www.eprints.rclis.org/15645/

Risk, E. y Santos, M. (2021). Cultural studies, qualitative research and media: methodological criteria for audiovisual data analysis. Psicologia e Sociedade, 33(2021). https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33234657

Rojas, X. (2015). La formación del documentalista y archivista en documentación audiovisual en Costa Rica. Cuadernos de Documentación Multimedia, 26(2), 97-112. https://doi.org/10.5209/rev_CDMU.2015.v26.50632

Royan, B. y Cremer, M. (2004). Directrices para materiales audiovisuales y multimedia en bibliotecas y otras instituciones. International Federation of Library Associations and Institutions. https://www.ifla.org/wpcontent/uploads/2019/05/assets/hq/publications/professional-report/84.pdf

Sádaba, I. y Rendueles, C. (2016). Metodologías de análisis del espacio audiovisual online: Entre la innovación y la ansiedad de la novedad. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 35(2016), 105-124. https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17170

Salazar, A. (2022). Arte, emoción y cognición corporeizada: creando experiencias perceptivas a través de prácticas artísticas docentes. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 15(2022), 112-130. https://doi.org/10.5281/zenodo.5979946

Salta, G. (2016). Las contiendas alrededor de la configuración y el ordenamiento en rda. Las discusiones y deliberaciones sobre los borradores publicados entre 2004 y 2008. Información, Cultura y Sociedad, 35(2016), 11-30. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1851-17402016000200002

Sánchez, B. y Figueroa, H. (2009). La documentación audiovisual. Anuario de Bibliotecología y Estudios de la Información, 1(9), 151-162. http://hdl.handle.net/10391/772

Senso, J., Magaña, P., Faber, P. y Vila, M. (2007). Metodología para la estructuración del conocimiento de una disciplina: el caso de PuertoTerm. El Profesional de la Información, 16(2007), 591-604. https://doi.org/10.3145/epi.2007.nov.06

Sierra, G. (2015). Producción audiovisual (fascículo 6). Principios básicos de lenguaje audiovisual. Conectar Igualdad. https://www.educ.ar/recursos/125445/principios-basicos-de-lenguajeaudiovisual

Smith, K. (2021). La transición a la siguiente generación de metadatos. Blog de la Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/webdocs/Inicio/Perfiles/Bibliotecarios/La-transicion-siguiente-generacion-metadatos.pdf

Tompkins, C. (2022). Suspenso en el noticiero: representación de la guerrilla en Canal 10, Córdoba,

Argentina, 1970-1977. Studies in Latin American Popular Culture, 40(2022), 98-126. https://www.

muse.jhu.edu/article/855393

Author Biographies

Eduardo Alejandro Hernández Alfonso, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciado en Comunicación Social. Maestro en Comunicación. Doctor en Ciencias Sociológicas

Luis Ernesto Paz Enrique, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciado en Ciencias de la Información. Maestro en Docencia para la Educación Media Superior. Doctor en Ciencias Sociológicas