Analysis of the Readings of Journalistic Caricatures by University Students

Carlos Urrego | Bio
Universidad de Manizales
Juan Sebastián Ramírez Llanos | Bio
Universidad de Manizales

Abstract

This article collects the conceptions built through the journalistic caricatures published in Colombian mass media, and the way in which university students re-signify or appropriate said communicative product. After reviewing the conceptual elements about this product of the journalistic genre of opinion in which its types, categories, uses, graphic resources used and the impact they have on the construction of reality are defined, an instrument was applied to 150 university students, with whom the study analyzed the way of reading cartoons to identify changes in understanding, mood, and type of reception to the iconic information recorded there through a measurement instrument based on aspects of the Likert scale so that the participants could qualify a group of 10 cartoons published in different media. We sought to understand the way in which the public object re-signifies or appropriates said journalistic product and the impact it has on the way of reading events. It is concluded that the journalistic genre of opinion and caricature, as one of its expressions, maintains a close relationship with the way in which university students understand their context, but the existing gap between information and this age group is confirmed. It was found that young people who watch cartoons use them to reaffirm their convictions but little to make interpretations of reality that are dissimilar to their own.

References

  1. Albarello, F. (2017). Del contenido al flujo: nuevas relaciones entre medios y usuarios en el ecosistema digital. En C. Labate y C. Arrueta (comps.), La comunicación digital. Redes sociales, nuevas audiencias y convergencias: desafíos y oportunidades para la industria, el Estado y los usuarios (pp. 219-230). Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy.
  2. Astudillo, V., Rada, M. y Almeida, D. (2019). El uso de las caricaturas en la prensa nacional, como estrategia comunicacional. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/05/caricaturas-prensa-nacional.html
  3. Bolaños, A. (2018). La Revolución Cubana a través de la caricatura política en los periódicos El País y El Tiempo de Colombia 1958-1959. Historia Caribe, 13(32), 171-205. https://www.redalyc.org/journal/937/93758519007/html/
  4. Boyagoda, E. (2017). Editorial Cartoons and Their Impact on Voting Behavior of University Students in Sri Lanka. International Journal of Innovative Research and Development, 6(5). https://doi.org/10.24940/ijird/2017/v6/i5/may17006
  5. Cristiano, D. C., Chaparro, L. Y. y Enciso, N. M. (2019). Comprensión de textos discontinuos: caricatura y afiche. Educación y Ciencia, (23), 399–414. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10306
  6. Corzo, S. y Salaverría, R. (2019). Medios nativos digitales y analíticas web: cómo interviene el conocimiento de la audiencia en la construcción de noticias. Universidade da Coruña; Xescom.
  7. Delgadillo, D. M. (2016). El cómic: un recurso didáctico para fomentar la lectura crítica [tesis de pregrado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/3220
  8. Durango, Z. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (51), 156-174. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194252398011.pdf
  9. Drale. (1899). Voz Caricatura. Academia.
  10. Gelpud, A. y Ramírez, R. (eds.). (2020). Lectura crítica de la cotidianidad a través de la caricatura. En Didácticas de la construcción del lector (pp. 116-120). Universidad de Nariño.
  11. Hall, S. (1973). Encoding and Decoding in the Television Discourse. Centre for Cultural Studies; University of Birmingham.
  12. Hómez. (2018). Concejal perdido [caricatura]. La Patria y el Clavo. https://bit.ly/3hrZ0Uw
  13. Noelle-Neumann, E. (1995). Hacia una teoría de la opinión pública. En: La espiral del silencio. Paidós Comunicación.
  14. Özdoěru, A. y McMorris, R. F. (2013). Humorous cartoons in college textbooks: Student perceptions and learning. Humor, 26(1), 135-154. https://doi.org/10.1515/humor-2013-0008
  15. Paba, Z. (2010). La caricatura socio política como herramienta de mediación cognitiva para el desarrollo del nivel crítico de lectura en estudiantes universitarios [tesis de maestría, Universidad del Magdalena]. Red de Repositorios Latinoamericanos. http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3103297
  16. Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la escuela. Algunos escenarios pedagógicos y didácticos para la reflexión.Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
  17. Pérez, M. y Rodríguez, A. (2013) ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Colciencias; Pontificia Universidad Javeriana.
  18. Prada Uribe, J. E., Ramírez Carrero, J. L. y Pinzón Mejía, D. C. (2018). Articulación de la caricatura política como fuente para la investigación social en Colombia: estado del arte y perspectivas a comienzos del siglo XXI. Reflexión Política, 20(40),195-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11058502013
  19. Quiñónez Gómez, H. (2015). Comunicación científica: un análisis documental desde la mirada contemporánea. Revista razón y palabra. https://bit.ly/3hHMJtS
  20. Ricky. (2018). Sobrados [caricatura]. El Colombiano. https://bit.ly/3r3oPNO
  21. Sánchez, Vera, P. (2018) Actualización, Consumo y efecto de los medios de comunicación en los mayores. Barataria. Revista Castellano-Manchega de ciencias sociales, (4), 159-184. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i4.275
  22. Santiago, L, Castillo, M. y Ruíz, A. (2005). Lectura, metacognición y evaluación. Editorial Alejandría.
  23. Strauss, L. (1962). La structure et la forme, réflexions sur un ouvrage de Vladimir Propp. Cahiers de l´institute de science économique appliquées.
  24. Vásquez, A. y León, V. (2018). Análisis de la caricatura periodística referente al paro nacional de maestros de mayo de 2017 [tesis de pregrado, Universidad de Manizales]. Repositorio Institucional Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/3530
  25. Vladdo. (2014). Jaime, inolvidable [caricatura]. Revista Semana. https://bit.ly/3hpl8Pa
  26. Vladdo. (2020). Datos oficiales [caricatura]. https://bit.ly/3jW94qd
How to Cite
Urrego, C., & Ramírez Llanos, J. S. (2023). Analysis of the Readings of Journalistic Caricatures by University Students. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(42), 1-22. https://doi.org/10.22395/angr.v21n42a13

Downloads

Download data is not yet available.

Send mail to Author


Send Cancel

We are indexed in