Estimate of the satisfaction attribute in user tests from facial expression analysis

Darly Mildred Delgado | Bio
Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca
Diego Fernando Girón Timaná | Bio
Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca
Gabriel Elías Chanchí | Bio
Universidad de Cartagena
Katerine Márceles Villalba | Bio
Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca

Abstract

Usability has become a fundamental aspect of the development of a software product for being a primordial feature of quality. This concept is linked to the use nature of software and can be evaluated through a
usability test. This testing is made quantitatively through measurement for two of the features (efficacy and efficiency) that define it. The satisfaction as a third associated feature is of a qualitative kind which estimation is subjective given that it depends on the absence of discomfort by the test user during its interaction with the product. This article is the result of a research that proposes an approach for the estimation of the satisfaction in user tests involving facial expression analysis. This idea is supported in the development of a software system for the emotional monitoring of a user during a test.

References

  1. [1] J. Gonzáles, Jugabilidad y Videojuegos: Análisis y Diseño de la Experiencia del Jugador en Sistemas Interactivos de Ocio Electrónico, Beau Bassin, Mauricio: Editorial Académica Española, 2011.
  2. [2] H. Alarcón, A. Hurtado, C. Pardo, C. Collazos y F. Pino, “Integración de técnicas de usabilidad y accesibilidad en el proceso de desarrollo de software de las mipymes”, Avances en Sistemas e Informática, vol. 4, n.º 3, pp. 149-156, 2007.
  3. [3] Aenor, Requisitos ergonómicos para trabajos de oficina con pantallas de visualización de datos, UNE-EN ISO 9241-11, 1998.
  4. [4] J. Enríquez y S. Casas, “Usabilidad en Aplicaciones Móviles”, Revista Informe Científico Técnico UNPA, vol. 5, n.º 2, pp. 25-47, 2013.
  5. [5] G. Chanchí, M. Sánchez, A. Duque y W. Campo, “Propuesta de una herramienta para el análisis del estrés mental en pruebas de usabilidad”, presentado en IV Jornadas de Interacción Humano Computador, Popayán, 2018.
  6. [6] G. Chanchí, C. Muñoz y M. Camacho, “Experimentos de Usabilidad en IUnimayor”, Revista Almenara, ed. n.°14, pp. 4-7, 2015.
  7. [7] N. Botta, “Usabilidad en sitios web accesibles,” Chacabuco: Universidad Abierta Interame-ricana, 2014.
  8. [8] Real Academia Española, "Emociones," [En línea]. Disponible en https://dle.rae.es/emoci%C3%B3n?m=form
  9. [9] D. Papalia, S. Wendkos y R. Duskin, Psicología del desarrollo, 11 ed. Ciudad de México: Mc Graw Hill, 2009.
  10. [10] A. Peinador, “Smartphone como soporte para interacción afectiva: expresión afectiva,”, [En línea]. Disponible en https://repositorio.uam.es/handle/10486/677160
  11. [11] A. Fujita y R. Revetría, New Trends in Software Methodologies, Tools and Techniques, Amsterdam: IOS Press, 2012.
  12. [12] A. Fernández y M. M. C. Dufey, “Expresión y reconocimiento de emociones: un punto de encuentro entre evolución, psicofisiología y neurociencias”, Revista Chilena de Neuropsi-cología, vol. 2, n.° 1, pp. 8-20, 2007.
  13. [13] A. Ardil, “El lenguaje no verbal. Claves culturales para la competencia comunicativa e intercultura,” Tesis de Master, Universidad de Oviedo, Oviedo, 2016.
  14. [14] J. Díaz y E. Flores, “La estructura de la emoción Humana: un modelo cromático del Sistema afectivo”, Revista Salud Mental, vol. 24, n.º 4, pp. 20-35, 2001.
  15. [15] E. Marin, “Detección de emociones del usuario,”Trabajo de grado, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso,Valparaíso, 2014.
  16. [16] P. Rodríguez, “Método automatizado para la evaluación de la usabilidad en sistemas e-learning usando monitoreo de actividad cerebral,” Tesis de doctorado, Universidad Nacional, Medellín, 2015.
How to Cite
Delgado, D. M., Girón Timaná, D. F., Chanchí, G. E., & Márceles Villalba, K. (2019). Estimate of the satisfaction attribute in user tests from facial expression analysis. Revista Ingenierías Universidad De Medellín, 19(36), 13-28. https://doi.org/10.22395/rium.v19n36a1

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in