Woman´s Emotions as an Advertising Strategy of the Pharmaceutical Field at the Beginning of the 20th Century in Chile

  • Mario Millones Espinosa Universidad Alberto Hurtado
  • Nicolás Hernández Maluenda Universidad de Valparaíso
Keywords: medicalization, advertising, medicine, health, emotion

Abstract

This article aims to reflect on how emotions were part of the expansion of the pharmaceutical field in the early twentieth century in Chile. To introduce the consumption of medicines at home, different pharmacies and apothecaries advertised their remedies in magazines like Family. Two important events took place: first, the gradual use of emotions in drug advertisements and second, the constant use of women in this strategy. Through her, as a woman and mother, and the different moral obligations inscribed in such roles, that we believe that the medicalization of the family needed some emotional argument for the expansion of the pharmaceutical field.

  • References

    Abraham, J. (2010). Pharmaceuticalization of society in context: theoretical, empirical and health dimension. Sociology, 44(4), 603-624. https://doi.org/10.1177/0038038510369368

    Alliende, M. (1987). Un caso particular: historia de la farmoquímica del Pacífico S. A. (1834-1987). Edición de la Academia de Ciencias Farmacéuticas.

    Anderson, B. (1991). Imagined communities. Reflections on the origin and spread of nationalism. Verso.

    Bericat, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Paper, 62, 145-176.

    Biblioteca Nacional Digital de Chile. (s. f.). Novo doba. http://www.bibliotecanacionaldigital.cl/bnd/633/w3-article-158492.html

    Bourdieu, P. (1996). Cosas dichas. Gedisa Editorial.

    Carrasco, C., Borderías, C. y Torns, T. (2011). El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas. Cataratas.

    Chávez, M. (2018, septiembre). Chilenos compraron más de 1,8 millones de pastillas al día durante el primer trimestre. El Mercurio, Economía y Negocios. http://www.economiaynegocios.cl/noticias/noticias.asp?id=506175#

    Conrad, P. (2007). The medicalization of society. On the transformation of human condition into treatable disorders. The John Hopkins University Press.

    Correa, M. J. (2016). “Brulote disfrazado, no oblea medicinal”. El avance de los específicos en el Chile urbano del Centenario. En Y. Carvajal y M. J. Correa (eds.), Historia de los medicamentos. Apropiaciones e invenciones en Chile, Argentina y Perú (pp. 85-108). Ocholibros.

    Fainzang S. (2013). The Other Side of Medicalization: Self-Medicalization and Self-Medication. Culture, medicine and psychiatry, 37(3), 488-504. https://doi.org/10.1007/s11013-013-9330-2

    Foucault, M. (1996). La vida de los hombres infames. Altamira.

    Foucault, M. (2002). Defender la sociedad. FCE.

    Fox, N., y Ward, K. (2008). Pharma in bethroom…and the kitchen… The pharmaceuticalization of daily life. Sociology of Health and Illness, 30(6), 856-868. https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.2008.01114.x

    Fuster, N. (2013). El cuerpo como máquina. La medicalización de la fuerza de trabajo en Chile. Ceibo Ediciones.

    Fuster, N., y Moscoso-Flores, P. (2015). La hoja sanitaria. Archivo del policlínico obrero de la I. W. W. Chile 1924-1927. Ceibo Ediciones.

    García Huidobro, C., y Escobar, P. (2012). Una historia de las revistas chilenas. Universidad Diego Portales.

    Guzmán, E. (2003). Historia de una profesión. Colegio Químico Farmacéutico y Bioquímico de Chile A. G. 60 años 1942-2002. Editorial Trineo.

    Hochschild, A. (1997). The time bind. When work become home and home become work. A Holt Paperback.

    Hochschild, A. (1998). The second shift. Avon.

    Hochschild, A. (2008). La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Katz Editores.

    Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz Editores.

    Jiménez, J. F., Alioto, S., Parada, M., Villar, L., Carreño, I., Muñoz, R. y Carvajal, Y. (2016). Herbolarias originarias y farmacologías modernas: presencia, apropiaciones y devoluciones en el caso de Chile. En Y. Carvajal y M. J. Correa (eds.). Historia de los medicamentos. Apropiaciones e invenciones en Chile, Argentina y Perú (pp. 15-52). Ocholibros. https://www.academia.edu/39981059/Herbolarias_originarias_y_farmacolog%C3%ADas_modernas_presencias_apropiaciones_y_devoluciones_en_el_caso_de_chile

    Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en Educación y Política. Dolmen Ediciones. Memoria chilena. Biblioteca Nacional de Chile (s. f.). Entre el hogar y las letras. Familia (1910-1928) (1935-1940). Biblioteca Nacional Digital de Chile. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-3415.html#documentos

    Meyer, P. (1986). La revolución de los medicamentos. Mitos y realidades. Espasa.

    Millones, M. (2018). Vidas medicalizadas: desde la mirada médica a una vida analgésica. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpo, Emociones y Sociedad, 10(27), 10-20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6983992.pdf

    Montero, C. (2013). Cincuenta años de prensa de mujeres en Chile, 1900-1950. En A. Stuven y J. Fermandois (eds.), Historia de las mujeres en Chile (pp. 319-353). Taurus.

    Schwartz, R. (2011). La revolución industrial del hogar: tecnología doméstica y cambio social en el siglo XX. En C. Carrasco, C. Borderías y T. Torns (eds.), El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas (97-121). Cataratas.

    Orellana, T. (2016). Estereotipos femeninos de salud y belleza en Chile a través del género magazine: Revista Familia (1910-1928). En C. Arayay, C. Leyton, M. López, C. Palacios y M. Sánchez (eds.), República de la salud. Fundación y ruinas de un país sanitario. Chile siglos XIX y XX (pp. 226-256). Ocholibros Editores.

    Ossandón, C. y Santa Cruz, E. (2005). El estallido de las formas. Chile en los albores de la cultura de masas. Lom.

    Puga, F., y Miranda, J. (1905). Farmacopea chilena. Imprenta Barcelona.

    Rose, N. (2012). Políticas de la vida: biomedicina, poder y subjetividad en el siglo XXI. Unipe, Editorial

    Universitaria.

    Sánchez, M. (2016). Instrucciones para la vida. Normas prácticas, morales y políticas en un almanaque farmacéutico chileno, 1920-1930. En. Y. Carvajal y M. J. Correa (eds.), Historia de los medicamentos. Apropiaciones e invenciones en Chile, Argentina y Perú (pp. 152-156). Ocholibros.

    Sibrian, N. (2016). De máquina a proyecto: el cuerpo en el nuevo espíritu del capitalismo. Reflexiones, 25(1), 143-155. https://doi.org/10.15517/RR.V95I1.27659

    Tobar, T. (2015). Distribución de farmacias por región. Situación a diciembre 2014. Ministerio de Salud, Gobierno de Chile. https://www.minsal.cl/sites/default/files/files/2015_01_%20 DISTRIBUCI%C3%93N%20FARMACIAS%20Situaci%C3%B3n%20Diciembre%202014%20TTA.

    PDF

  • Author Biographies

    Mario Millones Espinosa, Universidad Alberto Hurtado

    Doctor en Sociología, Universidad Alberto Hurtado, Santiago, Chile

    Nicolás Hernández Maluenda, Universidad de Valparaíso

    Sociólogo, Universidad de Valparaíso, Chile. Investigador asistente en SurAndes Consultores, Chile

Published
2020-03-30
How to Cite
Millones Espinosa, M., & Hernández Maluenda, N. (2020). Woman´s Emotions as an Advertising Strategy of the Pharmaceutical Field at the Beginning of the 20th Century in Chile. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 18(36), 77-94. https://doi.org/10.22395/angr.v18n36a5

Downloads

Download data is not yet available.
Section
Articles