Design and Application of Metacognitive Strategies for Improving Reading Comprehension in High School Students

Eliana María Castrillón Rivera | Bio
Institución Educativa Nicanor Restrepo Santamaría, Medellín, Colombia
Solbey Morillo Puente | Bio
Universidad de Medellín, Colombia
Luz Adriana Restrepo Calderón | Bio
Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia

Abstract

This article presents some findings obtained in the application of a metacognitive intervention strategy as a didactic strategy with students from the 10th grade in an official institution in the city of Medellin, Colombia. Its objective was determining if the reading comprehension improves with the implementation of such metacognitive strategies. The research was performed under a quantitative approach. Quasi-experimental design with pretest, protest, and control groups were also used. The measurements were made with a self-made poll of two groups of students composed of eighteen questions extracted from the Saber tests, which have three reading dimensions: literal, inferential, and critical. The results showed an improvement in the scores for the three reading levels. Nonetheless, this improvement was not statistically significant for the inferential level, as it was for literal and critical reading comprehension levels obtained by the experimental group intervened with the strategic didactic. These results prove that the meta-cognitive strategies favor the improvement in the reading comprehension, given that they allow the student to become autonomous, to autoregulate her/his comprehension process, to pose a reading purpose without the teacher having to give one, to take into account its previous knowledge, to establish strategies for the comprehension, and achieving an evaluation of its cognitive process.

References

Arango, L., Aristizábal, N., Cardona, A., Herrera, S. y Ramírez, O. (2015). Estrategias metacognitivas para potenciar la comprensión lectora en estudiantes de básica primaria [tesis de maestría,
Universidad Autónoma de Manizales, Colombia]. Repositorio Universidad Autónoma de Manizales. http://repositorio.autonoma.edu.co/jspui/handle/11182/241

Arias Gundín, O., Fidalgo, R. y Robledo, P. (2012). Metacognición y comprensión lectora: conocimiento y uso de estrategias. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),
195-201. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832339019

Baker, L. (1994). Metacognición. Lectura y educación científica. En C. Minnick Santa y D. Alvermann, (comps.). Una didáctica de las ciencias. Procesos y aplicaciones (pp. 21-44). Aique didáctica.

Berrocal, M. y Ramírez, F. (2019). Estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Revista Innova Educación, 1(4), 522-545. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.04.008

Cerchiaro, E., Paba, C. y Sánchez, L. (2011). Metacognición y comprensión lectora: una relación posible e intencional. Duazary, 8(1), 99-111. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/duazary/
article/view/258

Cerda Etchepare, G., Salazar Provoste, O. Cerda-Oñate, K. y Riffo, B. (2019). Comprensión lectora, estilos atribucionales, estrategias cognitivas y de autorregulación e inteligencia lógica: Predictores
del rendimiento académico general y en lenguaje de estudiantes de establecimientos educativos de alta vulnerabilidad social. Onomázein. Revista de lingüística, filología y traducción, (45), 31-57.
http://onomazein.letras.uc.cl/04_NumeroDescarga/n45/Descarga45_1.html

Dirección Administrativa Nacional de Estadística, DANE. (2017). Educación formal en Antioquia 2017. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_17.pdf

Franco Montenegro, M., Cárdenas Rodríguez, R. y Santrich Sánchez, E. (2016). Factores asociados a la comprensión lectora en estudiantes de noveno grado de Barranquilla. Psicogente, 19(36), 296-310. https://doi.org/10.17081/psico.19.36.1299

Hernández Gómez, J. y Sanabria Marín, K. (2018). Estrategias Metacognitivas: Engranaje de la comprensión lectora. La Tercera Orilla, (21), 51-66. https://doi.org/10.29375/21457190.3475

Jaramillo, S. y Osses, S. (2012). Validación de un instrumento sobre metacognición para estudiantes de segundo ciclo de educación general básica. Estudios Pedagógicos, 38(2), 117-131. http://dx.doi.
org/10.4067/S0718-07052012000200008

Malte Arévalo, E. (2018). El taller de lectura como estrategia para mejorar la comprensión lectora [tesis de maestría, Universidad Externado de Colombia]. Dspace Universidad Externado de Colombia.
https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1147

Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Aique Grupo Editor S. A.

Mateos, M., y Alonso, J. (1985). Comprensión lectora: modelos, entrenamiento y evaluación. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 31(32), 5-19. https://doi.org/
10.1080/02103702.1985.10822082

Mato Vázquez D., Espiñeira, E. y López Chao, V. (2017). Impacto del uso de estrategias metacognitivas en la enseñanza de las matemáticas. Perfiles Educativos, 39(158), 91-111. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58759

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Estándares básicos de competencias del lenguaje. Formar en lenguaje: apertura de caminos para la interlocución. Consultado el 4 de enero de 2020.
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf1.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (s.f.). Los niveles de lectura. Consultado el 4 de enero de 2020. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/leeresmicuento/2%20
Guias%20niveles%20de%20lectura.pdf

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (1998). Lineamientos curriculares. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_6.pdf

Muñoz-Muñoz, Á. E. y Ocaña de Castro, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 223-244. https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Ossa Cornejo, C., Castro Rubilar, F., Castañeda Díaz, M. y Castro Rubilar, J. (2016). Metacognición institucional para un aprendizaje organizacional participativo: Herramienta innovadora de gestión
escolar. Revista Gestión de la Educación, 6(1), 11-21. https://doi.org/10.15517/rge.v1i1.22718

Pedrosa, I., Suárez-Álvarez J. y García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Revista
Acción Psicológica, 10(2), 3-18. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11820

Pérez Hernández, S. (2015). Estrategias cognitivas y metacognitivas para la comprensión lectora [tesis de maestría, Universidad Distrital Francisco José De Caldas, Colombia]. Repositorio Institucional.
http://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/3951

Peronard, M. (2002). Conocimiento de estrategias de lectura y metacomprensión. Onomázein. (7), 95-115. http://onomazein.letras.uc.cl/Articulos/7/6_Peronard.pdf

Puente, A., Mendoza, M., Calderón, J. y Zúñiga, C. (2019). Estrategias metacognitivas lectoras para construir el significado y la representación de los textos escritos. Ocnos, Revista de estudios sobre
lectura, 18(1), 21-30. https://doi.org/10.18239/ocnos_2019.18.1.1781

Ramírez Peña, P. (2014). El déficit en comprensión lectora a la luz del modelo funcional de Luria: una propuesta de intervención neuropsicológica. Paideia, (54), 57-73. https://www.researchgate.net/
publication/281036376_El_deficit_en_comprension_lectora_a_la_luz_del_Modelo_Funcional_de_Luria_un_propuesta_de_intervencion_neuropsicologica

Ramírez Peña, P., Rossel Ramírez, K. y Nazar Carter, G. (2015). Comprensión lectora y metacognición: análisis de las actividades de lectura en dos textos de estudio de la asignatura de Lenguaje y comunicación de séptimo de año básico. Estudios Pedagógicos, 41(2), 213-231. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200013

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Grao.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación. 59, 43-61. https://doi.org/10.35362/rie590456

Universidad Estatal a Distancia, UNED. (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? UNED. https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

Vargas, R. y Molano, L. (2017). Enseñanza de la comprensión lectora, referentes conceptuales y teóricos. Pensamiento y acción, (22), 131-144. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7403

Villalonga Penna, M. (2014). Comprensión lectora en niños de escolaridad primaria de San Miguel de Tucumán que viven en contextos de pobreza. Población y Sociedad: Revista de Estudios Sociales,
21(1), 156-158. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/pys/article/view/2929/2835

Vygotski, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.

Yana, M., Arocutipa, A., Alanoca, R., Adco H. y Yana, N. (2019). Estrategias cognitivas y la comprensión lectora en los estudiantes de nivel básica y superior. Revista Innova Educación, 1(2), 211-217.
https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.02.007
How to Cite
Castrillón Rivera, E. M., Morillo Puente, S., & Restrepo Calderón, L. A. (2020). Design and Application of Metacognitive Strategies for Improving Reading Comprehension in High School Students. Ciencias Sociales Y Educación, 9(17), 203-231. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a10

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in