Social networks: uses and purposes in young people from the amazon and orinoco regions of colombia

Main Article Content

Arley Camelo Ciro
Suly Castro Molinares
Angélica Cuello Villamil

Abstract

This document reports the results of a research proposed with the aim of analyzing the uses and purposes that young people in the Colombian Amazon and Orinoquia give to devices, social networks and instant messaging applications. This is a study with a quantitative approach, descriptive design and cross-sectional. 516 young people of both sexes, between 14 and 28 years old, living in seven departments of Colombia participated. An ad hoc questionnaire- type instrument was applied, consisting of 25 items. The results indicate that, of the total participants, 67 % access social networks and instant messaging applications daily and 24,4 % access four or five times a week. The young people who consult them the most are those from Guainía, Guaviare and Amazonas, respectively; women more often than men; those aged 18 to 22, followed by those aged 23 to 28; and those with postgraduate, technology and professional studies. Facebook Instagram, Youtube and WhatsApp are the most consulted social networks and applications, respectively, especially for social, educational and leisure or fun purposes. These results are of importance, given that it is young people who have the greatest impact on the processes of social transformation through the new technological platforms for communication on the digital network.


How to Cite
Camelo Ciro, A., Castro Molinares, S. ., & Cuello Villamil, A. . (2022). Social networks: uses and purposes in young people from the amazon and orinoco regions of colombia. Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 21(41), 1–27. https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a8

Article Details

References

Andrade-Vargas, L., Iriarte-Solano, M., Rivera-Rogel, D. y Yunga-Godoy, D. (2021). Jóvenes y redes sociales: entre la democratización del conocimiento y la inequidad digital. (Spanish). Comunicar, 29(69), 85-95. https://doi.org/10.3916/C69-2021-07

Ararat, E. (2017). Análisis del uso de las redes sociales en los estudiantes universitarios de San José de Cúcuta-Colombia. Mundo Fesc, 7(13), 106-114. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/109

Barbosa Trigos, J. F. y Ríos Pacheco, E. F. (2021). Facebook as a Communication Media in Farmers’ Organizations in Catatumbo. Anagramas Rumbos y sentidos de la comunicación, 20(39), 181-196. https://doi.org/10.22395/angr.v20n39a8

Ballesta, F., Lozano, J., Cerezo, M. y Castillo, I. (2021). Participation in Social Networks by Secondary School Students. Educación XX1, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.5944/educxx1.26844

Buelvas, J., Díaz-Granados, M., Henao, D., López, J., Osorio, J., Pardo, L. y Peña, C. (2020). Teclados de cartón: Tecnologías, identidad y comunicación entre jóvenes estudiantes de la ENOSIMAR en Mitú (Vaupés), Amazonía colombiana. Austral Comunicación, 9(2), 635-675. https://ojs.austral.edu.ar/index.php/australcomunicacion/article/view/391

Castells, M. (2006). La sociedad red: una visión global. Alianza Editorial.

Congreso de la República de Colombia. (2018, 1 de marzo). Ley 1885 de 2018. Por la cual se modifica la ley estatutaria 1622 de 2013 y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial n. °50.522. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=85540

Consejo Privado de Competitividad. (2020). Informe nacional de competitividad 2020-202. https://compite.com.co/wp-content/uploads/2020/11/web-CPC_INC_2020_2021_LIBRO_DIGITAL_ PAGINAS.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2021). Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones - TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad. DANE [Boletín técnico]. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/ bol_tic_hogares_2019.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2020). Panorama sociodemográfico de la juventud en Colombia: ¿Quiénes son, qué hacen y cómo se sienten en el contexto actual? https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/genero/informes/informe-panorama-sociodemografico-juventud-en-colombia.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), Consejería Presidencial para la Equidad de la Mujer (CPEM), ONU Mujeres. (2020). Mujeres y hombres: brechas de género en Colombia. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/genero/publicaciones/mujeres-y- hombre-brechas-de-genero-colombia-informe.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2018 - 2022: Pacto por Colombia, pacto por la equidad. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND-Pacto-por- Colombia-pacto-por-la-equidad-2018-2022.pdf

Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21. e07.1882

Ezumah, B. (2013). College Students’ Use of Social Media: Site Preferences, Uses and Gratifications Theory Revisited. International journal of business and social science, 4(5).

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef). (2017). Estado mundial de la infancia 2017

- Niños en Mundo Digital. https://www.unicef.org/media/48611/file

García-Jiménez, A., López-de-Ayala López, M. C. y Montes-Vozmediano, M. (2020). Características y percepciones sobre el uso de las plataformas de redes sociales y dispositivos tecnológicos por parte de los adolescentes. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(48), 269-286.

Gómez, D., Alvarado, R., Martínez, M. y Díaz de León, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio en México. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 6(16), 49-64. http://dx.doi.org/10.22201/ enesl.20078064e.2018.16.62611

Gómez-Aguilar, M., Roses-Campos, S. y Farias-Batlle, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 38(XIX), 131-138. https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-04

González-Andrío, R., Bernal, C. y Palomero, I. (2020). Uso de las redes sociales entre los jóvenes y ciudadanía digital: análisis tras la COVID-19. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (7), 64-81. https://doi.org/10.17398/2531-0968.07.64

Marín, B. y Cruz, L. (2021). La apropiación social de tecnologías móviles, una oportunidad para la formación ciudadana. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 20(39), 157-180. https:// revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/3794

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (MinTic). (2020a). Brecha Digital Regional. https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/5467:Brecha-Digital

Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones (MinTic). (2020b). Índice de brecha digital regional 2020. MicTIC. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-162387.html

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (MinTic). (2021). Boletín Trimestral Cifras Primer Trimestre de 2021. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/articles-178487_archivo_ pdf.pdf

Ministerio de Salud. (1993, 4 de octubre). Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Ministerio de Salud de Colombia.

https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430- DE-1993.PDF

Morales, G. y Ortiz, A. (2016). Las interacciones sociales en el mundo virtual. Paradoja de la realidad contemporánea. Question/Cuestión, 1(52), 57-73. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index. php/question/article/view/3469

Molina, J. (2018). Las implicaciones de la Brecha Digital para los países en desarrollo: Caso Venezuela. Sapienza Organizacional, 5(9), 105-128.

Nández, G. y Borrego, Á. (2013). Use of Social Networks for Academic Purposes: A Case Study.

The Electronic Library, 31(6), 781-791. https://doi.org/10.1108/EL-03-2012-0031

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2012). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://sdgs. un.org/es/goals/goal11

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2001). Understanding the digital divide. https://www.oecd.org/sti/1888451.pdf

Pastor Ruiz, Y., Martín Nieto, R. y Montes Vozmediano, M. (2019). Patrones de uso, control parental y acceso a la información de los adolescentes en la red. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), 995-1012. https://doi.org/10.5209/esmp.64821

Peña, K., Pérez, M. y Rondón, E. (2010). Redes sociales en Internet reflexiones sobre sus posibilidades para el aprendizaje cooperativo y colaborativo. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (16), 173-205.

Pérez, M., Ortiz, M. y Flores. M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 188-206.

Portela, J. y Villeta, M. (2007). Técnicas de muestreo con SAS. Manual. Facultad de Estudios Estadísticos; Universidad Complutense de Madrid.

Ramírez-Ochoa, M., Cázares-Durán, A. y Torres-Ortiz, J. (2018). Sistemas de redes sociales docentes: estudio documental mediante la cartografía conceptual. Academia Y Virtualidad, 11(2), 19-37. https://doi.org/10.18359/ravi.3368

Rodríguez, G. (2006). La Brecha digital y sus determinantes. Universidad Nacional Autónoma de México. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L100/1/brecha_digital_y_determinantes.pdf

Serrano, A. y Martínez, E. (2003). La brecha digital, Mitos y Realidades. Editor UABC. http://www. labrechadigital.org/labrecha/LaBrechaDigital_MitosyRealidades.pdf

Sistema Nacional de Información en Juventud y Adolescencia de Colombia. (2021). Proyecciones de población jóvenes 14-28 años. http://obs.colombiajoven.gov.co/Observatorio/Observatorio. aspx?rpt=Buyel7PqAptVw9lwUXO_Fw%3D%3D

Unás, V. (2019). Ocio digital y agenciamiento del bien-estar: incertidumbre en hogares de clase media. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 18(35), 215-235. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/2678

Valencia-Ortíz, R., Cabero, J. y Garay, U. (2020). Influencia del género en el uso de redes sociales por el alumnado y profesorado. Campus Virtuales, 9(1), 29-39. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/es/revistaes/numerosanteriores.html?id=248

Van Dijk, J. (2006). Digital Divide Research, Achievements and Shortcomings. Poetics, 34(4-5), 221-235. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.004

Villanti, A., Johnson, A., Ilakkuvan, V., Jacobs, M., Graham, A. y Rath, J. (2017). Social Media Use and Access to Digital Technology in US Young Adults in 2016. Journal of medical Internet research, 19(6). https://www.jmir.org/2017/6/e196/

Vizcaíno-Laorga, R., Catalina-García, B. y López de Ayala-López, M.C. (2019). Participación y compromiso de los jóvenes en el entorno digital. Usos de las redes sociales y percepción de sus consecuencias. Revista Latina De Comunicación Social, (74), 554-572. https://doi.org/10.4185/ RLCS-2019-1345

We Are Social-Hootsuite. (2019). Digital 2019: Colombia. https://datareportal.com/reports/digital- 2019-colombia

Zuluaga Esquivel, M. (2019). Eafit y TigoUne promueven el uso responsable de las TIC en Colombia. Revista Universidad EAFIT, 54(173), 52-59. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/5735

Author Biographies

Arley Camelo Ciro, Universidad Nacional, Abierta y a Distancia

Licenciado en Filosofía; Especialista en Educación, Cultura y Política; Magíster en Paz, Desarrollo y Ciudadanía

Suly Castro Molinares, Universidad Nacional, Abierta y a Distancia

Licenciada en Ciencias Sociales; Magister en Educación, Doctora en Ciencias de la Educación

Angélica Cuello Villamil, Universidad Nacional, Abierta y a Distancia

Psicóloga, Especialista en Psicología clínica.