THE CONTEMPORARY RISE OF URBAN MUSIC: clashes and cultural confluences in rap and funk

Main Article Content

Gabriel Gutierrez

Abstract

The objective of the article is to map the cultural influences that, throughout history, have been hybridized in contemporary Brazilian urban music. In order to understand the logics of negotiation and displacement that forged its complexity and heterogeneity, especially linked to rap and funk. The theoretical framework mobilized is that of Latin American cultural studies, communication and music research in Brazil, African studies and research on Brazilian hip hop. Methodologically, our analysis is based on this bibliographical survey and documentary research on all types of communication practices linked to rap and funk in Rio de Janeiro since the beginning of the 1990s. We also used semi-structured interviews with actors from the contemporary rap scene in Rio de Janeiro. Our findings suggest that, in fact, Brazilian urban music is an intercultural phenomenon that arises from the exchange between industrial media and the individual and collective creativity of groups that produce art in everyday life. Therefore, it contains musical elements of carioca funk (from miami bass, volt mix and tamborzão), electro-funk, cantigas de roda, axé music, pagode, so-called brega music, the vocal aesthetics of samba schools, afrocentric message rap, gangsta rap, trap, R&B and reggae. In addition to traces of Afro-Islamic orality, the culture of community dances in Rio de Janeiro, the culture of skateboarding, football and basketball, graffiti, the hip hop movement (break and graffiti), North American Hollywood cinema, the audiovisual aesthetics of MTV and social networks.


How to Cite
Gutierrez, G. (2024). THE CONTEMPORARY RISE OF URBAN MUSIC: clashes and cultural confluences in rap and funk . Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 23(46), 1–21. https://doi.org/10.22395/angr.v23n46a13

Article Details

References

Baldwin, D. L. (2004). Black empires, white desires. That’s the Joint: The Hip-Hop Studies Reader, edited by Murray Forman and Mark Anthony Neal, 159-176.

Bastos, M. T. (2008). Do sentido da mediação: às margens do pensamento de Jesús MartínBarbero. Revista Famecos, 15(35), 86-89.

Berger, C. (2001). A pesquisa em comunicação na América Latina. In Teorias da Comunicação (pp. 241-277). Vozes.

Bonnette, L. M. (2015). Pulse of the people: Political rap music and black politics. University of Pennsylvania Press.

Canclini, N. G. (1998). Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade (H. P. Cintrão & A. R. Lessa, Trads., 2ª ed.). Edusp.

Canclini, N. G. (2003). Noticias recientes sobre la hibridación. Revista transcultural de música, (7).

Canclini, N. G. (2010). Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Editora UFRJ.

Canevacci, M. (2009). Comunicação entre corpos e metrópoles. Signos do Consumo, 1(1), 8-20.

Cardoso Filho, J., & De Oliveira, L. X. (2013). Espaço de experiência e horizonte de expectativas como categorias metodológicas para o estudo das cenas musicais. Trans. Revista Transcultural de Música, (17), 1-21.

Fernandes, C. S., & Herschmann, M. (2018). Cidades musicais: comunicação, territorialidade e política. Editora Sulina.

Forman, M., & Neal, M. A. (Eds.). (2004). That’s The Joint!: The Hip-Hop Studies Reader. Routledge.

Gilroy, P. (2001). O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Editora 34.

Gutierrez, G. (2021). É o Rap RJ: A cultura da música e as práticas comunicacionais da cena de rap do Rio de Janeiro (tese de doutorado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Hall, S. (2003a). Que “negro” é esse na cultura negra? In L. Sovik (Org.), Da diáspora: Identidades e mediações culturais (pp. 335-349). Editora UFMG.

Hall, S. (2003b). Estudos Culturais: dois paradigmas. In L. Sovik (Org.), Da diáspora: Identidades e mediações culturais (pp. 131-159). Editora UFMG.

Hebdige, D. (2004). Rap and Hip-Hop. In M. Forman & M. A. Neal (Eds.), That’s The Joint!: The HipHop Studies Reader (pp. 223-232). Routledge.

Herschmann, M. (2000). O funk e o hip-hop invadem a cena. Editora UFRJ.

Lopes, A. C. (2011). Funk-se quem quiser no batidão negro da cidade carioca. Bom Texto/Faperj.

Lopes, M. I. V. (2014). Mediação e recepção. Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Matrizes, 8(1), 65-80.

Maffesoli, M. (2000). O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Forense Universitária.

Martín-Barbero, J. (1997). Dos meios às mediações. Editora UFRJ.

Mohaiemen, N. (2008). Fear of a Muslim planet: Hip-Hop’s hidden history. In P. D. Miller (Ed.), Sound unbound (pp. 313-336). The MIT Press.

Navarro, R. F. (1989). Pensar la comunicación desde la cultura. Signo y pensamiento, 8(14), 119-128.

Negus, K. (1999). Music genres and corporate cultures. Routledge.

Neiva, G. (2012). Desde Niterói: Hip Hop e zuação na experiência criativa do De Leve (dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Ortiz, R. (1994). A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. Editora Brasiliense.

Peterson, R. A., & Bennett, A. (Eds.). (2004). Introducing music scenes. In Music scenes: Local, translocal, and virtual (pp. 1-15). Vanderbilt University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv17vf74v

Platt, S. (2018). Nociones de género, música urbana y cultura popular: Cómo el fenómeno Bad Bunny está redefiniendo la masculinidad. Primer Coloquio sobre hombres y masculinidades. Recinto de Río Piedras.

Rincón, O. (2016). O popular na comunicação: culturas bastardas + cidadanias celebrities. Revista ECO-Pós, 19(3), 27-49.

Rose, T. (1994). Black noise: Rap music and black culture in contemporary America. Wesleyan University Press.

Sá, S. P. (2021). Música pop-periférica brasileira: videoclipes, performances e tretas na cultura digital. Editora Appris.

Soares, T. (2015). Percursos para estudos sobre música pop. In J. Janotti Jr. (Ed.), Cultura pop (pp. 19-33). EDUFBA.

Xavier, L. (2016). A cena musical da Black Rio: mediações e políticas de estilo nos bailes soul dos subúrbios cariocas dos anos 1970 (tese de doutorado). Universidade Federal Fluminense

Author Biography

Gabriel Gutierrez, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Pesquisador de pós-doutorado em Comunicação Social (PPGCOM ECO/UFRJ) pela FAPERJ (Rio de Janeiro, Brasil). Brasileiro, é doutor em Comunicação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) e pesquisador associado do NEPCOM-ECO/UFRJ e do CAC/UERJ. E-mail: gabriel.mendes34@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3575-9634