Planning of Public Works Contracts in Colombia: Principle, Duty or Requirement? Obligatoriness and Consequences of its Inapplication
Main Article Content
Abstract
This research inquires on the planning principle on state contracts for public works. Different laws such as the 80th from 1993 and 1150th of 2007 rule about this principle from which management doctrine and legal rules derive the requirements for state contracts. For the inquire a qualitative method is used and descriptive analysis is supported on law hermeneutics. The recent ruling from the Council of State considers the planning principle as essential for state contracts. If not present, the absolute nullity of the contract is stated, controverted in dissenting opinion and resolution of writs for protection of fundamental rights, considering that the causes for nullity are taxative and does not come from law interpretation. This paper concludes that this principle-duty is of the most importance for its capacity for controlling contracting and stopping corruption. A normative modification is proposed as well as a previous divulgation of the planning components for guaranteeing the compliance with the normative without discouraging private sector activity.
Article Details
References
Aponte, I. (2014). Las fallas de planeación y su incidencia en el contrato estatal de obra. Revista digital de Derecho Administrativo, 11, 177-20. Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/Deradm/article/view/3831/4024
Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Informes de las sesiones realizadas por la comisión segunda. Recuperado de http://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php?title=Comisi%C3%B3n_segunda_de_la_Asamblea_Nacional_Constituyente
Castillo, E. (2018). La trascendencia de los estudios previos, como materialización del principio de planeación en los contratos estatales de obra (Tesis de maestría). Universidad del Rosario, Bogotá.
Congreso de la República. (1993). Ley 80 de octubre 28 por la cual se expide el Estatuto General de Contratación de la Administración pública. Diario Oficial 41.094 de octubre 28 de 1993.
Congreso de la República. (2007). Ley 1150 de julio 16 por medio de la cual se introducen medidas para la eficiencia y la transparencia en la Ley 80 de 1993 y se dictan otras disposiciones generales sobre la contratación con Recursos Públicos. Diario Oficial 46.691 de julio 16 de 2007.
Consejo de Estado. Sección Tercera. Colombia. (2006). Sentencia n.° 25000-23-26-000-1991-07664-01 (14287) de agosto 31. C. P. Fajardo Gómez, M.
Consejo de Estado. (2008a). Sentencia n.° 15001233100019880843101-8031 de junio 5. C. P. Fajardo Gómez, M.
Consejo de Estado. Sección Tercera. Colombia. (2008b). Sentencia n.° 85001-23-31-000-1997-00423-01 (15603) de diciembre 1. C. P. Guerrero de Escobar, M.
Consejo de Estado. (2011). Sentencia n.° 11001-03-26-000-2007-00055-00 (34425) de febrero 7. C. P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo de Estado (2013). Sentencia 68001-23-15-000-1998-01743-01(27315) de abril 24. C.P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo de Estado. (2013a). Sentencia n.° 68001-23-15-000-1998-01743-01 (24809) de abril 24. C. P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo de Estado. (2013b). Sentencia n.° 66001-23-31-000-1998-00685-01 (26637) de junio 13. C. P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo de Estado. (2014a). Sentencia n.° 2012-00762 de octubre 20. C. P. Vergara Quintero, L.
Consejo de Estado. (2014). Sentencia n.° 66001-23-31-000-1999-00435-01 (24809) de octubre 20. C. P. Santofimio Gamboa, J.
Consejo de Estado (2015).Sentencia n° 73001- 23-31-000-2012- 00012-01 (51.489) de diciembre10. C.P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo de Estado. (2017). Sentencia n°15001-2333-000-2013-00526-01 (55.855) de octubre 23. C. P. Santofimio Gamboa, J.O.
Consejo Nacional de Política Económica y Social. Conpes. (2002). Una política de Estado para la eficiencia y la transparencia en la contratación pública. Recuperado de https://www.colombiacompra.gov.co/sites/default/files/normativas/conpes3186.pdf
Corte Constitucional. (1997). Sentencia C 448 de septiembre 18. M. P. Martínez Caballero, A.
Corte Constitucional. (1999b). Sentencia C 035 de enero 27. M. P. Barrera Carbonell, A.
Corte Constitucional. (1999a). Sentencia C 400 de junio 2. M. P. Naranjo Mesa, V.
Corte Constitucional. (2000). Sentencia C 088 de febrero 2. M. P. Morón Díaz, F.
Corte Constitucional. (2003). Sentencia C 524 de julio 1. M. P. Córdoba Triviño, J.
Corte Constitucional. (2009). Sentencia C 713 de octubre 7. M. P. Calle Correa, M.
Corte Constitucional. (2012). Sentencia C 300 de abril 25. M. P. Pretelt Chaljub, J.
Dávila, L. (2016). Régimen jurídico de la contratación estatal. Bogotá: Legis.
Expósito, J. (2017). La planeación y la validez del contrato estatal. En A. Montaña y J. Rincón (Eds.), Contratos públicos: problemas, perspectivas y prospectivas (pp. 63-112). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Expósito, J. (2013). Forma y contenido del contrato estatal. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Kalmanovitz, S. (1998). Neoliberalismo e intervencionismo: sus fuentes y razones. Revista de Estudios Sociales, (1), 33-38. doi: https://doi.org/10.7440/res1.1998.04
Matallana, E. (2016). Manual de contratación de la administración pública: reforma de la Ley 80 de 1993 (Incluye Decreto 1082 de 2015). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Rico, L. (2007). Teoría general y práctica de la contratación estatal. Bogotá: Leyer.
Sandoval, V. (2015). Nulidad absoluta del contrato estatal por violación del deber de planeación. Revista de Derecho Público, (35), 1-25. doi: http://dx.doi.org/10.15425/redepub.35.2015.08
Santofimio, J. (2009). Aspectos relevantes de la reciente reforma a la Ley 80 de 1993 y su impacto en los principios rectores de la contratación pública. En J. Santofimio y J. Benavides (Comps.), Contratación estatal: estudios sobre la reforma del estatuto contractual. Ley 1150 de 2007 (pp. 42-85). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Santofimio, J. (2017). Potestad sancionatoria de la administración en materia de contratación estatal. En A. Montaña y J. Rincón (Eds.), Contratos públicos: problemas, perspectivas y prospectivas (pp. 467-550). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Schmidt-Assmann, E. (2017). Contractualización del derecho administrativo. En A. Montaña y J. Rincón (Eds.), Contratos públicos: problemas, perspectivas y prospectivas (pp. 717-742). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Stiglitz, J. (2002). El malestar en la globalización. Madrid: Taurus.
Sunkel, O. (2007). En busca del desarrollo perdido. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/edicion/vidal_guillen/27Sunkel.pdf