Treatment of the COVID-19 in the newspapers El Mercurio and La Tercera in Chile during 2020
Main Article Content
Abstract
This research is based on a theoretical framework that merges the pragmatics of the public sphere with the political economy of communication. Starting from the premise that a democratic society should establish conditions that enable social actors affected by various issues to organize and express their voices in the media, and that the media should provide them with space, the following question arises: Do the main media outlets in Chile fulfill the function of promoting an authentic democratic public sphere? The case under study focuses on the coverage of the health crisis derived from COVID-19 in the newspapers El Mercurio and La Tercera during the year 2020, through content analysis, specifically examining recurring themes and figures on the front pages of these newspapers.
The results reveal a sensationalistic treatment of the pandemic, contributing to an atmosphere of 'crisis' in which space is given to official voices, but criticisms that could construct an authentic public space are omitted. Thus, the hypothesis of the political economy of communication is confirmed, in the sense that media owners, ideologically aligned with the government, Will consolidate a favorable image of governmental actions.
Article Details
References
Arendt, Hannah (1993). La condición humana. Barcelona: Paidós. ISBN: 978 84 493 3163 3
Asociación hilena de agencias de medios AG (2015). Informe de lectoría.
https://aam.cl/wp- content/uploads/2018/05/Informe_de_lectoria_AAM.pdf
Bolaño, César (2005). 'Economía política y conocimiento en la actual reestructuración productiva'. En: Bolaño, César; Mastrini, Guillermo; Sierra, Francisco. Economía Política, Comunicación y Conocimiento. Buenos Aires, Ediciones la Crujía, pp. 39-83. ISBN: 987 10047 9 6
Breull, Luis Adolfo (2015). 'Concentración de medios en Chile'. Chile: Departamento de Estudios del Consejo Nacional de Televisión.
https://pluralismotv.org/wpcontent/uploads/2020/06/CNTV_2015_Informe_Concentracion_Medios.pdf
Cefaï, Daniel (2002). 'Qu’est-ce qu’une arène publique? Quelques pistes pour une approche pragmatiste'. En: Cefaï, Daniel; Joseph, Isaac (coords.). L’heritage du pragmatisme. Conflits d’urbanité et épreuves de civisme. La Tour d’Aigues: Éditions de l’Aube, pp. 51-82. ISBN: 2 87678 749 0
Chomsky, Noam; Herman, Edward s. (1988). Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books. ISBN: 0 39454 926 0
Dewey, John (2004). La opinión pública y sus problemas. Madrid: Morata.
El Desconcierto (2020). 'El Desconcierto se consolida como uno de los medios digitales preferido para informarse en Chile'. El desconcierto, 26 de mayo.
https://www.eldesconcierto.cl/nacional/2020/05/26/el-desconcierto-se-consolida-como-uno-de-los-medios-digitales-preferido-para-informarse-en-chile.html
Fraser, Nancy (1993). 'Repensar la esfera pública. Una contribución a la crítica de la democracia actualmente existente', Debate Feminista, marzo, v. 7. pp. 23–58.
Gascón i Martín, Felip, & Pacheco Silva, César (2015). 'Movimientos sociales emergentes y representaciones mediáticas recurrentes: Tensiones en el discurso verbo-visual construido sobre el movimiento estudiantil por la prensa de Valparaíso', Ultima década, v. 23, n. 43, pp. 25-52.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362015000200003
Gusfield, Joseph (1981). The culture of public problems. Chicago: Chicago University press. ISBN: 0226310949
Habermas, Jürgen (1982). Historia y Crítica de la Opinión Pública. Madrid: Gustavo Gili Editores. ISBN: 84 252 2015 7
Henríquez, Manuel (2019). Gasto público en servicios de Publicidad y Difusión Análisis de su comportamiento y concentración en las entidades públicas. Observatorio de Gasto Fiscal en Chile.
https://observatoriofiscal.cl/archivos/documento/Analisis_de_Gasto_en_Publicidad.pdf
Mosco, Vincent (1996). The political economy of communication: Rethinking and renewal. London: Sage. ISBN: 0 8039 8561 4
Mosco, Vincent; Mckercher, Catherine (2009). The laboring of communication: Will knowledge workers of the world unite? New York: Rowman & Littlefield. ISBN: 978-0739118139
autor El asalto de la oligarquía. Medios de comunicación y sociedad neoliberal Chile. Concepción: Escaparate. ISBN: 978 956 9065 73 6
autor La crítica literaria periodística chilena en el siglo XX. Esfera pública, industria cultural y estructura mediática. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
https://eprints.ucm.es/id/eprint/19956/1/T34297.pdf
Peñamarín, Cristina (2016). 'La elaboración de pasiones y conflictos en la nueva esfera pública'. DeSignis, enero-junio, v. 24, pp. 35-59.
https://ddd.uab.cat/pub/designis/designis_a2016m1-6n24/designis_a2016n24p35.pdf
peñamarín, cristina (2017). 'Mediación y mediatización de la comunicación pública. Una perspectiva pragmática'. In: Álvarez-Peralta, Miguel; Fernández-Vázquez, Guillermo; Mazzoli, Laura (eds.), La mediación fragmentaria. Mediatización y controversia en la nueva esfera pública. La Laguna, Sociedad Latina de Comunicación Social, pp. 11-36.
Peñamarín, Cristina (2020). 'Fronteras afectivas de la esfera pública y semiótica pragmática'. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, V. 25, pp. 61-75.
https://doi.org/10.5209/ciyc.69968
Smythe, Dallas (1977). 'Communications: Blindspot of Western Marxism'. CTheory, v. 1, N. 3, pp. 1-27.
https://journals.uvic.ca/index.php/ctheory/article/view/13715
Sparks, Collin (2007). 'Extending and refining the propaganda model'. Westminster Papers in Communication and Culture, v. 4, n. 2, pp 68-84.
https://doi.org/10.16997/wpcc.86
Venturini, Tomasso (2010). 'Driving in magma: how to explore controversies with actor-network theory'. Public understanding of science, v. 19, n. 3, pp. 258–273.
https://doi.org/10.1177/0963662509102694