School Radio in Times of Pandemic for the Promotion of Orality In Elementary School
Main Article Content
Abstract
The radio allows the intersection of the generating and receiving actors of communication, with the aim of producing messages that allow the reading of realities, of the historical context and cultural identity. This article aims to analyze orality as a social practice based on the creation of a radio program in primary school, which meets the needs of the context and the rescue of cultural identity. The approach employed in this research was qualitative, framed in action research, which allowed linking educational theory and practice. The study involved 19 third grade students from a public educational institution, who collectively built three radio programs, during the pandemic supported by digital technologies. The data collection instruments were the field diary, the orality evaluation scale, and the student perception rubric. The results show that the characteristics of interaction, pronunciation and vocabulary had the best performance levels during the construction of the radio programs, that the students value positively the interviews with relatives and people close to them about cultural aspects and the use of technological devices to strengthen oral expression. In the conclusions it is stated that the implementation of school radio as a didactic strategy contributes to improvements in the oral expression of students, the approach to radio language and the construction of evaluative parameters of orality in elementary school.
Article Details
References
Abarrategui Amado, L. (2019). Radio escolar: estudio evaluativo de una experiencia intergeneracional. Anuario Electrónico De Estudios En Comunicación Social 'Disertaciones', 12(2), 32-49. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6426
Aguirre Demera, D. G. y Suqui Pizarro, D. M. (2021). La radio como proyecto escolar dentro de la educación intercultural bilingüe en Ecuador. RPP, Revista Panamericana de Pedagogía, (33), 168-188. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2418
Ángel-Botero, A. y Alvarado-Duque, C. A. (2016). Oralidad terciaria: mirada eco-lógica a la radio digital. Palabra Clave, 19(2), 473-500. https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.6
Araya-Rivera, C. (2017). La radio estudiantil como estrategia didáctica innovadora. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-32. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30098
Arias Cortés, D. (2020). La oralidad y sus metáforas en las aulas de clase. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 179-198. https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10622
Barbeito Veloso, M. L. y Perona Páez, J. (2018). Emisoras infantiles en internet. Análisis de una oferta alternativa para el niño-oyente. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 16(2), 100-120. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i2.1180
Bonilla Carvajal, Y. L., Méndez Santamaría, L. V., Rubiano Suárez, B. A., Aldana Orozco, Y. y Rodríguez Páez, L. C. (2019). Communicative Practices in the School Boosted by the School Radio. Escribanía, 16(2), 163-172. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/escribania/article/view/3267
Caldiz, A. (2019). Puntos de vista evidenciales y entonación. ANTARES: Letras e Humanidades,
(23), 53-74. http://dx.doi.org/10.18226/19844921.v11.n23.03
Cantón Mayo, I. y Pérez Barrioluengo, E. (2017). Oral communicative competence of primary school students. Journal of Education and Learning, 6(4), 57-65. https://doi.org/10.5539/jel.v6n4p57
Castillo Villalobos, M. L., Monroy Ordóñez M. C. D. P. y Tíjaro Corredor Y. L. (2021). Podcast y radio escolar: reflejo de una práctica desarrollada en Neusa - Cundinamarca. Revista Iberoamericana De La Educación, 4(1), 31-52. https://doi.org/10.31876/ie.v4i1.63
Botella Nicolás, A., y Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Perfiles Educativos, 41(163), 109-122. https://doi.org/10.22201/ iisue.24486167e.2019.163.58923
Causado Escobar, R. E. y Pacheco Bohórquez, M. L. (2020). La radio escolar como herramienta pedagógica para la educación sexual y la salud reproductiva. Revista Cedotic, 5(1), 59-78. https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2020.2378
Fallarino, N., Leite Méndez, A. E. y Cremades, R. (2020). Estudio de caso sobre el desarrollo de la competencia oral en Educación Infantil y Primaria en un centro público. Revista Complutense de Educación, 31(3), 319-328. https://dx.doi.org/10.5209/rced.63349
Favier, J., Gianello, M., Villoria, J., Greco, I. y Paredes, R. (2018). Radio Escuela por Internet (REPI). Revista de las Facultades de Arquitectura e Ingeniería, (1). https://www.um.edu.ar/ojs2019/index.php/ FAI/article/view/814
Galindo-Lozano, D. P. y Doria-Correa, R. (2019). Lectura, escritura y oralidad en la escuela desde la perspectiva sociocultural. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 163-176. https:// doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020
Holguín Martínez, M. X. y Salcedo Camargo, J. D. (2019). La radio, una estrategia para la competencia comunicativa oral. Educación Y Ciencia, (23), 37-57.
Islas, O. (2009). La convergencia cultural a través de la ecología de medios. Comunicar, 33, 25-33. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-002
Kirshner, J. (2020). School Radio: Finding Innovation in Reaching Remote Learners in Belize.
International Journal of Education and Literacy Studies, 8(3), 90-97.
Mèlich, J.-C. (2009). Antropología narrativa y educación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 20, 101-124. https://doi.org/10.14201/986
Mourão, M. y Pereira, S. (2018). Rádio e Educação para os Media: dinamização de um ateliê de comunicação radiofónica em contexto escolar. Observatorio (OBS*), 12(4), 159-177. https://doi.org/10.15847/obsOBS12420181346
Mostacero, R. (2011). Oralidad, escritura y escrituralidad. Enunciación, 16(2), 100-119. https://doi.org/10.14483/22486798.3908
Núñez Delgado, M. P. (2011). Espejos y ventanas: dimensiones de la oralidad en el ámbito educativo. Enunciación, 16(1), 136-150. https://doi.org/10.14483/22486798.3594
Núñez Fernández, V., Aceituno-Aceituno, P., Lanza Escobedo, D. y Sánchez Fernández, A. (2022). La radio escolar como recurso para el desarrollo de la competencia mediática. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 179-190.
Oloo, E. A. y Mutsotso, S. N. (2019). History of Educational Radio in Kenyan Schools: An Analysis of Prospects and Challenges. British International Journal of Education and Social Sciences, 6(5), 1-8. https://cirdjournal.com/index.php/bijess/article/view/279
Ong, W. J. (2016). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de la Cultura Económica.
Patrício, E. (2016). The Educational Radio in The Perception of Basic Education Teachers - The
More Education Program’s School Radio Case. Comunicação E Sociedade, 30, 421-436. https://doi.org/10.17231/comsoc.30(2016).2506
Pérez Bernal, J. C. (2019). Radio Sutatenza y Acción Cultural en la era digital [tesis de doctorado, Universidad Nacional de la Plata]. Repositorio Institucional de la UNLP. https://doi.org/10.35537/10915/87123
Pérez-Femenía, E. e Iglesias-García, M. (2020). La radio escolar como mediadora en el uso del móvil. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(48), 329- 345. https://doi.org/10.1387/zer.21583
Radjagukguk, D. L. y Sidik, J. A. (2021). The Broadcaster’s Communication with Listeners on the London School Community Radio Movie Time Programme in Karet Tengsin Village. JILPR Journal Indonesia Law and Policy Review, 2(3), 155-160. http://ejournal.aissrd.org/index.php/jirpl/article/view/55
Reyes Ramírez, L. A. (2017). Análisis de la emisora escolar como propuesta pedagógica y experiencia estudiantil. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 10(1), 33-53. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0001.02
Rodríguez, A. (2016). 'En el principio fue el verbo…'. Proyecto didáctico: creación de una radio escolar dedicada a la naturaleza. Revista Educación Las Américas, 3, 53-68. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/45
Romero Moreno, M., C. (2015). Posibilidades de la radio escolar como medio para dinamizar el currículo. Opción, 31(2), 962-971. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045568052.pdf
Romero Oliva, M. F., Heredia Ponce, H. y Ordóñez Cruz, Á. (2017). Las TIC como elemento de cohesión en el desarrollo de la oralidad mediante el ABP. Un estudio de caso. @tic. Revista d’innovació educativa, (19), 30-39. https://doi.org/10.7203/attic.19.10891
Sanabria Coronado, R. E. (2020). Alternativas educativas para la optimización de la expresión oral en estudiantes de secundaria. Revista Ecuatoriana De Psicología, 3(6), 104-118. https://doi.org/10.33996/repsi.v3i6.37
Santos, S., Sacadura, P. y Amaral, I. (2019). Intergenerational Radio at School. EDULEARN19
Proceedings, 1, 5879-5883. http://lib.uib.kz/edulearn19/files/papers/1417.pdf
Soler Rocha, J. E. y López Rivas, O. H. (2021). Educomunicación y radio escolar en los campos boyacenses. Una perspectiva desde la hermenéutica de Gadamer. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(37). https://doi.org/10.19053/01227238.11663
Tafur-Muñoz, S. P. y Armesto-Argüelles, N. J. (2020). La opacidad de la oralidad en el aula de clase: un reto en la docencia. Oralidad-Es, 5, 1-9. https://doi.org/10.53534/oralidad-es.v5a4
Tosi, C. (2020). Lectura y oralidad en la escuela del siglo XXI. Materiales de enseñanza para las prácticas de lengua y literatura en el mundo digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(25), 127-143. https://doi.org/10.18172/con.4274
Uribe-Hincapié, R. A., Montoya-Marín, J. E. y García-Castro, J. F. (2019). Oralidad: fundamento de la didáctica y la evaluación del lenguaje. Educación Y Educadores, 22(3), 469-486. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.7
Vila Rodríguez, M. (2018). La radio como herramienta para mejorar la expresión oral del alumnado en la enseñanza secundaria. Revista de educación de la universidad de granada, (25), 149-166. https:// doi.org/10.30827/reugra.v25i0.110