Courtesy on the Internet. Presentation of a Multidisciplinary Guide About the Netiquette

Main Article Content

Inmaculada Martín-Herrera

Abstract

The objective of this work is to carry out a documentary review around the netiquette concept, with the intention of delving into the phenomenon and preparing a complete and updated compilation of the rules that govern courtesy in digital communications. The interest of the topic addressed is justified by taking into account that the configuration of polite and safe environments on the Internet depends on behavior in online channels. For this reason, the knowledge and application of a specific protocol for cyberspace is convenient. Regarding the methodology, a subjective categorization, based on the localized rules, is added to the literary review. So this netiquette has been studied based on two classification criteria: some thematic dimensions, related to kindness, time management and legality; and its specific application in platforms and tools of daily use. Likewise, this action protocol has been graphically represented on the Internet, with the intention that these diagrams contribute to its rapid consultation and assimilation. The result is a multidisciplinary guide that can be applied and used as reference material in different environments: personal or labor relations, education, electronic commerce or research. The conclusions determine the multidisciplinary nature of netiquette, the specificity of these rules depending on the type of platform and the convenience of revising these rules, since the permanent technological innovation and the changing profile of digital audiences entail the need for a new netiquette


How to Cite
Martín-Herrera, I. (2023). Courtesy on the Internet. Presentation of a Multidisciplinary Guide About the Netiquette. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(42), 1–22. https://doi.org/10.22395/angr.v21n42a14

Article Details

References

Andrés-Muñoz, G. (2014). @ortografía. La importancia de hablar y escribir bien. Ediciones B.

Bartl, R. (2016). Impact of Netiquette on Email Communication [tesis de maestría, University of Applied Sciences Kempten]. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/175334/1/18129-71709-1-PB.pdf

Betti, S. (2013). 'Hola profe!' ¿Son corteses los jóvenes en el correo electrónico? Estudio de mensajes virtuales españoles e italianos. Revista Española de Lingüística Aplicada, 26, 67-89.

Bondía-Román, F. (1988). La Propiedad intelectual: su significado en la sociedad de la información. Trivium.

Campos-Quesada, A. V. y Kcuno-Aimituma, R. (2017). Netiqueta para el fortalecimiento de la comunicación en las redes sociales caso UNED Costa Rica. Libro de actas del XVII Congreso Internacional Innovación y Tecnología en Educación a Distancia.

Castillo de Mesa, J., Marcuello-Servós, C., López Peláez, A. y Méndez Domínguez, P. (2021). Social Work and Digital Activism: Sorority, Intersectionality, Homophily and Polarisation in #MeToo. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 351-375. https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.09

Castillo de Mesa. J., López Peláez. A., Méndez-Domínguez. P. y Kirwan. G. (2022). Comunicación digital de los colegios de trabajo social en españa en las redes sociales online: ¿coalición, jerarquización o aislamiento? REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 178, 39-60 https://doi.org/10.5477/cis/reis.178.39

Connor, P. (2014). Netiquette: Ground rules for online discussions. Retrieved online, 12.

Cordero, D. de la O. (2011). Las normas de etiqueta en los medios electrónicos. Investiga. TEC, 12(12), 19-21.

Dans, E. (2014). Pero... ¿qué significa exactamente «estar en LinkedIn»? https://bit.ly/3RkTjpP

Elizondo-Garza, F. J. (2003a). Enredándose: Netiqueta. Parte I. E-mail. Ingenierías, 6(20), 75-77.

Elizondo-Garza, F. J. (2003b). Enredándose: Netiqueta. Parte II. Lista de discusión y de noticias. Ingenierías, 6(21), 68-71.

Fernández, S. C. (2014). Técnicas de información y atención al cliente/consumidor. Ediciones Paraninfo.

Fernández-Cárdenas, J. M., Yáñez-Figueroa, J. A. y Muñoz-Villarreal, E. K. (2015). Prácticas morales y normas de netiqueta en las interacciones virtuales de los estudiantes de educación secundaria. Innovación Educativa, 15(69), 57-72.

Fernández, Y. (2020). CC y CCO: qué son y cómo mandar correos sin que se vean todas las direcciones en Gmail u Outlook. Xataca. https://bit.ly/3rjFuNT

Fuentes, R. y Banda, M. (2020). El valor de la amabilidad. Colegio Aurora de Chile. https://bit.ly/3MoDHkA

García-Landa, J. A. (2007). Netiquette, Politeness, Strategy and Wisdom. Available at SSRN 1030361 http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1030361

Gómez-Sánchez, M. E y Guerra-Salas, L. (2012). La etiqueta en la red: la cortesía en la comunicación digital. En M. Tascón (coord), Escribir en internet. Guía para los nuevos medios y las redes sociales (pp. 59-65). Galaxia Gutenberg.

Guirao-Goris, S. J. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. ENE, Revista de Enfermería, 9(2). http://ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/495/guirao

Halm J.N. (2022). Netiquette: Towards Digital Etiquette in Africa. En O. Adeola, J. N. Edeh, R. E. Hinson y F. Netswera (eds.). Digital Service Delivery in Africa (pp. 327-349). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83909-3_14

Icart, M. T. y Canela, J. (1994). El artículo de revisión. Enfermería Clínica, 4(4), 180-184.

Іщук, Ð. Ð. y Іщук, О. Ðœ. (2021). Netiquette in emails as a distinctive feature of successful communication.Doctoral dissertation. MDPC Publishing.

Jefatura del Estado. (1982, 5 de mayo). Ley Orgánica 1/1982. Protección civil del derecho al honor, a la intimidad personal y familiar y a la propia imagen. Boletín Oficial del Estado n. ° 115. https://www.boe.es/eli/es/lo/1982/05/05/1

Kozík, T. y Slivová, J. (2014). Netiquette in electronic communication. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 4(3), 67-70.

Lacoste, J. A. (2012). 6 Claves para hablar y comunicar mejor en las Redes Sociales (II): Linkedin. https://bit.ly/3Cq9MUb

Linek, S. B. y Ostermaier-Grabow, A. (2018). Netiquette between students and their lecturers on Facebook: Injunctive and descriptive social norms. Social Media+ Society, 4(3), 1-17. https://doi.org/10.1177/2056305118789629

Munter, M., Rogers, P. S. y Rymer, J. (2003). Business E-mail: Guidelines for Users. Business and Professional Communication Quarterly, 66(1), 26-40. https://doi.org/10.1177/108056990306600104

Netiquétate. (2020). Netiqueta paso a paso. http://www.netiquetate.com/

Parra-Castrillón, E. (2010). Las redes sociales de Internet: también dentro de los hábitos de los estudiantes universitarios. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 9(17), 107-116. https://doi.org/10.22395/angr.v9n17a8

Peiró, R. (2020). Copyright. Economipedia. https://bit.ly/3E7hrtc

Peláez-López, R. y Lara-Vásconez, C. (2016). Uso de las netiquetas y su correcta utilización en las redes sociales. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. http://www.eumed.net/rev/cccss/2016/04/netiquetas.html

Pręgowski, M. P. (2009). Rediscovering the netiquette: The role of propagated values and personal patterns in defining identity of the Internet user. Observatorio, 3(1), 353-367.

Progressor. (2015). Creative commons licencias iconos. Pixabay https://pixabay.com/es/vectors/creative-commons-licencias-iconos-783531/

Ramos, M. H., Ramos, M. F. y Romero, E. (2003). Cómo escribir un artículo de revisión. Revista de postgrado de la VIa Catedra de Medicina, 126, 1-3.

Renés-Arellano, P., Hernández-Serrano, M., Caldeiro-Pedreira, M. y Alvites-Huamaní, C. (2021). Contravalores del ethos digital percibidos por futuros formadores. Comunicar, 69, 57-67. https://doi.org/10.3916/C69-2021-05

Ribas, E. (2018). Qué son las Netiquetas y cómo seguir las reglas básicas en Internet. IEB School. https://bit.ly/3E6Hvou

Rodríguez-Camiño, R. (1999). Las listas de discusión electrónicas en bibliotecología y ciencias de la información. Acimed, 7, 15-29.

Rodríguez-Monterrosa, I. (2018). Comunicación virtual: Netiquetas. Boletín Científico De La Escuela Superior Atotonilco De Tula, 5(9). https://doi.org/10.29057/esat.v5i9.2892

Sampietro, A. (2019). Emoticonos y emojis: su relación con la cortesía en la comunicación digital. En Guía práctica de pragmática del español (pp. 136-145). Routledge.

Shapiro, N. y Anderson, R. (1985). Towards an Ethics and Ethiquette for Electronic Mail. RAND Corporation.

Shea, V. (1994). Netiquette. Albion Books.

Soler-Costa, R., Lafarga-Ostáriz, P., Mauri-Medrano, M. y Moreno-Guerrero, A. J. (2021). Netiquette: ethic, education, and behavior on Internet - A systematic literature review. International journal of environmental research and public health, 18(3), 1212. https://doi.org/10.3390/ijerph18031212

Solórzano-Álava, W. L., Andrade-Baque, R. S., Lino-Solís, Y. J. y Marcillo-Merino, M. J. (2021). El correcto uso de las netiquetas en las redes sociales. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 5(3), 183-192.

Statista. (2021). Number of e-mail users worldwide from 2017 to 2025. https://www.statista.com/statistics/255080/number-of-e-mail-users-worldwide/

Urbina, J. A. (2005). El gran libro del protocolo. Editorial Temas de Hoy

Varas, M. y Vásquez-Rocca, L. (2022). ‘Me encanta este tipo de ideas. Grandes, niñas’: Formas de tratamiento y estrategias de cortesía usadas por jóvenes universitarios al interactuar en Instagram. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 55(108), 235-258.

Vilatarsana, M. T. (2004). Com es regula la comunicació interpersonal a Internet? La 'netiqueta'. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 29, 37-42.

Watzlawick, P., Beavin, J.H. y Jackson, D. D. (1971). Teoría de la comunicación humana: interacciones, patalogías y paradojas. Tiempo Contemporáneo.

Yus, F. (2001): Ciberpragmática: el lenguaje de internet. Ariel.

Zillmer, J. G. V y Díaz-Medina, B. A. (2018). Revisión Narrativa: elementos que la constituyen y sus potencialidades. Journal of Nursing and Health, 8(1).