Education and Poverty: a Look to Educational Processes in Exclusion and Social Inequality Environments. Chocó, Colombia. 2010-2019
Copyright (c) 2020 Ciencias Sociales y Educación
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: July 1, 2020
-
Published: July 1, 2020
Abstract
The relation between education and poverty is a sum of complexities and involves multiple actors, practices, and discourses of different natures and grades of incidence. That is why the articulation and analysis of theses singularities of the social contexts are essential in the framework of the management of any educational-social project both for the success in the process as for the treatment and decreasing of poverty, exclusion, and social inequality. For this, this article has as its main goal examining the relationship between education and poverty in some studies and researches published during the last decade, directed towards the analysis of educational processes in the Chocó region through a bibliographical and documentary revision. The analysis of the sources allowed the researchers to establish that the education centered on the social context (ethno-education) is fundamental for the treatment of poverty, which incidence is determined by variables and singularities of the context itself that must be analyzed and incorporated in public policy, appropriation of territory dynamics and the entailment of the Chocoan population and their particularities in the educational system dynamics.
References
(eds.), Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe (pp. 113-154). Unesco/Iesalc.
Arango, A. (2008). Espacios de okeducación musical en Quibdó (Chocó-Colombia). Revista Colombiana de Antropología, 44(1), 157-189. http://www.redalyc.org/pdf/1050/105012924006.pdf
Banco Mundial. (2018). Datos Colombia. https://datos.bancomundial.org/pais/colombia
Banco Mundial. (2019). Índice de Gini. https://datos.bancomundial.org/indicador/SI.POV.GINI?view=map
Bazdresch, M. (2001). Pobreza, Desigualdad Social y Ciudadanía. Los Límites de Las Políticas Sociales. http://feae.eu/wp-content/uploads/2017/09/CLACSO-POBREZA-Y-EDUCACIÓN.pdf
Blanco, R., y Cusato, S. (2003). Desigualdades educativas en América Latina: todos somos responsables. http://www.red-ler.org/desigualdades_educativas_america_latina.pdf
Botero, C. (2010). El Chocó biogeográfico un tesoro de la naturaleza. Gestiópolis. http://www.gestiopolis.com/choco-biogeografico-tesoro-naturaleza/#autores
Cafam, Diócesis de Quibdó, Fucla y Oimusaid. (2013). Guía pedagógica con enfoque etno educativo para la atención integral de la primera infancia en el choco.
Callen, T. (2008). ¿Qué es el producto interno bruto? Finanzas & Desarrollo, 45(4), 48-49. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2008/12/pdf/basics.pdf
Cámara de Comercio del Chocó. (2015). Una mirada a la dinámica económica del chocó durante el año 2015 desde la cámara de comercio. https://camarachoco.org.co/sites/default/files/adjuntos/estudio_economico_ccch-2015.pdf
Castillo, E. (2016). Etnoeducación afropacífica y pedagogías de la dignificación. Revista Colombiana De Educación, 1(71), 343-360. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce343.360
DANE. (2006). Índice de precios al consumidor. https://www.dane.gov.co/files/faqs/faq_ipc.pdf
DANE. (2015). Chocó-Quibdó. Informe de coyuntura económica regional. de http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/icer_choco_2014.pdf
DANE. (2018). Censo poblacional Colombia 2018 ¿Cuántos somos? https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/censo-nacional-de-poblacion-y-vivenda-2018/
cuantos-somos
Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2017). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. https://acp.com.co/web2017/es/leyes/200-bases-plan-nacional-de-desarrollo-2014-2018-2/file
De Sousa, M. (2011). Educación para combatir la pobreza. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 12(2), 1-2. https://www.redalyc.org/pdf/410/41030368001.pdf
FND. (2018). Federación Nacional de Departamentos de Colombia. https://fnd.org.co/
Función Pública Colombia. (2019). Chocó: Ficha de caracterización departamental. https://www.funcionpublica.gov.co/documents/418537/1205912/2017-04-28_Choco_depto.pdf/4e6aaf24-b1d9-4a97-
8854-6ee103dfbd7a
Gobernación del Chocó. (2016). Plan de desarrollo departamental del Chocó 2016-2019. https://choco.micolombiadigital.gov.co/sites/choco/content/files/000023/1103_pdd20162019.pdf
McLaren, P. (2003). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Siglo XXI Editores S.A. https://www.uaeh.edu.mx/profesorado_honorario_visitante/peter_mclaren/presentaciones/LA%20VIDA%20EN%20LAS%20ESCUELAS.pdf
Mineducación. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación: La educación en Colombia. OECD. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
Moreno, E. (2017). Educación, conflicto y posconflicto en Colombia. Revista Diálogos de Saberes, (46), 125-142. https://doi.org/10.18041/0124-0021/dialogos.46.2017.2578
Mosquera, C. y Tique, J. (2014). Voces desde la escuela de Bojayá en medio del conflicto armado: construcción de su memoria colectiva. Revista de la Universidad de La Salle, (63), 117-134. https://
ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2014/iss63/8/
Naciones Unidas. (2019). Panorama Social de América Latina. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44969/5/S1901133_es.pdf
Organización Internacional para las Migraciones, OIM. (2015). Una paz estable, duradera y sensible a niños, niñas adolescentes y jóvenes (1.a ed.). Organización Internacional para las Migraciones (OIM).
Rodríguez, A. y Gaviria, M. (2013). Las comunidades indígenas y afrocolombianas del Chocó promueven su seguridad alimentaria y nutricional. (Informe). Fondo Español para el logro de los objetivos del milenio (F-ODM). https://www.unicef.org/evaldatabase/files/Colombia_2013-004_INFORME_FINAL_EVALUACION_PC_CHOCO.pdf
Schmelkes, S. (1995). Hacia una mejor calidad de nuestras escuelas. Secretaría de Educación Pública – SEP.
Tobón, C. G. (2014). Reflexiones sobre lengua, etnia y educación. Siglo del Hombre.
Zemelman, H. (2008). La formación de docentes como sujetos protagónicos en los procesos educativos. Sociologando. http://sociologandoudea.blogspot.com/2015/06/la-formacion-de-docentes-comosujetos.html
Zemelman, H. (2015). Pensamiento y construcción de conocimiento histórico, una exigencia para el hacer futuro. El Ágora USB, 15(2), 343-362. https://doi.org/10.21500/16578031.1618