Anime in Colombia: Exploration from Uses and Gratifications in the University Population of Cartagena de Indias
Copyright (c) 2023 Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Articles
- Submitted: February 10, 2022
-
Published: January 3, 2023
Abstract
Anime is a Japanese audiovisual product with great popularity and consumption around the world, including Colombia. This study presents an analysis, from the Uses and Gratifications perspective, of the relationship between anime and the university population of Cartagena de Indias (Colombia), both students and professors, in order to understand how they consume it. They sought to identify the main reasons why consumption began and why it is sustained, measuring in turn the satisfaction obtained and how it has influenced their daily lives. The methodology was quantitative with an exploratory and descriptive scope. A mixed survey was applied through SurveyMonkey between March and May 2019 and 350 valid responses were received. Among the main findings, it was found that more than half of the participants began watching anime because it is different, complex, and diverse from other cartoons, as well as because of the aesthetics and drawing style. The main need they satisfy when consuming it is entertainment, to which they give a very high degree of satisfaction, and followed by learning. Likewise, it has inspired them to introspect about their lives, understand life better and grow up as a person. Similarly, they are aware of the influence it has on them, as well as the stimulation they receive to consume other Japanese cultural products.
References
- Arciniegas, S. y Mora, S. (2010). Estudio del diseño del anime japonés como generador de prácticas placenteras [tesis de maestría, Universidad Sergio Arboleda]. https://en.calameo.com/ read/002357685a554cd00c8b1
- Arias, F., Robledo, N. y Cobos, T. (2020). Consumo de anime en la población universitaria de Cartagena. Luciérnaga, 12(23), 69-87. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1823
- Bassols, N. (2018). Evolving Iconization and Destination Building: The Example of Cartagena, Colombia. Tourism Planning y Development, 16(3), 334-352. https://doi.org/10.1080/21568316.2018.1501730
- Cervera, C. (2020). ¿Regresó el anime a Colombia? Las 2 Orillas. https://www.las2orillas.co/regreso- el-anime-a-colombia/
- Cobos, T. (2010). Animación japonesa y globalización: la latinización y la subcultura otaku en América Latina. Razón y Palabra, (72). http://www.razonypalabra.org.mx/N/N72/Varia_72/32_Cobos_72.pdf
- Cobos, T., Robledo, N., Arias, F. y Devoz, E. (2020). Doushite anime wo mimasu ka? Un análisis al consumo de animación japonesa en la población universitaria de Cartagena de Indias. ALAIC 2020 [ponencia]. Desafíos y paradojas de la comunicación en América Latina: las ciudadanías y el poder, Medellín, Colombia. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/8688/GT7.%20Estudios%20de%20Recepci%C3%B3n.pdf?sequence=9&isAllowed=y
- Cooper-Chen, A. (2012). Cartoon Planet: The Cross-Cultural Acceptance of Japanese Animation. Asian Journal of Communication, 22(1), 44-57. https://doi.org/10.1080/01292986.2011.622774
- D´Adamo, O., García, V. y Freidenberg, F. (2007). Medios de comunicación y opinión pública. Editorial McGraw Hill.
- El Tiempo. (2001). Muñecos malditos. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-715005
- El Universal. (2019). La música que anima al anime. https://www.eluniversal.com.mx/espectaculos/la-musica-que-anima-al-anime
- Galvis, A. (2016). Significados sociales, estilos de vida y prácticas de consumo relacionadas con el consumo de anime y manga de los jóvenes aficionados con acceso a medios online en Bogotá [tesis de pregrado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional Santo Tomás. https://pdfs.semanticscholar.org/fdf4/bec726a89d9efe3b4d14fc18769365aff5f7.pdf
- García, A. (2022). La industria cultural del anime: desarrollo, retos y perspectivas. Observatorio Iberoamericano de la Economía y la Sociedad del Japón, 13(37), 16-31. https://www.eumed.net/uploads/articulos/ff7a4f50ae9debe89b02d25982136c9a.pdf
- Gonçalves, J., Navio. C. y Moura, P. (2020). The Occidental Otaku: Portuguese Audience Motivations for Viewing Anime. Convergence, 27(1), 247-265.
- Greenberg, B. (1974). Gratifications of Television Viewing and Their Correlates for British Children. En Katz, E., Blumler, J. y Gurevitch, M. (eds.), The uses of mass communications: Current perspectives on gratifications research (pp. 71-92). Sage.
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw Hill Education.
- Horno, A. (2012). Controversia sobre el origen del anime. Una nueva perspectiva sobre el primer dibujo animado japonés. Con A de Animación, (2), 106-118. http://dx.doi.org/10.4995/ caa.2012.1055
- Igartua, J. y Humanes, M. (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Ediciones Síntesis.
- Fernández, C., Baptista, P. y Elkes, D. (1999). La televisión y el niño. Colofón S.A.
- Jáuregui, D. (2019). ¿Por qué el anime es tan popular en Colombia? Señal Colombia. Señal Colombia. https://www.senalcolombia.tv/cultura/anime-manga-otaku-japon-influencia
- Kam, T. (2013). The Common Sense That Makes the ‘Otaku’: Rules for Consuming Popular Culture in Contemporary Japan. Japan forum, 25(2), 151-173. http://dx.doi.org/10.1080/09555803.2012.743481
- López, L. (1986). Introducción a los medios de comunicación de masas. Universidad Santo Tomás.
- Lozano, J. (2007). Teoría e investigación de la comunicación de masas. Pearson Educación.
- Mosquera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones: una breve revisión. Realitas: revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34-38.
- Okeda, D. y Koike, A. (2011). Working Conditions of Animators: The Real Face of the Japanese Animation Industry. Creative Industries Journal, 3(3), 261-271. https://doi.org/10.1386/cij.3.3.261_1
- Páez, D. (2018). Nada seríamos sin las viejas series animadas de la televisión japonesa. Semana. https://www.semana.com/contenidos-editoriales/japon-el-mundo-al-derecho/articulo/nada-seriamos-sin-las-viejas-series-animadas-de-la-television-japonesa/58827
- Park, J. (2005). “Creating My Own Cultural and Spiritual Bubble”: Case of Cultural Consumption by Spiritual Seeker Anime Fans. Culture and Religion, 6(3), 393-413. https://doi.org/10.1080/01438300500460443
- Pichón, M. (2012). El anime y la apropiación de la cultura japonesa por parte del otaku barranquillero [tesis de pregrado, Universidad del Norte].
- Rincón, O. (2004). Animé, el renacimiento. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1529450
- Rueda, F. y Espinosa, A. (2010). Will The Poor of Today be The Poor of Tomorrow? The Determinants of Poverty and Vulnerability in Cartagena Colombia. Economía y Región, 4(1), 47-71. https://revistas.utb.edu.co/index.php/economiayregion/article/view/208
- Shock. (2019). Los mejores episodios de Cuentos de los Hermanos Grimm para pasar el guayabo. https://www.shock.co/cine-y-tv/los-mejores-episodios-de-cuentos-de-los-hermanos-grimm-para-pasar-el-guayabo-ie2636
- Valle, M. (2017). The Discursive Detachment of Race from Gentrification in Cartagena de Indias, Colombia. Ethnic and Racial Studies, 41(7), 1235-1254. https://doi.org/10.1080/01419870.2016.1274419
- Yamato, E. (2015). “Growing as a Person”: Experiences at Anime, Comics, and Games Fan Events in Malaysia. Journal of Youth Studies, 19(6), 743-759. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1098769
- Wright, C. (1960). Functional Analysis and Mass Communication. Public Opinion Quarterly, 24(4), 605-620. https://doi.org/10.1086/266976