Frames and Representations of Masculinity in the Media of Communication of Mexico

Andrés Alvarez Elizalde | Bio
Centro de Estudios Sociológicos de la FCPyS, UNAM

Abstract

The objective of this article is to explain how the media frame masculinities in Mexico. Therefore, it tries to answer how they are framed from gender, culture and power, what is broadcast in the news and in a soap opera, about men. Currently and during the pandemic, the consumption of information through social networks has increased in Mexico, so it is pertinent to know what is being disseminated and how, through images and narratives, the socialization of masculinity. Thus, with a qualitative methodology and with virtual ethnography tools, a typology of images and a coding of the narratives of El Universal Online, Aristegui Noticias and the program La Rosa de Guadalupe were carried out, which were published from March to December 2021, on the Facebook platform. With the use of concepts from feminist theory and sociology, the theoretical and empirical implications of the framework are analyzed and a description is made of the representations of masculinity in its relationship with femininity and sex-gender diversity, in the Mexican sociocultural context. The finding is the reproduction of a certain hegemonic hypermasculinity in the media, through the genre where different performances are organized; of the culture that generates symbolic processes of difference/indifferentiation; and of the power that is exercised over the same masculinities and other gender representations, through different forms of violence.

References

  1. Agamben, G. (2014). Qué es un dispositivo. Adriana Hidalgo Editorial.
  2. Aguayo, F. y Roca, L. (2005). Imágenes e investigación social. Instituto Mora.
  3. AN/GS (2020). Directiva de Notimex ataca periodistas y organiza campañas de desprestigio en redes sociales. https://aristeguinoticias.com/1205/mexico/directivas-de-notimex-atacan-periodistas-y- organizan-campanas-de-desprestigio-en-redes-sociales/.
  4. Bonavitta, P. y De Garay, J. (2011). De estereotipos, violencia y sexismo: la construcción de las mujeres en los medios mexicanos y argentinos. Anagramas, 9(18).
  5. Bourdieu, P. (1984). La délégation et le fétichisme politique. Actes de la recherche en sciences sociales,
  6. -53, 49-55.
  7. Bourdieu, P. (2003). Symbolic violence. En Célestin, R., DalMolin, E. y De Courtivron, I. (eds.), Beyond French Feminisms. Debates on Women, Culture and Politics in France 1980-2001 (pp. 23-26). Houndmills; Macmillan.
  8. Bourdieu, P. (2013). La dominación masculina. Anagrama.
  9. Bourdieu, P. y Loïc W. (2012). Una invitación a la sociología reflexiva. Siglo XXI Editores.
  10. Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Editorial Paidós.
  11. Butler, J. (2006). Deshacer el género. Editorial Paidós.
  12. Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Editorial Paidós.
  13. Butler, J. (2021). Excitable speech: A politics of the performative. Book.
  14. Calvo, E. y Aruguete, N. (2020). Fake news, trolls y otros encantos. Siglo XXI Editores.
  15. Connell, R. (2015a). Masculinidades. PUEG.
  16. Connell, R. (2015b). Masculinities: the field of knowledge. Configuring Masculinity in Theory and Literary Practice, 58, 39-51.
  17. De Lauretis, T. (1989). Technologies of gender: essays on theory. Macmillan.
  18. De Lauretis, T. (2000). Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo. Horas y horas.
  19. De Miguel, A. (2015). Neoliberalismo sexual. Cátedra.
  20. Días, G. (2020). Hubo 652 ciberataques contra mujeres durante la pandemia por covid-19 en México. Revista Proceso. https://www.proceso.com.mx/nacional/2021/11/17/hubo-652-ciberataques-contra-mujeres-durante-la-pandemia-por-covid-19-en-mexico-275974.html
  21. Echeverría, M. y Reyna B.R. (2017). El sesgo oficialista como fidelidad de encuadres. La cobertura televisiva de la reforma energética de 2013 en México. Revista Mexicana de Ciencias Política y Sociales, (231), 229-254.
  22. Entman, R. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
  23. Entman, R. (2015). Mass Media, Representations in. En J. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 738-742). Elsevier.
  24. Federación Internacional de Periodistas (IFP). (2021). IFJ Killed Journalists Annual List. https://www.ifj.org/es/centro-de-medios/noticias/detalle/category/press-releases/article/45-periodistas-y-trabajadores-de-los-medios-de-comunicacion-murieron-en-incidentes-relacionados-con.html
  25. Fraser, N. (1997). Iustitia Interrupta: Reflexiones críticas desde la posición “postsocialista”. Siglo del Hombre Editores; Universidad de los Andes.
  26. Gitlin, T. (1980). The Whole World is Watching: Mass Media in the Making and Unmaking of the New Left.
  27. University of California.
  28. Goffman, E. (1977). The Arrangement between the Sexes. Theory and Society, 4(3), 301-331.
  29. Goffman, E. (1986). Frame analysis: an essay on the organization of experience. Northeastern University
  30. Press.
  31. Goffman, E. (1987). Gender advertisements. Harper Torchbooks.
  32. Goffman, E. (2017). The Presentation of Self. En D. Brissett y Edgley, C. (eds.), Life as Theater: A Dramaturgical Sourcebook (pp. 129-140). Transaction Publishers.
  33. Guerrero, M. (2019). ¿Cómo se informa hoy en México? Universidad Iberoamericana.
  34. Herrera, C. (2019). El amor que nos arrodilla. Blog Amor en construcción. https://www.cuerpomente.com/blogs/coral-herrera/la-religion-del-amor-romantico_4917
  35. Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Editorial UOC.
  36. Hootsuite/We Are Social. (2021). Digital 2021 México. https://datareportal.com/reports/digital- 2021-mexico.
  37. Inegi. (2020). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares.
  38. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/647466/ENDUTIH_2020_co.pdf
  39. Joseph, I. (1999). Erving Goffman y la microsociología. Gedisa.
  40. López-Sáez, M. Á. (2017). Heteronormatividad. En L. Platero, M. Rosón y E. Ortega (eds.),
  41. Barbarismos queer y otras esdrújulas (pp. 228-238). Bellaterra.
  42. López-Sáez, M. Á., García, D. y Montero, I. (2019). El sexismo como constructo en psicología: una revisión de teorías e instrumentos. Quaderns de Psicologia, 21(3). https://doi.org/10.5565/ rev/qpsicologia.1523
  43. López-Sáez, M. Á. y García-Dauder, D. (2020). Los test de masculinidad/feminidad como tecnologías psicológicas de control de género. Athenea Digital, 20(2). https://doi.org/10.5565/ rev/athenea.2521
  44. Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Melusina.
  45. Meccia, E. (2007). Crónicas de un mundo pequeño: Análisis de entrevistas aplicando el método de la teoría fundamentada. En S. Masseroni (comp.), Interpretando la experiencia. Estudios cualitativos en ciencias sociales (pp. 97-152). Mnemosyne.
  46. Monsiváis, C. (2013). Misógino feminista. Debate Feminista; Oceano.
  47. Mónaco, P. (2020). Ya nadie publica eso. Artículo 19. https://articulo19.org/wp-content/uploads/2020/09/INFORME-A19-1_FINAL_v.pdf
  48. Pateman, C. (2010). Le contrat sexual. París: La Découverte/Institut Émilie du Châtelet.
  49. Sabsay, L. (2009). Las normas del deseo. Imaginario sexual y comunicación. Cátedra.
  50. Sabsay, L. (2011). The limits of democracy: transgender sex work and citizenship. Cultural Studies,
  51. (2), 213-229.
  52. Scheufele, D. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122.
  53. Sedgwick, E. (2002). A(queer) y ahora. En R. Mérida (ed.), Sexualidades transgresoras (pp. 29-54). Icaria.
  54. Shoemaker, P. y Reese S. (2014). Mediating the message in the 21st Century: A media Sociology Perspective.
  55. Routledge.
  56. Solnik, R. (2016). Los hombres me explican cosas. Capitán Swing Libros.
  57. Tuchman, G. (1975). TV News. The Control of Work and Construction of Reality. Politics, 10(2), 149-154.
  58. Tuchman, G. (1978). What´s News: A Study in the Construction of Reality. The Free Press.
  59. Turner, V. (1988). The anthropology of performance. PAJ.
  60. Turner, V. (2017). The ritual process: structure and anti-structure. Routledge.
  61. Viveros, M. (2015). Social Mobility, Whiteness, and Whitening in Colombia. Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 20(3), 496-512.
  62. Viveros, M. (2020). Los colores de la masculinidad. Experiencias de interseccionalidad en nuestra América. En S. Madrid, T. Valdés y R. Celedón (comp.), Masculinidades en América Latina. Veinte años de estudios y políticas para la igualdad de género (pp. 135-154). Crea Equidad y Ediciones Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
How to Cite
Alvarez Elizalde, A. (2022). Frames and Representations of Masculinity in the Media of Communication of Mexico. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(41), 1-24. https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a7

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in