Audiences and Community Media Studies: Notes for a Necessary Reencounter
Main Article Content
Abstract
Among the most important findings, there is a set of data that makes it possible to problematize the notion of convergent consumption, since it is possible to recognize forms of audiovisual consumption that articulate analog and digital media, in which long-term links are articulated with certain media, with strong affective and custom components with new types of consumption. Both the research process and its results enabled recognition that strengthened the media in question, but also updated a relationship between research and community
media in which academic knowledge, concerns generated in practice and theoretical methodological approaches were articulated in the that there were learnings that exceeded the research results.
Article Details
References
Avila Huidrobo, R. y Kejval, L. (2017). Construyendo un mapa de la comunicación junto a las organizaciones populares. Una experiencia de investigación acción participativa. Redes. Revista de Extensión, 39-54.
Córdoba, M. L. y Morales, S. (2018). Conocer para contar. Sobre la experiencia de los estudios sobre Consumos y Audiencias Televisivas del Programa Polos Audiovisuales Tecnológicos. En A. García Vargas, A. Romero, y V. Ligarribay (eds), Sociología(s) y análisis de medios en escala local. Condiciones y situaciones de producción, circulación y reconocimiento en Jujuy y Salta. (pp 17-28). AveSol.
Defensoría del Público (s.f.). ¿En qué cambian a la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual los decretos del Poder Ejecutivo Nacional? Defensoría del Público. https://defensadelpublico.gob.ar/en-que-cambian-a-la-ley-de-servicios-de-comunicacion-audiovisual-los-decretos-del-poder-ejecutivo-nacional/
Doyle, M. (2017). El derecho a la comunicación de los pueblos originarios. Límites y posibilidades de las reivindicaciones indígenas en relación al sistema de medios de comunicación en Argentina (Tesis Doctoral) Facultad de Filosofía y Letras de la uba, Buenos Aires.
Doyle, M., Meirovich, V. y Morales, S. M. (2019). Informe del primer resultadode Relevamiento de Servicios de Comunicación Audiovisual Comunitarios, Alternativos, Populares, Cooperativos y de Pueblos Originarios. Riccap: Argentina.
Geertz, A. y Van Oeyen, V. (2002). La radio popular frente al nuevo siglo: estudio de vigencia e incidencia. Signo y pensamiento, 41(21), 122-123.
Giacomini, E., Lois, I. y Coelho, S. (2015). Aproximaciones a la situación de las radios cooperativas de la región amba. Perspectivas teórico-metodológicas para el análisis. Revista Idelcoop, (217), 30-41. https://www.idelcoop.org.ar/sites/www.idelcoop.org.ar/files/revista/articulos/pdf/revista-217-web-reflexionesydebates-02.pdf
Grillo, M. (2002). Lo local, hoy. Temas y problemas de la comunicación, 9(11), 9-22.
Grillo, M., Papalini, V. y Benítez Larghi, S. (2016). Introducción. En M. Grillo, V. Papalini, y S. Benítez Larghi, Estudios sobre consumos culturales en la Argentina (15-20). Clacso, Codesoc, Pisac.
Grillo, M., y Segura, S. (2016). Consumo y Recepción de Radio y Televisión. En M. Grillo, V. Papalini y S. Benítez (eds.), Estudios sobre consumos culturales en la Argentina Contemporánea (pp. 177- 208). Pisac.
Jacks, N. (2011). Análisis de recepción en América Latina: un recuento con perspectiva a futuro. Ciespal.
Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture.mit Press.Jenkins, H. (2010). Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Paidós.
Jensen, K. B., y Jankowski, N. W. (eds.) (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Bosch.
Kejval, L. (2017). Investigar desde la comunicación alternativa, popular y comunitaria. Avatares de la comunicación y la cultura, (13), 31-47. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/4871/4004
Kejval, L., y Ávila Huidobro, R. (2017). Los consumos de medios en los territorios, las audiencias de las radios populares y comunitarias. Un relevamiento desde el sur de la ciudad de Buenos Aires. Revista de Ciencias, arte y tecnología, 2, 215-242. https://doi.org/10.35428/cds.v0i2.22
Livingstone, S. (2002). Young people and new media: Childhood and the changing media environment.sage.
Livingstone, S. (ed.) (2005a). Audiences and Publics: When Cultural Engagement Matters for the Public Sphere. Intellect Press.
Livingstone, S. (2005b). Critical Debates in Internet Studies: Reflections on an Emerging Field. En J. Curran y M. Gurevitch, (eds.), Mass Media and Society (pp. 9-28).
Hodder Arnold.Livingstone, S. (2009). Children and the Internet: Great Expectations, Challenging Realities. Polity.
Lunt, P., y Livingstone, S. (1999). Rethinking focus groups in media and communications research. Journal of Communication, 46(2), 79-98. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1996.tb01475.x
Lunt, P. y Livingstone, S. (2010). La audiencia implícita en la formulación de políticas de comunicación: regulación de los medios de comunicación en interés de los ciudadanos y los consumidores. En V. Nightingale (ed), Handbook of Media Audiences (pp. 31- 49). Blackwell.
Lunt, P. y Livingstone, S. (2015). Is ‘mediatization’ the new paradigm for our field? A commentary on Deacon and Stanyer (2014, 2015) and Hepp, Hjarvard and Lundby (2015). Media, Culture and Society, 38(3), 462-470. https://doi.org/10.1177/0163443716631288
Magallanes, C., Ramos, D., Castells, S. y Parra, D. (2010). Un enfoque participativo de investigación para la comunicación comunitaria en México. Folios, (24), 141-162.
Martínez Luque, E. (2012). Movidito, movidito, juntitos todos juntitos. Apuntes sobre las estrategias expresivas de emisoras orientadas a sectores populares de la ciudad de Córdoba. Question, 1(35), 372-386.
Martínez Luque, S. (2013). Trayectorias radiofónicas: aportes para una historia de la radio de Córdoba (Argentina) 1988-2002. Revista Brasileira da História da Mídia, 3(1), 53-63. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/22529/CONICET_Digital_Nro.b8e20dad-2968-451d-a381-a5f8c5341b27_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Mata, M. C. (1997). Medios masivos: lo que nombra el consumo. Revista Estudios, (7-8), 215-222. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5391651.pdf
Mata, M. C. (2012). Desde la experiencia al saber. Sistematización de las experiencias de investigación en audiencias.aler.
Monje, D. (comp.) (2018). Consumos audiovisuales en la comunidad educativa de la unvm: caso Uniteve. Ed. unvm.
Monje, D., y Mercadal, S. (2018). Medios públicos: políticas, actores, estrategias. Eduvim.Monje, D., y Rivero, E. (2018). Televisión Cooperativa y Comunitaria. Diagnóstico, análisis y estrategias para el sector no lucrativo en el contexto convergente. Convergencia cooperativa.
Monje, D., Rivero, E., y Zanotti, J.M. (2018).Convergencia periférica. Losactores subalternos del mercado info-comunicacional, su importancia y la profundización de condiciones asimétricas. Revista Fibras tecnologías de la comunicación, 21, 60-71. http://papel.revistafibra.info/convergencia-periferica/
Riccap (2019). Informe sobre el relevamiento de Servicios de Comunicación Audiovisual Comunicatarios, Alternativos, Populares, Cooperativos y de Pueblos Originarios en Argentina. Riccap. https://bit.ly/2lHPnq8
Orozco, G. (2007). Comunicación social y cambio tecnológico: un escenario de múltiples desordenamientos. En D. De Moraes (coord.), Sociedad mediatizada (pp. 99-117). Gedisa.
Orozco, G., y Miller, T. (2017). La Televisión más allá de sí misma en América Latina. Comunicación y sociedad, (30), 107-127. https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6725
Orozco, G., y Franco, D. (2019) Las audiencias convergentes y su investigación: análisis de recepción transmedial de la serie El Equipo. Derecho a comunicar. Revista científica de la Asociación Mexicana de Derecho a la Información, (5), 46-63. https://www.academia.edu/33141576/LAS_AUDIENCIAS_CONVERGENTES_Y_SU_INVESTIGACI%C3%93N_AN%C3%81LISIS_DE_RECEPCI%C3%93N_TRANSMEDIAL_DE_LA_SERIE_EL_EQUIPO
Segura, M. S., Hidalgo, A. L., Kejval, L., Linares, A., Longo, V., Traversaro, N. y Vinelli, N. (2016, diciembre). Los medios comunitarios ante las nuevas políticas de comunicación. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/4173/3394
Segura, S., Longo, V., Traversaro, N., Linares, A., Vinelli, N. y Espada, A. (2018). Los públicos de medios comunitarios, populares y alternativos en América Latina. El caso argentino. Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 7(1), 5-45. https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/4245Villegas
Uribe, E. (2016). Los medios sin fines de Lucro entre la Ley Audiovisual y los decretos. Estrategias, desafíos y debates en el escenario 2009-2015 (M. S. Segura y C. Weckesser). Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 132, 423-426.