The media convergence of social networks and digital platforms: a case study of two Afro Boricua youth culture genres
Main Article Content
Abstract
The purpose of this paper is to analyze the media convergence of social networks and digital platforms in terms of the Afro Boricua genres of Bomba and plena through a sample of digital pages, followers, and cultural managers created. This study prioritizes youth sectors’ presential and digital participation based on two objectives: first, to expose elements of the political economy of music from an on-site and virtual cultural youth culture consumption generating fandoms and post-fandoms, and second, to know the scope of participatory culture through the observation of the selected digital content. The production of digital content has led to the creation of virtual learning scenarios where an identity and representation are conceptualized, as part of the emerging customs and traditions in the Bomba and plena. The creation of digital content has an impact on the development of fandoms and post fandoms. These activities of Bomba and plena genres have been exempted from mass marketing in the media, while they have developed a place in cyberspace and independent spaces for the creation and mobilization of activities. Finally, the paper warns that the emerging presence of cultural activities in simultaneous formats -on-site, virtual, and streaming- has facilitated a positioning of both musical genres that cohabit amid resistance and trends (mainstream).
Article Details
References
Abadía-Rexach, B. I. (2019). Centro y periferia: las identidades en el nuevo movimiento de la bomba puertorriqueña. 31(2), 40-57. https://www.proquest.com/scholarly-journals/centro-yperiferia-las-identidades-en-el-nuevo/docview/2288664862/se-2
Association for Media Literacy. (2024). About the Association for Media Literacy (aml). In: Toronto, Ontario [Web Page]. Association for Media Literacy. https://aml.ca/about/
Attali, J. (1995). Ruidos: ensayo sobre la economía política de la música. (1. ed. en español). Siglo Veintiuno Ed. [u.a.].
Bartl, M., Kannan, V. K., & Stockinger, H. (2016). A review and analysis of literature on netnography research. International Journal of Technology Marketing, 11(2), 165-196. https://doi.org/10.1504/IJTMKT.2016.075687
Delgado-Coellar, A. E. (2023). Cultura digital y Netnografía. En: Etonografía Digital: Un modelo de investigación en contextos virtuales (pp. 15-32). https://sarrauteducacion.com/wp-content/uploads/2023/11/Libro-Etnografia-Digital.pdf
Díaz G. Viana, L. (2022). Folklore, etnografía y antropología: la gestión del patrimonio inmaterial y sus implicaciones éticas. DC. https://digital.csic.es/handle/10261/305844
European Grouping of Societies of Authors and Composers (gesac). (2021). Rebuilding Europe: The cultural and creative economy before and after the Covid-19 crisis (p. 27). European Grouping of Societies of Authors and Composers (gesac). https://www.rebuilding-europe.eu/_files/ugd/4b2ba2_1ca8a0803d8b4ced9d2b683db60c18ae.pdf
García Canclini, N. (1999). Un consumo cultural: una propuesta teórica. En El consumo cultural en América Latina: Construcción teórica y líneas de investigación (pp. 26-49).
Giménez, P., y Caciabue, M. (21 de abril de 2021): Pospandemia y nueva fase del capitalismo. En: Nodal. Buenos Aires. htps://www.nodal.am/2021/04/pospandemia-y-nueva-fase-delcapitalismo-por-matias-caciabue-y-paula-gimenez/
Gómez-Vargas, H. (2015). Hacer vida en las pantallas: de fans en tiempos del cine después del cine. Post-cine, post-subculturas, post-fandoms. Versión. Estudios de Comunicación y Política, (36), https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/612
Guerrero, A. L., & Milstein, D. (2020). Introducción al dossier Etnografía y educación: Estudios colaborativos con niños, niñas y jóvenes. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.idee
Horkheimer, M., & Adorno, T. (1988). La industria cultural. Iluminismo como mistificación de masas. En Dialéctica del iluminismo. http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/adorno_horkheimer.pdf
Jenkins, H. (2010). Fandom, Participatory Culture, and Web 2.0—A Syllabus. Pop Junctions. http://henryjenkins.org/blog/2010/01/fandom_participatory_culture_a.html
Jenkins, H. (2018). Convergence Culture, Revisited. Etkilesim. 10-19. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/710591
Kozinets, R. V. (2015). Netnography: Redefined. (2a edition). Sage. Martín Martínez, S. G., & Castiblanco Carrasco, R. A. (2024). Interacciones en las redes sociales virtuales: una revisión sistemática de la literatura. Revista Fuentes, 26 (1), 1-12. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.22046
Martínez-Sánchez, M. E., Bustos Díaz, J., & Nicolás-Sans, R. (2022). Las plataformas de streaming musical y su influencia en redes sociales: estudio comparativo Spotify y Amazon Music en España. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, (36), 227-242. https://doi.org/10.31921/doxacom.n36a1701
Miembros del Colectivo de Estudios Musicales de Puerto Rico. (2025). Introduction: The embodied soundscape of popular music studies in Puerto Rico. En Viera-Vargas, H. R., Ruiz-Caraballo, N., Montes-Pizarro, E. L., Bofill-Calero, J. O., & Allende-Goitía, N. (2024). Made in Puerto Rico: Studies in Popular Music (1.ª ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003245698
Música Maestro Radio. (Director). (2024). Música Maestro Radio. En Repetición. https://www.musicamaestroradio.com/
NotiCel. (2020). Industria del espectáculo reporta sobre $150 millones en pérdidas. https://www.noticel.com/economia/20200910/industria-del-espectaculo-reporta-sobre-150-millones-enperdidas/
Ortiz Rendón, P. A., & Sánchez Torres, W. C. (2015). La Netnografía como fuente de inspiración estratégica para el turismo. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, XII(21), 61-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409643604007
Lupien, P., Rincón, A., Lalama, A., Machaca, S. (2024). Resistencia: indigenous movements, social media, and mobilization in Latin America. Latin American Research Review, 59(4), 803-822. Doi: 10.1017/lar.2024.4
Quezada-Tello, L.-L., Hernando-Gómez, Á., & Vázquez-Aguado, O. (2022). Narrativas transmedia aplicada por estudiantes de comunicación en la difusión del patrimonio cultural. Visual Review. International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, 9(2), 245-265. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3028
Reguillo, R. (2018, enero 16). Cuatro estrategias para un reclamo viral. Revista Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/reguillo/
Rivera, P. L., & Vélez Peña, J. J. (2019). Bomba y plena, música afropuertorriqueña y rebeldía social y estética. Fiar, 12(2), 74-89. https://interamerica.de/wp-content/uploads/2019/11/riveravelez.pdf
Scolari, C. A. (2021). Adiós sociedad líquida. Bienvenida sociedad gaseosa. Hipermediaciones. https://hipermediaciones.com/2021/08/13/adios-sociedad-liquida-bienvenida-sociedad-gaseosa/
Scolari, C. A. (2022). La guerra de las plataformas. Nuevos cuadernos Anagrama. http://www.anagramaed.es/libro/nuevos-cuadernos-anagrama/la-guerra-de-las-plataformas/9788433916686/NCA_53
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra.Staropoli, L., Acevedo, V. J., Ávido, D. N., & Vitores, M. (2023). Reflexiones en la práctica de la arqueología digital: la construcción y comunicación del patrimonio cultural virtual. Virtual Archaeology Review, 14(29), 118-135. https://doi.org/10.4995/var.2023.19292
Unesco (2021). Las industrias culturales y creativas frente a la Covid-19: panorama del impacto económico.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco).
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377863_spa
Van Dijck, J. (2016). Cultura de la conectividad. Siglo xxI Inter. https://catedradatos.com.ar/media/La-cultura-de-la-conectividad_-Jose-Van-Dijck.pdf
Van Dijck, J., Poell, T., & Waal, M. de. (2018). The platform society. Oxford University Press.
Vargas, B. E. (2024). Activismos digitales. Nuevas formas de lucha mediadas por plataformas en la era del capitalismo de la vigilancia. tsn. Revista de Estudios Internacionales, (16), 14-30. https://doi.org/10.24310/tsn.16.2024.20194